شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 275365

حتماً شنیده‌اید که مصرف خوراکی‌های شیرین، شادی‌آور است؛ اما شاید ندانید با مصرف بیش از اندازه شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مغزتان به خوردن آن‌ها عادت می‌کند و درنهایت به جای ترشح بیشتر هورمون‌های شادی، در صورت دریافت نکردن خوراکی‌های شیرین، شما را غم‌زده خواهد کرد.

خوراکی‌های نشاط آور

سلامت نیوز: حتماً شنیده‌اید که مصرف خوراکی‌های شیرین، شادی‌آور است؛ اما شاید ندانید با مصرف بیش از اندازه شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مغزتان به خوردن آن‌ها عادت می‌کند و درنهایت به جای ترشح بیشتر هورمون‌های شادی، در صورت دریافت نکردن خوراکی‌های شیرین، شما را غم‌زده خواهد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، مطالعات بسیاری بر این نکته تأکید دارند که برخی مواد غذایی به دلیل ترکیباتی مانند فیبرها، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب اشباع، ویتامین‌های گروه B و ... به طور طبیعی می‌توانند افسردگی‌های خفیف را برطرف کنند و زمینه‌ساز احساس شادی و نشاط شوند. خوشبختانه این خوراکی‌ها جزو مواد غذایی در دسترس هستند و انتخاب درست و شناخت این تأثیرات می‌تواند به افزایش احساس شادی و نشاط درونی کمک کنند.

تخمه آفتابگردان
تخمه‌های آفتابگردان نیز مانند انواع مغزها، حاوی انواع اسیدهای آمینه و منیزیم هستند که این ماده معدنی نیز مانند سلنیوم در مقابله با حالات اندوه مؤثر است. البته دانه کتان نیز در این زمینه عملکردی شبیه تخمه‌های آفتابگردان دارد. از همین رو به‌عنوان تنقلاتی سالم برای کسب انرژی و شادی توصیه می‌شود.

ماهی‌های چرب
سالمون، ساردین و تن از جمله ماهی‌های چربی هستند که پس از صرف آن‌ها، احساس نشاط سراغ شما می‌آید. درواقع، این گروه از ماهی‌ها منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که خواص عالی بر سلامت بدن دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کنند و از طرفی، در تنظیم خلق‌وخو مؤثر هستند. علاوه بر این، امگا ۳ تولید ملاتونین، هورمون مؤثر در خواب مطلوب و تنظیم ساعت بیولوژیک بدن را تسهیل می‌کند.

انواع آجیل و مغزها
بارها شنیده‌ایم گردو، بادام و دیگر مغزها جزو سالم‌ترین میان وعده‌ها هستند. قطعاً این خوراکی‌های خوشمزه تأثیر مثبتی در کسب انرژی و تجدیدقوا در طول روز دارند زیرا منبع غنی از فیبرها، منیزیم و اسیدهای آمینه ضروری مانند تیروزین، والین، متیونین و لوسین هستند که این ترکیبات در عملکرد مطلوب مغز نقش دارند. از طرفی، مغزها سرشار از ویتامین ۶ B هستند. این در حالی است که ویتامین‌های گروه B نقش اساسی در ایجاد احساس شادی و نشاط دارند؛ زیرا در تولید سروتونین؛ هورمون شادی به بدن کمک می‌کنند.

شکلات تلخ
خنده و نشاط پس از خوردن تکه‌ای شکلات عجیب نیست؛ نتایج مطالعات نشان داده کاکائوی موجود در شکلات دارای ناقل‌های عصبی است که اندورفین؛ هورمون لذت و شادی را در مغز تولید می‌کند. البته باید توجه داشت مزه کردن شکلات در دهان نیز موجب تحریک قسمت‌های ادراک لذت در مغز می‌شود. با این حال کسب چنین تأثیرات مثبتی پس از مصرف شکلات تلخ نسبت به شکلات‌های شیری بیشتر است. درواقع، کاکائو عامل این تأثیرات مثبت است، نه صرفاً انتخاب هر نوع شکلاتی!

موز
موز میوه‌ای گرمسیری و با طعم شیرین است که بلافاصله پس از خوردن، احساس آرامش ایجاد می‌کند. تعجب‌آور نیست زیرا قندهای موجود در آن، تولید سروتونین را تحریک می‌کند و پتاسیم بالای آن نیز فشارخون را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه به‌خصوص برای افرادی که کمی حالت عصبی دارند و از استرس رنج می‌برند توصیه می‌شود.

اسفناج
اسفناج علاوه بر مقدار کالری پایین و هضم سریع، منبع غنی از ویتامین B9 است. تأثیر این ویتامین که به فولات شناخته می‌شود، کاملاً بر خلق‌وخو تأیید شده زیرا سطح سروتونین مغز را در حد مطلوب نگه می‌دارد به عبارتی، مصرف فراوان این سبزی می‌تواند به احساس شادی کمک کند. یادتان باشد مصرف یک لیوان اسفناج می‌تواند ۵۰ درصد نیاز بدن به فولات را تأمین کند.

آووکادو
آووکادو نیز مانند موز یکی از میوه‌های بسیار مغذی و با کالری بالا (حدود 260 کیلوکالری در ۱۰۰ گرم) است که فواید آن در بهبود پرفشاری خون، کلسترول بالا و دیابت کنار تأثیر مثبت بر خلق‌وخو کاملاً تأیید شده است. این میوه گرمسیری، سرشار از اسید آمینه‌ای به نام «تیروزین» است که ناقل‌های عصبی مؤثر در افزایش میل جنسی و تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی را تولید می‌کند. همچنین منیزیم فراوان موجود در آن به‌عنوان ماده‌ای ضد استرس شناخته می‌شود.

گوجه‌فرنگی
رنگ زیبای گوجه‌فرنگی به دلیل لیکوپن بالای آن است که ترکیبی آنتی‌اکسیدانی شناخته می‌شود و البته طی روند پخت قابلیت جذب بیشتری پیدا می‌کند. بر اساس پژوهشی که محققان چینی و ژاپنی انجام داده‌اند لیکوپن موجب افزایش احساس نشاط درونی می‌شود و خوردن ۲ تا ۶ عدد از این سبزی در هفته، احتمال بروز افسردگی را نسبت به کسانی که گوجه‌فرنگی نمی‌خورند کاهش می‌دهد.

زعفران
زعفران ادویه شادی‌آور در طب سنتی مشرق زمین است که در درمان بیش از ۹۰ بیماری کاربرد دارد. این ادویه تأثیر مقابله با افسردگی‌های خفیف را دارد و با تنظیم اشتها به بهبود اختلالات غذایی مانند ریزه‌خواری کمک می‌کند. خوشبختانه این تأثیر شادی‌آور زعفران کاملاً بدون عوارض ناشی از داروهای ضدافسردگی است.

گوشت ماکیان
گوشت مرغ و بوقلمون را می‌توان جزو خوراکی‌های شادی‌آور دانست که این تأثیر به دلیل وجود تریپتوفان است. درواقع، این اسید آمینه در تولید سروتونین؛ هورمون خوش‌خلقی و همچنین ملاتونین به بدن کمک می‌کند.

غلات سبوس‌دار
طبیعی است که پس از صرف برنج، نان، سیب‌زمینی و... احساس آرامش ایجاد شود چراکه منابع حاوی نشاسته موجب آزاد شدن انسولین در بدن و در نتیجه افزایش سطح انرژی و نشاط بیشتر می‌شود. البته در این زمینه بهتر است انواع غلات سبوس‌دار انتخاب شود؛ زیرا غلات تصفیه شده به سرعت جذب بدن می‌شوند. از همین رو، انسولین نیز دچار افزایش آنی و سپس افت می‌شود که قطعاً بر خلق‌وخو نیز تأثیر سوء خواهد داشت اما برعکس، غلات سبوس‌دار به‌تدریج انرژی را تأمین می‌کنند و در حفظ قند خون در سطح ثابت مؤثر هستند.

عسل
حتماً شنیده‌اید که مصرف خوراکی‌های شیرین، شادی‌آور است؛ اما شاید ندانید با مصرف بیش از اندازه شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مغزتان به خوردن آن‌ها عادت می‌کند و درنهایت به جای ترشح بیشتر هورمون‌های شادی، در صورت دریافت نکردن خوراکی‌های شیرین، شما را غم‌زده خواهد کرد. محققان معتقدند اگر به جای مصرف قندوشکر با استفاده از عسل مغزتان را تحت تأثیر قرار دهید، شادی پایداری ایجاد می‌شود و مصرف عسل برخلاف شیرین‌کننده‌های مصنوعی، پس از مدتی باعث غمگین شدنتان نمی‌شود. گذشته از این وجود ترکیبات ضدالتهاب در عسل، احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

ماست پروبیوتیکی
پژوهشگران معتقدند مصرف فرآورده‌های حاوی باکتری پروبیوتیک خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. از نظر آن‌ها مصرف ماست زمینه را برای ورود این باکتری‌ها به بدن فراهم می‌کند و در این میان، مصرف ماست‌های غنی شده با باکتری‌های پروبیوتیک، توان مغز را برای تولید سروتونین، هورمون خوشحالی بالا می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha