سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 27551

دبیر علمی پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی دندانپزشكان گفت: برخی بیماران به علت استرس، دیر به دندانپزشك مراجعه می‌كنند و همین امر باعث شدت یافتن عوارض دندانی می‌شود. به عنوان نمونه پوسیدگی‌های كوچك دندان به پوسیدگی‌های بزرگ تبدیل می‌شود.

سلامت نیوز : دبیر علمی پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی دندانپزشكان گفت: برخی بیماران به علت استرس، دیر به دندانپزشك مراجعه می‌كنند و همین امر باعث شدت یافتن عوارض دندانی می‌شود. به عنوان نمونه پوسیدگی‌های كوچك دندان به پوسیدگی‌های بزرگ تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا ، دكتر بهزاد رهسپار در حاشیه پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی دندانپزشكان كه امروز (20 اردیبهشت ماه) در مركز همایش‌های برج میلاد برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: اگر سازمانهای بیمه‌گر بیماران تحت پوشش خود را مجبور كنند كه هرچند وقت یكبار به دندانپزشك برای معاینه دندان‌های خود جلوگیری كنند بیماران دیر به دندانپزشك مراجعه نمی‌كنند.

وی با بیان اینكه یك فرد بی دندان از نظر ما معلول محسوب می‌شود، گفت: چنین بیماری تفاوت چندانی با افرادی ندارد كه از ناحیه دست یا پا معلول هستند البته می‌توان با اقداماتی مانند ایمپلنت افراد فاقد دندان را به زندگی بازگرداند. چون یكی از عوامل افسردگی از دست دادن دندانها به ویژه در سنین جوانی است.

رهسپار در پاسخ به پرسش كه آیا گروه سنی خاصی از مراجعه به دندانپزشكی دچار استرس می‌شوند، اظهار كرد: استرس در گروه‌های سنی مختلف دیده می‌شود و متاسفانه از پدر و مادر به كودكان انتقال پیدا می‌كند. از سوی دیگر مراكز دندانپزشكی كمی مخصوص كودكان وجود دارد و آنان معمولا به مراكز بزرگسالان مراجعه می‌كنند در نتیجه استرس افراد بزرگسال به كودكان منتقل می‌شود.

وی استرس از كار دندانپزشكی را در همه كشورها شایع دانست و گفت: در كشورهای دیگر سازمانهای بیمه‌گر بیماران را مجبور می‌كنند كه هر شش ماه یكبار برای معاینه دندانهای خود به دندانپزشك مراجعه كنند.

رهسپار درباره چالش‌های كنونی دندانپزشكی ایران اظهار كرد: نبود پوشش بیمه‌ای كامل برای خدمات دندانپزشكی یكی از چالش‌های دندانپزشكی ایران است. سازمانهای بیمه گر كمتر به پیشگیری از بروز عوارض دهان و دندان توجه می‌كنند. به عنوان نمونه نمی‌توان با استفاده از بیمه‌ها دندان را پر كرد اما می‌توان دندان را كشید.

وی با اشاره به افزایش تعداد دانشكده‌های دندانپزشكی گفت: بدون انجام بررسیهای لازم تعداد زیادی دانشكده دندانپزشكی در شهرستانهای مختلف ساخته می‌شود. این در حالیست كه میان تعداد دندانپزشك و جمعیت كشور باید تناسب وجود داشته باشد.

دبیرعلمی پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی دندانپزشكان در زمینه ترمیم دندان‌های كودكان شش تا 12 سال اظهار كرد: این اقدام یكی از بهترین كارهای انجام شده است چرا كه پیش از رویش دندانهای دائم، بهداشت دهان و دندان به كودكان آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی دندانپزشكی اظهار كرد: سه پنل درباره استرس در این كنگره برگزار می‌شود. درباره درد نیز پنلی برپا می‌كنیم چرا كه اگر پزشك دید صحیحی از درد بیمار داشته باشد می‌تواند مقدار واقعی درد را به او آموزش دهد و با این كار باعث كاهش استرس بیمار می‌شود.

رهسپار در پایان درباره آموزش استرس در دانشكده‌های دندانپزشكی گفت: در زمینه استرس در دندانپزشكی در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموزش داده می‌شود اما یكی از وظایف انجمن‌های تخصصی تداوم آموزش در زمینه‌هایی مانند استرس به پزشكان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha