وام دندانپزشکی پدیده تازه بازار وام‌های بانکی ایران است. حالا جهش قیمت خدمات دندانپزشکی. کاهش قدرت خرید مردم موجب شده به گفته دندانپزشکان چیزی بین ٣٠ تا ٤٠‌درصد بیماران‌شان ریزش کند و البته تعداد زیادی از مردم ترجیح بدهند دندان لق‌شان را به جای صرف هزینه‌های بالا بکنند و برای همیشه دور بیندازند.

خداحافظی ابدی با دندان‌های خراب

سلامت نیوز:وام دندانپزشکی پدیده تازه بازار وام‌های بانکی ایران است. حالا جهش قیمت خدمات دندانپزشکی. کاهش قدرت خرید مردم موجب شده به گفته دندانپزشکان چیزی بین ٣٠ تا ٤٠‌درصد بیماران‌شان ریزش کند و البته تعداد زیادی از مردم ترجیح بدهند دندان لق‌شان را به جای صرف هزینه‌های بالا بکنند و برای همیشه دور بیندازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،علی تاجرنیا، رئیس هیأت‌مدیره جامعه دندانپزشکی ایران می‌گوید: «ریزش بیماران و بالا رفتن هزینه اجاره باعث شده دندانپزشکان مستاجر یکی‌یکی مطب‌های خود را تحویل دهند و در درمانگاه‌ها مشغول به کار شوند.  این موضوع موجب شده کلینیک‌های دندانپزشکی به فکر راه چاره بیفتند و با بانک‌ها وارد قرارداد شوند تا به بیماران وام خدمات دندانپزشکی بدهند.


گران‌ترین و ارزان‌ترین خدمات دندانپزشکی
دندانپزشکان تهرانی می‌گویند که چیزی حدود ٤٠ تا ٥٠ درصد از بیماران‌مان کم شده‌اند. آنها توضیح می‌دهند که جهش قیمت خدمات دندانپزشکی از یک سمت و کاهش قدرت خرید مردم از سمت دیگر موجب شده است که مردم با مشکلات دندان‌شان کنار بیایند. 

حالا حداقل هزینه‌های دندانپزشکی چیزی بین ٣٠ تا ٤٠‌هزار تومان است که آن هم برای گرفتن عکس از دندان، هزینه ویزیت و معاینه اولیه یا چسباندن روکش‌های دندان است. پرکردن دندان هم با توجه به میزان آسیب دندان بین ١٧٠‌هزار تا ٤٠٠‌هزار تومان است. این موضوع در حالی رخ می‌هد که تا ‌سال گذشته پرکردن دندان در مناطق میانی شهر بین ١٠٠ تا ٢٥٠‌هزار تومان قیمت داشت. 

هزینه خدمات زیبایی دندان هم افزایش تقریبا ١٠٠‌درصدی داشته است و در حالی ‌که کامپوزیت هر واحد دندان بین ٣٠٠ تا ٣٥٠‌هزار تومان بود، در حال حاضر هزینه کامپوزیت هر واحد دندان به ٧٠٠ تا ٩٠٠‌هزار تومان افزایش یافته است.

  دندانپزشکان می‌گویند که تعداد افرادی که برای کشیدن دندان‌های‌شان می‌آیند، زیادتر از گذشته شده‌ است. یکی از این دندانپزشکان در محله بهنود منطقه آزادی به «شهروند» می‌گوید:   «افراد زیادی حتی با سطحی‌ترین آسیب‌ها برای کشیدن دندان‌شان مراجعه می‌کنند؛ آن هم تنها برای این‌که ٧٠- ٨٠‌هزار تومان پول کمتری بدهند.»


درمانگاه‌های تحت پوشش بیمه‌ها کم‌کاری می‌کنند
یکی دیگر از دندانپزشکانی که در منطقه مرزداران فعالیت می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: «اگر تا قبل از گرانی‌ها  روزانه بین ٨ تا ١٠ مراجعه‌کننده داشتیم، این تعداد به ٥ تا ٧ مراجعه‌کننده رسیده است؛ چرا که مردم توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند و بیمه‌ها هم تعرفه‌های دندانپزشکی را آن‌طور که باید و شاید پوشش نمی‌دهند.»

  بیمه‌های تکمیلی معمولا یا خدمات دندانپزشکی را پوشش نمی‌دهند و یا بین یک تا ٢‌ میلیون تومان خدمات دندانپزشکی را پوشش می‌دهند. مشتریان کلینیک‌های دندانپزشکی تهران می‌گویند که صرف نظر از سختگیری بیمه‌ها برای پرداخت خسارت‌های دهان و دندان، با افزایش قیمت تعرفه‌های دندانپزشکی بیمه‌های تکمیلی هم جوابگوی بسیاری از هزینه‌های دهان و دندان نیست.

نیره شهروندی تهرانی که از درمانگاه‌های تحت پوشش بیمه تکمیلی برای پرکردن دندان خود استفاده کرده است،  می‌گوید: «کیفیت خدمات در این درمانگاه‌ها بسیار پایین است و پزشکی برای جا رفتن روکش، دندان مرا تا حد زیادی تراش داد. این در حالی است که با مراجعه به پزشک دیگر، او به من گفت که دندانپزشک ساده‌ترین راه ممکن را انتخاب کرده است و به جای تعویض روکش آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندانم وارد کرده است.»


ارز دولتی واردات تجهیزات دندانپزشکی را نداده‌اند
مطب‌های دندانپزشکی با افزایش اجاره‌های سرسام‌آور و ریزش مشتریان یکی‌یکی تعطیل می‌شوند. این موضوع را علی تاجرنیا، رئیس هیأت‌مدیره جامعه دندانپزشکی ایران  می‌گوید و توضیح می‌دهد: «‌سال گذشته برای ایمپلنت ساده تنها باید ٣‌میلیون تومان هزینه می‌شد، البته ممکن بود برخی از دندانپزشکی‌های شمال شهر قیمت‌های بالاتری پیشنهاد می‌دادند و امسال پیش‌بینی می‌شود که قیمت خدمات دندانپزشکی باز هم افزایش داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «دیگر افزایش ١٠ تا ١٥‌درصدی تعرفه مصوب خدمات پزشکی جوابگوی نیاز دندانپزشکان نیست و تعداد مراجعان به دندانپزشکان ریزش قابل توجهی داشته است و موجب شده که بخش عمده‌ای از مطب‌ها تعطیل شده و پزشکان در درمانگاه‌ها ارایه خدمات دهند.» او در ادامه با اشاره به وارداتی‌بودن تجهیزات پزشکی در ایران گفت:

«در کشور ما وارداتی‌بودن مواد دندانپزشکی مزید بر علت شده تا هزینه‌های دندانپزشکی بالاتر برود. البته  این موضوع را نباید از یاد برد که تا ‌سال گذشته برای واردات تجهیزات  دندانپزشکی ارز دولتی به آن تعلق می‌گرفت در صورتی که اکنون با گذشتن ٤ ماه از ‌سال هنوز خبری از ارز دولتی نیست و در این صورت احتمال می‌رود قیمت تعرفه‌های دندانپزشکی باز هم گران‌تر شود و احتمال افزایش ٤٠ تا ٥٠‌درصدی تعرفه‌ها وجود دارد.» تاجرنیا تأکید می‌کند که البته خدمات دندانپزشکی در سایر کشورهای جهان هم بالاست اما شرکت‌های بیمه‌ای در این کشورها خدمات دندانپزشکی را به صورت گسترده پوشش می‌دهند.


کلینیک‌های دندانپزشکی دست به دامن بانک‌ها شدند
حالا کلینیک‌های دندانپزشکی برای مواجهه با  موضوع ریزش مشتریان‌شان دست به اقدام تازه‌ای زده‌اند و برخی از آنها برای خدمات دندانپزشکی به بیماران‌شان وام می‌دهند؛ البته وامی که این کلینیک‌ها به بیماران می‌دهند به صورت مستقیم به دست بیماران نمی‌رسد و معمولا کلینیک‌ها با بانک‌ها قراردادها و تفاهمنامه‌هایی امضا کرده‌اند که در ازای معرفی هر بیمار و اسناد پزشکی آنها، بانک‌ها به آنها وام‌های بین ١٠ تا ٣٠‌میلیون تومانی خدمات دندانپزشکی بدهند.


به عنوان مثال یک کلینیک دندانپزشکی در اصفهان تا سقف ١٠‌میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به بیمارانش می‌دهد و جالب است که بدانید این وام تنها برای خدمات ضروری دندانپزشکی نیست و افرادی که برای خدمات زیبایی و ارتودنسی هم مراجعه می‌کنند، می‌توانند این وام را بگیرند.


پرسنل این کلینیک توضیح می‌دهد که افراد بعد از ویزیت و برآورد هزینه دندان‌های‌شان به مدیریت کلینیک معرفی می‌شوند تا معرفی‌نامه به بانک را بگیرند.  یک کلینیک دندانپزشکی در تهران هم که تا ٢٠‌میلیون تومان وام خدمات دندانپزشکی می‌دهد،می‌گوید: «معمولا چیزی حدود ٣٠‌درصد هزینه درمانی از بیماران گرفته می‌شود و مابقی آن به صورت اقساط و از طریق وام تأمین می‌شود.

مدت زمان بازپرداخت این وام‌ها وابسته به مبلغ‌شان بین ١٠ تا ٢٤ ماه  و سود برخی بسیار اندک است؛ به‌ عنوان مثال بانک قرض‌الحسنه رسالت یکی از بانک‌های طرف قرارداد دندانپزشکان است که وام‌های قرض‌الحسنه با کارمزد ٤‌درصدی می‌دهد.

البته برای پرداخت این وام‌ها نیاز به دو ضامن است و یا این‌که  در صورت نداشتن ضامن، بیمار می‌تواند برای سقف این تسهیلات، ۱۰ فقره چک یک‌میلیون تومانی نزد کلینیک به امانت بگذارد و ماهیانه با تسویه مبلغ تعیین‌شده، چک‌های خود را دریافت کند.»

  دندانپزشکان می‌گویند که این وام‌های خدمات دندانپزشکی موجب نجات آنها از ریزش بخشی از مشتریان‌شان شده است و حالا مشتریان مطب‌ها به سمت کلینیک‌های دندانپزشکی تغییر مسیر داده‌اند.  تاجرنیا، رئیس هیأت‌مدیره جامعه دندانپزشکی ایران، به «شهروند» می‌گوید که بانک‌ها گزینه ناگزیر دندانپزشکان بوده‌اند و این خلأ در ایران باید توسط شرکت‌های بیمه‌ای پر شود.

  او با اشاره به مدیریت صحیح کشور‌های دیگر در این زمینه توضیح داد که بیمه‌های درمانی در کشورهای پیشرفته سطح بالایی از خدمات درمانی را زیر پوشش می‌گیرند و البته در کشور ما هم ارگانی چون نیروهای مسلح  توانسته این موضوع را مدیریت کند و افراد خانواده نیروهای مسلح، تحت پوشش تقریبا کاملی از خدمات درمانی و دندانپزشکی هستند؛ اما  برای عموم مردم خدماتی که برای سلامت دندان وجود دارد، دولتی است که  از بازدهی کافی برخوردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    0 0
    از هزینه همه چیز گفته اید ولی هیچ اشاره و صحبتی از این نشده است که دستمزد دندانپزشکان اینقدر گران نباشد. بالارفتن اجاره و قیمت مواد و تجهیزات مصرفی ، نصف پولی که دندانپزشکان از مردم مستضعف می گیرند نیز نمی شود و عامل اصلی گرانی خدمات پزشکی زیاده خواهی دکترها نسبت به سایر بخشها و متخصصین سایر رشته ها می باشد. در مورد چرائی دستمزد که با آنها صحبت می شود ، از درآمد کلاهبرداران و دزدان یاد می کنند و مقایسه مع الفارق می کنند تا این گرانفروشی را توجیه کنند و یا از مقایسه قیمت با دیگر کشورها سخن می گویند انگار که بقیه مردم مطابق درآمد دیگر کشورها حقوق می گیرند. حالا انتظار دارند مردم این درامد اندک خود را هم بیایند به اینها بدهند و از مشتری کم شاکی شده اند