سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون ایران عنوان كرد: پالایشگاه پلاسما در كشور به زودی راه‌اندازی می‌شود. تاسیس این پالایشگاه، 80 درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

به گزارش ایسنا دكتر حسن ابوالقاسمی در مراسم افتتاحیه دومین كنگره بین‌المللی طب انتقال خون در جمع خبرنگاران اظهار كرد: شاهد حضور دانشمندان برجسته حوزه انتقال خون و صنعت پلاسما از بیش از 20 كشور جهان در این كنگره هستیم. با توسعه صنعت پلاسما، موفق به كسب استانداردهای جهانی برای پلاسمای ایرانی شده‌ایم و این مهم با تلاش مجموعه سازمان انتقال خون در چند سال اخیر محقق شده است.

وی ادامه داد: پیش از این، تهیه پنج داروی اساسی مشتق از پلاسما كه شامل فاكتور 7، فاكتور8، فاكتور 9، ایمنوگلوبین و آلبومین است تا 200 میلیون دلار برای كشور هزینه داشت و گاهی با كمبود این فرآورده‌ها در كشور مواجه می‌شدیم اما در حال حاضر در زمینه تولید داروهای IVIG و فاكتور 9 به خودكفایی كامل رسیده‌ایم و 50 درصد آلبومین مورد نیاز كشور را خودمان تامین می‌كنیم.

دكتر ابوالقاسمی افزود: 15 تا 20 درصد داروی فاكتور 8 نیز توسط خود ما در كشور تولید می‌شود كه مجموعه این تولیدات تا 80 درصد برای ما صرفه‌جویی ارزی داشته است.

رییس سازمان انتقال خون ایران ابراز امیدواری كرد در آینده‌ای نزدیك به خودكفایی كامل در فرآورده‌های مشتق از پلاسما برسیم و به بازارهای جهانی دست یابیم.

وی درباره خودكفایی در زمینه تولید فاكتور 8، عنوان كرد: اگر بخواهیم در زمینه تولید فاكتور 8 به خودكفایی برسیم باید500 هزار لیتر پلاسما در سال تولید كنیم. در این زمینه مجوزهایی از سوی وزارت بهداشت برای بخش‌هایی خارج از سازمان انتقال خون در زمینه تولید پلاسما صادر شده است كه می‌تواند در پیشبرد این هدف كمك كننده باشد.

 پالایشگاه پلاسما به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

دكتر ابوالقاسمی درباره احداث پالایشگاه پلاسما در كشور گفت: قرارداد پالایشگاه پلاسما با كشور آلمان بسته شده است و امیدواریم به زودی به بهر‌ه‌برداری برسد. ظرفیت این پالایشگا تولید 150 تا 200 هزار لیتر پلاسما در سال است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 120 هزار لیتر پلاسما در سازمان انتقال خون و 50 هزار لیتر دیگر توسط بخش غیردولتی تولید می‌شود كه به معنای رسیدن به مرز تولید 200 هزار لیتر پلاسما در سال است.پیش‌بینی می‌كنیم كه در سال جاری بیش از 200 هزار لیتر پلاسما تولید كنیم.

رییس سازمان انتقال خون تصریح كرد: با راه‌اندازی این پالایشگاه می‌توانیم به 70 درصد صرفه‌جویی ارزی در سال برسیم. در حال حاضر با همین میزان تولید و ارسال پلاسما به خارج از كشور برای تولید دارو به 40 تا 45 درصد صرفه‌جویی ارزی رسیده‌ایم.

 اعلام برنامه‌های سال 90 سازمان انتقال خون

دكتر ابوالقاسمی با اشاره به تمركز سازمان انتقال خون بر روی ارتقای كیفیت فرآورده‌ها، عنوان كرد: عمده تمركز ما درسال جاری بر روی ارتقای كیفیت فرآورده‌هاست بویژه فرآورده‌ پلاكت كه ارتقای آن چندی است كه آغاز شده و امسال با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگربرنامه‌های هدف گذاری شده، ارتقای نیروی انسانی سازمان انتقال خون است.

رییس سازمان انتقال خون همچنین اضافه كرد: ورود به صنعت پلاسما اختصاصی و تولید سرم‌های ضدهاری، ضد كزاز و ضد هپاتیت نیز در فهرست برنامه‌های سازمان در سال جاری گنجانده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha