یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 275503

موخوره یک اختلال در تنه مو( نه اشکال در ریشه مو) است که اغب به علت خشکی بیش از حد، شکننده بودن و بلندی مو ایجاد می شود. شانه کردن زیاد و وسواس گونه موها یکی از مواردی است که می تواند در ایجاد موخوره موثر باشد. همچنین بستن و بافتن موها نیز باعث می شود انتهای مو تغذیه خوبی نداشته باشد و مو دو شاخه شده و گره بخورد و در نتیجه با بد رفتاری مو، موخوره ایجاد شود؛ طبیعی است که اغلب اختلال موخوره در موی خانم ها به علت بلند تر بودن، شانه کردن و بافتن و بستن نسبت به آقایان بیشتر باشد.

آیا درمان قطعی برای موخوره وجود دارد؟

سلامت نیوز-*دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو:  موخوره یک اختلال در تنه مو( نه اشکال در ریشه مو) است که اغب به علت خشکی بیش از حد، شکننده بودن و بلندی مو ایجاد می شود. شانه کردن زیاد و وسواس گونه موها یکی از مواردی است که می تواند در ایجاد موخوره موثر باشد. همچنین بستن و بافتن موها نیز باعث می شود انتهای مو تغذیه خوبی نداشته باشد و مو دو شاخه شده و گره بخورد و در نتیجه با بد رفتاری مو، موخوره ایجاد شود؛ طبیعی است که اغلب اختلال موخوره در موی خانم ها به علت بلند تر بودن، شانه کردن و بافتن و بستن نسبت به آقایان بیشتر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، همچنین تماس مستقیم سشوار به روی موها پس از آمدن از حمام و مصرف زیاد ژل، کتیرا و سایر حالت‌ دهنده ها باعث صدمه دیدن مو و ایجاد موخوره می شوند؛ البته مصرف کم ژل و سایر مواد حالت دهنده مشکلی به وجود نمی آورد.

معمولا موخوره با افزایش سن، کاهش و با افزایش فصل گرم و خشک افزایش پیدا می کند. موخوره بیشتر در مردمان مناطق گرم و خشک متداول است و آلودگی هوا و نوع شامپوی مصرفی نیز هیچ ارتباطی با ایجاد آن ندارد.

در حال حاضر موخوره درمان قطعی و موثری ندارد و با استفاده از دارو یا شامپویی خاص به کلی برطرف نمی شود. استفاده از مواد تقویتی تنها 40تا 50 درصد از آسیب موهای را بهبود می دهد. همچنین نمی‌توان گفت کسی که موخوره را درمان کرده دیگر هیچگاه به آن مبتلا نخواهد شد. اگر فردی نسبت به مراقبت از موهای خود کم توجه باشد، ممکن است بارها و بارها به موخوره گرفتار شود. اصلی‌ترین راه درمان موخوره، پیشگیری از آن و پرهیز از تمام کارهایی است که باعث خشکی مو می‌شود.

حفظ رطوبت ساقه موها و پیشگیری از خشکی آن، چرب کردن انتهای موها با روغن‌ های ساده گیاهی مثل روغن زیتون، نارگیل، بادام و. . . ، باز گذاشتن موها، سفت نبستن مو برای مدتی طولانی، با فشار و محکم شانه نکردن و همچنین شانه نزدن وسواسی و افراطی موها، نبافتن موها، استفاده نکردن زیاد از ژل و مواد حالت دهنده و استفاده کمتر از سشوار از جمله بهترین راه های مقابله با موخوره است. در صورت موثر نبودن این روش ها و پا برجا بودن و از بین نرفتن موخوره باید موی سر را کوتاه و اصلاح کرد. در اکثر موارد برای درمان موخوره باید موها را کوتاه کرد.

اخیرا تبلیغات زیادی پیرامون درمان موخوره وجود دارد که بسیاری از آنها صرفا برای کسب منفعت از سوی افراد سودجو تبلیغ می شود. مردم باید نسبت به این گونه تبلیغات آگاه باشند و هر صحبتی را بدون آگاهی نپذیرند.

همچنین امروزه گاهی درمان‌های عجیب و غریب مانند شستن و آبکشی مو با سرکه یا آب گوجه و ... برای مشکل موخوره بیان می‌شود که هیچکدام پایه علمی درستی ندارند.

*  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha