هایپرتیروئیدیسم یا همان کم کاری تیروئید شایع‌ترین بیماری پس از دیابت است. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می ‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین و تیروکسین است. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. کم کاری تیروئید در زنان سه برابر شایع‌ تر از مردان است.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در مبتلایان به کم کاری تیروئید

سلامت نیوز:هایپرتیروئیدیسم یا همان کم کاری تیروئید شایع‌ترین بیماری پس از دیابت است. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می ‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین و تیروکسین است. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. کم کاری تیروئید در زنان سه برابر شایع‌ تر از مردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این اختلال باعث افسردگی، افزایش وزن و ریزش مو می شود. در حالی که به طور قطعی، رژیم غذایی نمی تواند این بیماری را درمان کند، مصرف برخی غذاهای خاص می تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک نماید. در مقابل برخی غذاها هم هستند که آسیب بیشتری به این عضو بدن خواهند زد:

مفید؛ ماهی: انواع ماهی ها به ویژه ماهی های آبهای آزاد یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شوند و برای تعادل هورمونی و عملکرد تیروئید ضروری اند. امگا 3 همچنین سبب کاهش التهاب و حمایت از سیستم عصبی سالم می شود. سعی کنید ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین و سالمون را برای دو بار در هفته مصرف کنید.

مفید؛ روغن نارگیل: این روغن نه تنها برای سلامت پوست مناسب است و جایگزینی برای بسیاری از وغن های سنتی پخت و پز محسوب می شود، بلکه به دلیل اسیدهای چرب با زنجیره متوسط، برای متابولیسم سالم، تقویت انرژی و مبارزه با خستگی مفید است. روغن نارگیل یک ضد میکروب طبیعی، ضد باکتری و آنتی اکسیدان است که باعث کاهش التهاب در بدن می شود.

مفید؛ غذاهای با فیبر بالا: رژیم غذایی حاوی 30 تا 40 گرم فیبر در روز، اغلب برای مبتلایان به کم کاری تیروئید توصیه می شود زیرا به حفظ وزن در محدوده سالم کمک می کند. نان و غلات کامل یکی از گزینه های مفید سرشار از فیبر است. عدس، لوبیا و نخود نیز غنی از فیبر هستند.

مفید؛ میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات نه تنها منبع مفید فیبر برای مبتلایان به کم کاری تیروئید هستند، بلکه آنتی اکسیدانها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها باعث کاهش اثرات رادیکال های آزاد در بدن و کاهش التهاب می شود. میوه ها و سبزیجات برای حمایت از سلامت گوارش، عملکرد مغز، سلامت قلب، تعددل هورمونی و حفظ وزن در محدوده سالم مفید هستند.

مفید؛ دانه ها: برخی از انواع دانه ها مانند دانه های آفتابگردان، دانه های چیا و کتان، منبع خوبی از فیبر برای مبتلایان به کم کاری تیروئید هستند. این دانه های اسیدهای چرب امگا 3 به نامALAدارند که نقش حیاتی در تعادل هورمونی و عملکرد سالم تیروئید دارد. علاوه بر این، مصرف کافی این چربی ها به بهبود عملکرد مغز، بهبود خلق و خو و حفظ قند خون در محدوده سالم کمک می کند.

مفید؛ پروبیوتیک ها: یک رژیم غذایی غنی از پروبیوتیک نه تنها به سلامت روده ها و دستگاه گوارش کمک می کند، بلکه نقش مهمی در بهبود عملکرد تیروئید دارد. مصرف این محصولات باعث کاهش خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، کاهش التهاب و کاهش واکنش های خودایمنی می شود.

مضر؛ سبزیجات کریستالی: سبزیجات خاصی تحت عنوان سبزیجات کریستالی بهتر است در بعضی موارد یا حتی به طور کامل از رژیم غذایی مبتلایان به کم کاری تیروئید حذف شوند. این سبزیجات شامل انواع کلم، گل کلم و تربچه است. این سبزیجات می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند، به ویژه در کسانی که از کمبود ید رنج می برند. هضم این سبزیجات، جذب ید در غده تیروئید را دچار مشکل می‌کند، در حالی‌ که ید برای عملکرد طبیعی غده تیروئید حیاتی است.

مضر؛ گلوتن: افراد مبتلا به بیماری کم‌ کاری تیروئید باید میزان مصرف گلوتن را کاهش دهند. گلوتن پروتئینی است که در مواد غذایی تهیه شده از گندم، جو، گندم سیاه و دیگر غلات یافت می ‌شود. گلوتن می ‌تواند باعث تحریک روده کوچک شده و جذب داروهای جانشین حاوی هورمون تیروئید را مختل کند. با این وجود، اگر قصد مصرف گلوتن را دارید، از نان تهیه شده از غلات کامل، پاستا و برنج استفاده کنید که سرشار از فیبر و دیگر مواد غذایی بوده و باعث کاهش یبوست می ‌شوند که خود یکی از علائم رایج کم‌ کاری غده تیروئید است.

مضر؛ شکر: مصرف شکلات، دونات و آب نبات باید در مبتلایان به کم کاری تیروئید به حداقل برساند. شکر، سوخت و ساز بدن را دچار مشکل کرده و همچنین می تواند منجر به اختلالات هورمونی، خستگی، تغییرات خلقی و افسردگی شود.

مضر؛ سویا: هورمون استروژن می ‌تواند در فرآیند مصرف هورمون تیروئید در بدن شما اختلال ایجاد کند. سویا سرشار است از فیتو استروژن گیاهی و به همین دلیل بسیاری از محققان این حوزه معتقدند که سویا خطر ابتلای اشخاص به بیماری کم‌ کاری تیروئید را افزایش می دهد.

مضر؛ غذاهای فراوری شده: غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند و افراد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید باید از سدیم دوری کنند. کم‌ کاری تیروئید خطر فشار خون بالا را در افراد افزایش می ‌دهد و مصرف بیش از اندازه سدیم این خطر را بیشتر نیز می ‌کند. برچسب‌ های مربوط به محتویات روی غذاهای فرآوری شده را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که غذای انتخابی شما کمترین میزان سدیم را داشته باشد.

منبع:Activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha