دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 27531
سلامت نیوز : رییس دومین همایش داروسازی بالینی ایران عنوان كرد: در صورت تجویز غیرمنطقی دارو، طول مدت بستری بیمار در مراكز درمانی افزایش می‌یابد و امكان دارد دچار نقص عضو شده و حتی فوت كند.

به گزارش ایسنا، دكتر مجتبی مجتهدزاده در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری دومین همایش داروسازی بالینی امروز(19 اردیبهشت ماه) در انجمن داروسازی بالینی ایران برگزار شد، اظهار كرد: رعایت ظرافت‌های رژیم‌ دارو درمانی باید از محل حادثه آغاز شود و اگر این كار با دقت و ظرافت در محل حادثه و مراكز درمانی انجام شود در جهاد اقتصادی موفق می‌شویم.

وی در ادامه گفت: دارودرمانی در دنیای امروز پیچیدگی‌های خاصی دارد و برخی از بیماران به دلایلی مانند شرایط اقلیمی و جغرافیایی و تصادف رانندگی دچار آسیب‌هایی می‌شوند. برخی دیگر از افراد نیز به علت ابتلا به سكته‌های قلبی و مغزی، بیمار می‌شوند.

رییس دومین همایش داروسازی بالینی با اشاره به این همایش گفت: با توجه به بروز بحران‌هایی مانند ایست قلبی و تنفسی و بیماریهای مختلفی كه افراد سالمند به آن دچار می‌شوند، تصمیم به برگزاری این همایش گرفتیم. هدف این رویداد علمی ارتقای كیفیت دارو درمانی است. البته وضعیت دارو درمانی در ایران نامطلوب نیست بلكه تلاش می‌كنیم وضعیت موجود بهتر شود.

مجتهدزاده با بیان اینكه دومین همایش داروسازی بالینی بین‌المللی نیست، اظهار كرد: با این حال از دكتر مایك مداكس كه یكی از استادان شاخص آمریكایی در زمینه داروسازی بالینی است برای حضور در این رویداد علمی دعوت كرده‌ایم.

رییس دومین همایش داروسازی بالینی درباره چالش‌های این رشته گفت: این رشته ادعا دارد كه داروسازی سنتی را به پزشكی نوین نزدیك می‌كند چرا كه معتقد است داروخانه محل مقدسی است اما كمی از ماهیت علمی خود فاصله گرفته است. در واقع داروسازی بالینی رشته داروسازی را بیمار محورتر از گذشته می‌كند.

وی با بیان اینكه از زمان راه‌اندازی رشته داروسازی بالینی در ایران تا حدود زیادی فاصله بین داروسازان و بیماران كاهش یافته است، اظهار كرد: با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

رییس دومین همایش داروسازی بالینی با اشاره به كارگاه‌های این همایش گفت: در این همایش برای اولین بار كارگاه‌های احیای قلبی، ریوی و مغزی را روی مولاژ به شركت كنندگان آموزش می‌دهیم.

مجتهدزاده با بیان اینكه در زمینه ارائه مشاوره دارویی به بیمار هیچ كس از داروساز به او نزدیك‌تر نیست، اظهار كرد: در حال حاضر باید این موضوع پیگیری شود و حضور داروساز كنار پزشك در بخش‌های بالینی افزایش یابد چرا كه این كار باعث فردی كردن تجویز دارو می‌شود چون یك داروی خاص را برای افراد مختلف نمی‌توان به یك شیوه تجویز كرد بلكه دارو باید با توجه به شرایط بیمار برای او در نظر گرفته شود تا تاثیرگذاری آن افزایش یابد.

وی درباره تفاوت در تجویز دوز داروهای خارجی و ایرانی گفت: ادعا می‌شود كه كیفیت برخی از داروهای شركت‌های معتبر خارجی بیش از داروهای ایرانی است البته ما نیز نمی‌توانیم ادعا كنیم كه كیفیت تمامی داروهای ایرانی مشابه داروهای خارجی است اما باید تلاش كنیم كیفیت داروهای ایرانی به محصولات خارجی نزدیك شود.

مجتهدزاده تاكید كرد: موثربودن دوز كمتر داروهای خارجی به خودی خود مزیت محسوب نمی‌شود بلكه مهم آن است كه بیمار كمتر دچار ضرر و زیان شود.

رییس دومین همایش داروسازی بالینی در ادامه در زمینه روش‌های فردی سازی تجویز دارو برای بیمار گفت: منطقه جغرافیایی محل سكونت، رژیم غذایی، سن، وزن، بیماریهای زمینه‌ای و داروهایی كه یك بیمار مصرف می‌كند بر تجویز دارو برای او تاثیر می‌گذارد.علاوه بر آن بسیاری از بیماران حتی به رنگ برخی از داروها نیز حساسیت دارند.

مجتهازاده افزود: با توجه به آن كه معمولا سالمندان داروهای مختلفی را همزمان مصرف می‌كنند در این همایش به این گروه سنی می‌پردازیم چرا كه مصرف غیرصحیح دارو ممكن است حتی باعث ابتلا به عوارض مغزی در این افراد شود.

وی درباره وظایف داروساز بالینی اظهار كرد: داروساز بالینی در ایران نسخه نمی‌نویسد اما در طراحی رژیم دارویی به پزشك مشاوره می‌دهد.

مجتهدزاده اذعان كرد: با توجه به محدود بودن تعداد داروسازان بالینی در ایران از وزارت بهداشت این انتظار نمی‌رود كه به همه مراكز درمانی اعلام كند تا برخی داروها حتما با مشاوره داروساز بالینی تجویز شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دكتر محمدرضا جوادی - دبیر اجرایی دومین همایش داروسازی بالینی - اظهار كرد: در حاشیه این رویداد علمی 36 غرفه برپا می‌شود كه 27 غرفه مربوط به شركتهای دارویی، 5 غرفه مربوط به مسائل آموزشی و دو غرفه در زمینه موضوعات تحقیقاتی فعالیت می‌كنند.

جوادی با بیان اینكه قانون از داروسازان بالینی در ایران حمایت نمی‌كند، گفت: در زمینه خدمات داروسازان بالینی با خلاء قانونی در ایران مواجه هستیم و جایگاه این رشته تخصصی هنوز در كشورمان تعریف نشده است البته در آمریكا نیز كه داروسازی بالینی در آن بسیار مطرح است در برخی از ایالت‌های آن جایگاه داروسازی بالینی به درستی تعریف شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاسیس مركز پژوهش تجویز و مصرف منطقی دارو در سال 89 اظهار كرد: این مركز درسال 89 در دانشگاه علوم پزشكی تهران آغاز به كار كرد.

جوادی درباره رابطه انجمن داروسازی بالینی ایران با سازمانهای بیمه‌گر گفت: در زمینه خرید خدمت و ارزش‌گذاری خدمات متخصصان بالینی نشست‌هایی را برگزار كرده‌ایم.

وی یكی از ویژگی‌های مثبت دومین همایش داروسازی بالینی را طرح موضوعات مختلف مربوط به داروسازی بالینی در آن دانست و گفت: در سالن اصلی موضوعات مربوط به دارودرمانی بیماران قلبی- عروقی، تنفسی و سالمندان مطرح می‌شود. علاوه بر آن هر روز همزمان با برنامه‌های سالن اصلی، شش كارگاه در شش سالن برگزار می‌شود كه به موضوعاتی مانند عوارض جانبی داروها و مصرف مكمل‌های غذایی می‌پردازد.

جوادی افزود: این كنگره دارای 18 امتیاز بازآموزی است و 100 پوستر در زمینه ارتقای خدمات دارویی در آن ارائه می‌شود.

وی درباره دانشگاه‌های شركت كننده در این رویداد علمی گفت: 10 دانشگاهی كه در زمینه رشته داروسازی بالینی فعال هستند در این همایش شركت می‌كنند.

دكتر خیرالله غلامی - رییس انجمن داروسازی بالینی- نیز در این نشست اظهار كرد: این انجمن كار خود را از سال 1385 آغاز كرده است و از جمله اهداف آن ارتقای كیفیت درمان در جامعه و گسترش ترویج و مصرف منطقی داروهاست.

وی افزود: به منظور دستیابی به این هدف همایش‌هایی را برگزار می‌كنیم و تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده‌ایم.

رییس انجمن داروسازی بالینی ایران با اشاره به سابقه این رشته در ایران گفت: این رشته از سال 1375 برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشكی تهران شروع به كار كرد و درحال حاضرعلاوه بر دانشگاه علوم پزشكی تهران در دانشگاه‌های علوم پزشكی شهید بهشتی و ساری نیز رشته داروسازی بالینی مصوب شده است.

در ادامه این نشست دكتر رامین ابریشمی - دبیر انجمن داروسازی بالینی- با اشاره به اهداف این انجمن اظهار كرد: آموزش، پژوهش و پرداختن به مسایل صنفی از جمله اهداف این انجمن است بدین منظور از سال 88 تاكنون 50 همایش‌ بازآموزی را برگزار كرده‌ایم و حدود 7 هزار نفر را آموزش داده‌ایم. علاوه بر آن قرار است اولین شماره مجله بین‌المللی انجمن داروسازی بالینی به زودی منتشر شود.

ابریشمی در پایان با اشاره به تعداد داروسازان بالینی ایران اظهار كرد: 70 نفر اعضای این انجمن هستند كه 50 نفر از آنها فارغ التحصیل رشته داروسازی بالینی هستند علاوه بر آن این انجمن 420 عضو وابسته دارد.

دومین همایش داروسازی بالینی 28 تا 30 اردیبهشت ماه در مركز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha