پزشكان به تازگی دریافته‌اند كه باكتری‌های سازگار و مفید در بدن انسان نه تنها به هضم غذا و گوارش بهتر كمك می‌كنند بلكه در عین حال برای مقابله با آنفلوآنزا هم مفید هستند.

سلامت نیوز :پزشكان به تازگی دریافته‌اند كه باكتری‌های سازگار و مفید در بدن انسان نه تنها به هضم غذا و گوارش بهتر كمك می‌كنند بلكه در عین حال برای مقابله با آنفلوآنزا هم مفید هستند.

به گزارش ایسنا، آكیكو ایواساكی متخصص ایمنی‌ شناسی در دانشگاه ییل و دستیاران وی موشهای آزمایشگاهی را با آنتی‌بیوتیك‌های «نئومایسین» درمان كرده و متوجه شدند كه این روشها بیشتر در برابر ویروس‌های آنفلوانزا آسیب‌پذیر هستند.


به گزارش مجله آنلاین نیچر، از سوی دیگر معلوم شد باكتری‌های حساس به آنتی‌بیوتیك كه به طور طبیعی در بدن موشها وجود دارند، موجب تولید سلولهای دفاعی T شكل و آنتی‌بادی‌هایی می‌شوند كه می‌توانند با عفونت آنفلوآنزا در ریه‌ها مقابله كنند.


این پزشكان درآزمایشات خود به این نتیجه رسیدند كه این باكتری‌های مفید بدن، مجموعه‌های پروتئینی موسوم به «اینفلاماسوم» را در سیستم ایمنی بدن فعال می‌سازند و سپس پیش‌ فاكتورهای یك پروتئین ایمنی را فعال می‌سازد كه "سیتوكین اینترلوكین بتاـ 1" نامیده می‌شود.

این پروتئین وقتی بالغ شود سلولهای ایمنی را مورد هدف قرار داده و آنها را ترغیب می‌كند كه به غدد لنفاوی در ریه‌ها منتقل شوند سپس در ریه‌ها به ویروس‌های آنفلوآنزا حمله‌ور می‌شود.

پزشكان دریافتند هر زمان كه آنتی‌بیوتیك‌ها این باكتری‌های مفید را از بین ببرند، پروتئین‌های اینفلاماسوم‌ها از كار افتاده و در نتیجه ویروس آنفلوآنزا تكثیر می‌شود.

به گزارش ایسنا، پیش از این پزشكان متوجه شده بودند كه تعاملات میكروبی مفید در روده متوقف نمی‌شوند، اما این بار آزمایشات دكتر ایواساكی برای اولین بار مشخص كرد كه چطور این باكتری‌ها با عفونت‌های ریه مبارزه می‌كنند.


به گزارش نیچه، ‌دكتر دیوید آرتیس متخصص ایمونولوژی در دانشگاه پنسلوانیا در فیلادلفیا خاطرنشان كرد: این مطالعه تاییدی بر شواهد قبلی است كه نشان می‌دهند سیگنال‌های حاصل از باكتری‌های مفید روده می‌توانند روی سلولهای ایمنی در بافت‌های چندگانه تاثیر بگذارند.


این یافته در نشریه دستاوردهای آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha