در ایران سالانه بیش از 150 هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و رتبه پنجم استفاده از پلاستیک را در جهان داراست.

رتبه پنجم ایران در تولید زباله‌های 200 تا 400 ساله

سلامت نیوز: در ایران سالانه بیش از 150 هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و رتبه پنجم استفاده از پلاستیک را در جهان داراست.

به گزارش سلامت نیوز، سعید منصوری، کارشناس ارشد محیط زیست در گفت‌وگو با پانا با اشاره به نامگذاری روز بدون پلاستیک در ایران اظهار کرد: روز 21 تیرماه از سال 91 با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم درباره زیان‌های رهاسازی و استفاده بی‌رویه از کیسه‌های پلاستیکی و تغییر سبک زندگی، به نام روز بدون کیسه پلاستیکی نامگذاری شد. امسال نیز شعار روز بدون نایلکس «کمی کمتر کیسه پلاستیکی مصرف کنیم» تعیین شده بود. البته مصرف پلاستیک و تبعات محیط زیستی آن به موضوعی جهانی تبدیل شده است به طوری که اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت مقابله با آلاینده‌های پلاستیکی پیشنهاد ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یکبارمصرف را ارائه کرده و خواستار جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی تا سال ۲۰۲۵ شده است.

این کارشناس محیط زیست گفت: سالانه حدود 13میلیون تُن پلاستیک به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود، گفت: در ایران نیز سالانه بیش از 150 هزار تُن پلاستیک تولید می‌شود و رتبه پنجم استفاده از پلاستیک را در جهان داراست.

وی با بیان اینکه زمان تجزیه کیسه‌های پلاستیکی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال است، گفت: کیسه‌های پلاستیکی به همراه باد جابه‌جا و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند که در نتیجه باعث گرفتگی آبراهه‌ها می‌شوند و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، موجب افزایش زاد و ولد انواع حشره‌های موذی می‌شوند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به قوانین سایر کشورها در ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی گفت: طی سال‌های اخیر برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در تعدادی از کشورها قانون ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی وضع شده است. برای مثال در سال 2017 میلادی، کنیا با وجود از دست دادن ۸۰ هزار فرصت شغلی قانون منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را وضع و اعلام کرد که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، فروش، تولید و حمل این کیسه‌ها تا ۴۰ هزار دلار جریمه مالی یا حکم حبس تا چهار سال را به همراه دارد.
در سال 2017 میلادی، کنیا با وجود از دست دادن ۸۰ هزار فرصت شغلی قانون منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را وضع اعلام کرد
 
 منصوری درباره وضع قوانین محدودیت استفاده از پلاستیک در ایران نیز گفت: سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که میزان استفاده از پلاستیک و مشتقات آن در کشور بسیار زیاد و نگران‌کننده است اما تاکنون سیاستی برای کنترل مصرف کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف در سازمان محیط زیست و نهادهای قانون‌گذار کشور در نظر گرفته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش استفاده از پلاستیک در کشور نیازمند ارائه راهکارهای کاربردی با مشارکت مردم است، گفت: نهادهای مربوط باید از سرمایه‌گذاری در پلاستیک‌های تجدیدپذیر حمایت کنند و طرح‌های تشویقی برای استفاده نکردن شهروندان از پلاستیک در نظر بگیرند. یکی از راهکارهای دیگر ضرورت فرهنگ‌سازی با استفاده از آموزش در میان مردم است.

به گفته منصوری، یکی از کارهایی که برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌توان انجام داد، اهدای کیسه‌های پارچه‌ای به شهروندان از سوی شهرداری‌هاست و شهرداری‌ها می‌توانند در تغییر الگوی مصرف کیسه‌های پلاستیکی تأثیرگذار باشند.

این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: با اینکه وضع قوانین در حوزه کنترل تولید و مصرف پلاستیک می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی ناشی از پلاستیک‌ها داشته باشد، نقش هریک از شهروندان در این موضوع غیر قابل انکار است و آموزش و فرهنگساری می‌تواند منجر به کاهش مصرف مواد پلاستیکی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha