سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 27543
سلامت نیوز : وزیر بهداشت عنوان كرد: سازمان انتقال خون ایران در حال حاضر با جمع آوری بیش از 9/1 میلیون واحد خون و بهره‌گیری از جدیدترین تكنولوژی‌ها در تولید خون و فرآورده‌های آن از شاخص‌ترین سازمان‌های انتقال خون در آسیا است.

به گزارش ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در پیامی به كنگره بین‌المللی طب انتقال خون، صنعت پلاسما و فرآورده‌های حاصل از آن را در نجات جان بیماران و ارتقای سلامت جوامع بشری غیرقابل انكار دانست.

وی اظهار داشت: نجات جان تعداد زیادی از بیماران از جمله مادران، كودكان و افراد حادثه دیده و یا بیماران نیازمند جراحی بدون استفاده از خون و فرآورده‌های حاصل از آن، غیر ممكن خواهد بود.

وی با اشاره به خطرات احتمالی این روش حیات بخش درمانی برای بیماران دریافت كننده خون و فرآورده‌های خونی گفت:‌ كشورها موظفند تمام سعی و كوشش خود را به كار گیرند تا با استفاده از تكنولوژی‌های جدید و اجرای برنامه‌های مدیریت خطا، سلامت خون و فرآورده‌های خونی در حد بالای استاندارد تضمین شود.

دكتر دستجردی به سرمایه گذاری وسیع ایران برای اجرای این برنامه در سازمان انتقال خون اشاره كرد و افزود: امیدواریم با اجرای كامل سیستم هموویژیلانس در كشور به تحقق كامل این امر كمك كنیم.

وزیر بهداشت با استناد به پژوهش‌های صورت گرفته در مورد اهدا كنندگان تصریح كرد:‌ خون اهداكنندگانی كه فقط با هدف كمك به همنوعان خود و بدون هیچ گونه چشم داشت مادی اقدام به اهدا می‌كنند از سلامت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل اغلب نظام‌های سلامت تلاش دارند خون مورد نیاز بیماران را از طریق این اهداكنندگان داوطلب تامین كنند.

وی باورهای عمیق فرهنگی و دینی مردم ایران در كمك به همنوعان را زمینه ساز دستیابی سازمان انتقال خون ایران به شاخص اهدای 100 درصد داوطلبانه و اهدا 25 در هر هزار نفر جمعیت دانست و افزود: این همكاری مردم سبب شده است كه در حال حاضر سازمان انتقال خون ایران به سرآمد سازمان‌های انتقال خون منطقه در مدیترانه شرقی تبدیل شود.

دكتر دستجردی با اشاره به تامین كلیه فرآورده‌های خونی مورد نیاز نظام سلامت كشور با بالاترین میزان سلامت و كیفیت توسط سازمان انتقال خون گفت: ‌این محصولات به صورت عادلانه و كاملا رایگان در سراسر كشور در اختیار بیماران نیازمند به این نوع فرآورده‌ها قرار می دهد.

به گفته وی،‌ تلاش فراوانی صورت گرفته تا دسترسی عادلانه به خون سالم در مناطق محروم كشور مطابق با مناطق برخوردار باشد.

وزیر بهداشت درباره برنامه توسعه صنعت پلاسمای كشور اظهار كرد: از 5 سال قبل نظام سلامت برنامه‌ای را آغاز كرده است تا با استفاده از پلاسمای تولید شده در سازمان انتقال خون،‌ نیاز بیماران را به داروهای مشتق از پلاسما از طریق پلاسمای اهداكنندگان ایرانی تأمین شود.

دكتر وحید دستجردی با اشاره به لزوم تأسیس پالایشگاه پلاسما در داخل كشور گفت:‌ اگر چه برنامه درازمدت ایران برای تأمین داروهای مشتق از پلاسما، تأسیس پالایشگاه پلاسما در ‌داخل كشور است ولی از سال 2005 ایران با استفاده از برنامه پالایش قراردادی پلاسما با شركت‌های اروپایی موفق شده است بخش عمده‌ای از نیاز بازار دارویی كشور به داروهای مشتق از پلاسما را تأمین كند و بازرسی های فراوان و منظم پایگاه‌های انتقال خون در ایران توسط موسسات مستقل و خوش نام بین‌المللی ضمن ارتقا این پایگاه‌ها گواهی بر تضمین كیفیت این فرآورده‌ها است.

وی با اشاره به موقعیت‌های بهداشتی و درمانی ممتاز بیماران یاد شده در كشور خاطرنشان كرد: در حال حاضر این بیماران از حمایت كامل نظام سلامت برخوردار هستند و تمام داروها و روش‌های درمانی مورد نیاز آنها به صورت رایگان در اختیار آنها گذاشته است و این امر باعث شده كه این بیماران در ایران از شرایط درمانی و كیفیت زندگی بسیار بهتری در مقایسه با بسیاری دیگر از كشورهای در حال توسعه برخوردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha