سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 27546

مطمئنا شما هم گاهی اوقات گزارشات متناقضی در رسانه‌ها پیرامون «راه هایی برای پیشگیری از سرطان که از دستانمان برمی آید» به گوشتان خورده است. ولی یک نکته مسلم است و آن اینکه تغییرات کوچک در شیوه زندگی روزمره تان به شما کمک می کند که شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

سلامت نیوز : مطمئنا شما هم گاهی اوقات گزارشات متناقضی در رسانه‌ها پیرامون «راه هایی برای پیشگیری از سرطان که از دستانمان برمی آید» به گوشتان خورده است. ولی یک نکته مسلم است و آن اینکه تغییرات کوچک در شیوه زندگی روزمره تان به شما کمک می کند که شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

به گزارش ایسنا، در این مطلب تلاش شده با شش گام ساده راه‌های پیشگیری از سرطان را بیاموزیم. اگر تمام مواردی را که گزارشات متناقض گفته اند انجام داده اید این شش گام را هم امتحان کنید. مطمئن باشید پشیمان نمی شوید.

گام اول از مصرف دخانیات خودداری کنید

تمام انواع دخانیات شما را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می دهند. ترک یا رد مصرف دخانیات مهمترین تصمیم بهداشتی است که امکانش برای شما وجود دارد. خودداری از مصرف دخانیات از خطر چندین نوع سرطان می کاهد از جمله: ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه ها، لوزالمعده، گردن رحم، سرطان خون (لوسمی میلویید حاد) .

در ایالات متحده سیگار مسئول حدود 90 درصد تمام موارد سرطان ریه که یک علت عمده مرگ های ناشی از سرطان در مردان و زنان است بشمار می رود. هر بار که سیگاری را می کشید، بیشتر از 60 ماده بالقوه سرطان زا را وارد ریه های خود می‌نمایید. به علاوه تار (ماده قیر مانند) موجود در دود سیگار لایه قهوه‌ای رنگ چسبنده‌ای را برروی پوشش داخل حباب‌های هوایی و مسیرهای عبور هوا می‌سازد که خود مقدار زیادی از این مواد سرطان‌زا در خود نگه می‌دارد. فرودادن دود سیگار یا جویدن و تف کردن توتون هیچکدام سالم و بدون خطر نیستند. سیگاری‌ها، در مقایسه با غیرسیگاری‌ها بیشتر دچار سرطان ریه و نیز سرطان حنجره، مری و دهان می شوند. جویدن توتون همچنین بر خطر ابتلا به سرطان های دهان، گونه‌ها و لثه می افزاید. حتی اگر خودتان سیگار نمی کشید، خود را در معرض دود دیگران قرار ندهید. همه ساله حدود 3000 غیر سیگاری در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود از سرطان ریه می میرند.

گام دوم؛ از غذای سالم استفاده کنید

اگر چه انتخاب غذا های سالم از مغازه سبزی فروشی یا سر سفره غذا تضمین کننده آن نیست که دچار سرطان نشوید ولی می تواند به کاستن از خطر ابتلا کمک کند.

پژوهش ها نشان می دهند که حدود 30 درصد سرطان ها به موضوع تغذیه، ازجمله چاقی مربوط می شوند. براین اساس انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند:

- بیشتر از منابع گیاهی استفاده کنید: روزانه پنج بار یا بیشتر از میوه جات یا سبزیجات استفاده نمایید. سعی کنید سایر غذاهایتان از منابع گیاهی باشد (مثل غلات تصفیه نشده، لوبیا، نخود و غیره). سبزیجات سبز یا زرد تیره، حبوبات، فراورده های سویا، سبزیجاتی مانند کلم، کرفس و هویج احتمالا به کاستن از خطر بروز سرطان های روده و معده کمک می کند.

- مصرف چربی ها را محدود کنید: با انتخاب غذاهای کم چرب، به ویژه آنهایی که منشا حیوانی دارند سبک تر و لاغرتر بمانید. رژیم پر چرب خطر بروز سرطان های پروستات، روده بزرگ، راست روده و رحم را افزایش می دهد.

- از مصرف الکل خودداری کنید: خطر ابتلا به سرطان، ازجمله سرطان های دهان، مری و غیره با میزان و طول مدت مصرف الکل رابطه مستقیم دارد. حتی مصرف معتدل نوشابه های الکلی مثلا دوبار در روز در مورد آقایان و یک بار در روز در مورد خانم ها، خطر بروز سرطان را افزایش می دهد.

گام سوم؛ فعال باقی بمانید و وزن مناسبی داشته باشید

حفظ وزن مناسب و ورزش منظم نیز ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، راست روده، رحم، تخمدان ها و پستان ها بشمار می رود. فعالیت فیزیکی می تواند از چاق شدنتان جلوگیری کند. همچنین به خودی خود از خطر برخی سرطان ها ازجمله سرطان پستان و سرطان روده بزرگ می کاهد.

گام چهارم; در برابر نور آفتاب از خود محافظت کنید

سرطان پوست یکی از شایع ترین و در عین حال قابل پیشگیری ترین سرطان هاست. گرچه قرارگیری مکرر در معرض اشعه ایكس یا تماس با برخی مواد شیمیایی می تواند در ایجاد سرطان پوست نقش داشته باشد، اما شایع ترین علت سرطان پوست قرارگیری در معرض نور خورشید است.

بیشتر سرطان‌های پوستی در نقاط برهنه پوست مانند صورت، دست ها، ساعد و گوش ها رخ می دهد. تقریبا همه موارد سرطان پوست در صورت تشخیص زودرس قابل درمان هستند، اما بهتر است در گام اول از ایجاد آنها پیشگیری کرد. برای پیشگیری از سرطان پوست نکات زیر را رعایت کنید:

- در ساعات اوج نور آفتاب از خانه خارج نشوید: میزان اشعه ماورای بنفش نور خورشید که عامل ایجاد سرطان پوست است، بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر به اوج می رسد. سعی کنید حتی المقدور در این ساعت از خانه خارج نشوید.

- در سایه بمانید: لباس هایی با رنگ روشن و بلند بپوشید تا از پوستتان در برابر اشعه خورشید محافظت کنید. از پارچه های ریزباف برای لباس استفاده کنید. یک کلاه با لبه پهن به سر بگذارید تا سر و گوش هایتان از نور دور بماند.

- از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید: از کرم های ضد آفتابی استفاده کنید که «فاکتور محافظت در برابر آفتاب» (SPF ) آنها 15 یا بیشتر باشد.

- از لامپ ها یا تختخواب های برنزه شدن خانگی استفاده نکنید: استفاده از این وسایل می تواند به همان اندازه نور خورشید به پوستتان صدمه بزند. چیزی به عنوان برنزه شدن بی خطر وجود ندارد.

گام پنجم; خود را معاینه کنید:

به طور منظم خود را برای انواع شایع تر سرطان، معاینه و چکاپ کنید، به این ترتیب احتمال بیشتری وجود دارد که سرطان در مرحله ابتدایی تر کشف شود و در نتیجه امکان درمان موفقیت آمیز آن وجود دارد. این چکاپ باید شامل پوست، دهان، روده بزرگ و راست روده شود. اگر مرد هستید پروستات و بیضه ها نیز باید در این برنامه چکاپ قرار گیرد. اگر زن هستید سرطان رحم و پستان باید در فهرست بررسی قرار داشته باشد. به تغییرات بدنتان توجه کنید، به این ترتیب امکان تشخص زودرس سرطان و موفقیت بیشتر درمان آن فراهم می شود. اگر متوجه ایجاد تغییری شدید، به پزشکتان مراجه کنید

گام ششم; سایر راهبردهای ممکن مبارزه با سرطان

پژوهش درباره سایر راهبردهای مبارزه با سرطان، ازجمله استفاده از برخی مواد طبیعی یا مصنوعی، در حال انجام است. می توانید با پزشکتان درباره بعضی از این راهبردها مشورت کنید.

براساس گزارش وزارت بهداشت، سیر راهبردهای پیشگیری از سرطان شامل افزایش توجه نسبت به عوامل خطرساز موجود در خانه مانند گاز رادون یا موجود در محل کار مانند پرتوهای رادیواکتیو یا برخی مواد شیمیایی صنعتی است. سعی کنید کمتر در معرض این مواد قرار بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha