تاخیر پنج ماهه بیمه تامین اجتماعی، چهار ماهه بیمه خدمات درمانی و پنج ماهه بیمه نیروهای مسلح در پرداخت مطالبات 10 هزار داروخانه سراسر كشور منجر به بدهی های كلان بیمه ها به داروخانه ها شده است.

اخیرهای چند ماهه سازمان های بیمه گر در پرداخت سهم خود از مبالغ نسخه های پزشكی بیمه شده، داروخانه های كشور را با مشكلات متعدد مالی رو به رو كرده است به طوری كه برخی از صاحبان داروخانه ها معتقدند درصورتی كه این مطالبات پرداخت نشود، قادر به ادامه فعالیت نیستند.
 
به گزارش  ایرنا، تاخیر پنج ماهه بیمه تامین اجتماعی، چهار ماهه بیمه خدمات درمانی و پنج ماهه بیمه نیروهای مسلح در پرداخت مطالبات 10 هزار داروخانه سراسر كشور منجر به بدهی های كلان بیمه ها به داروخانه ها شده است.
به گفته برخی از مسئولان داروخانه ها، داروخانه هایی كه با رقم های بیشتری از مطالبات مواجه بوده در مرز ورشكستگی قرار دارند و نمی توانند داروهای مورد نیاز بیماران را تهیه كنند و بیمار برای تهیه آن، دفترچه به دست از این داروخانه به آن داروخانه سرگردان است.
به گفته آنان، ضرر این بدقولی ها و تاخیرها در پرداخت بدهی ها، نه تنها گریبان داروخانه ها را گرفته بلكه تبعات آن بیماران را نیز درگیر می كند.
به گفته رئیس انجمن داروسازان ایران، تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه ها، آنان را ناچار به استقراض از بانك ها و ناتوانی در تهیه داروهای مورد نیاز بیماران كرده و علاوه بر این، برخی از داروخانه ها به شركت های پخش دارو بدهكارند و از بانك ها برای پرداخت بدهی خود، قرض گرفته اند.
رهبر مژدهی آذر در گفت وگو با ایرنا افزود: حدود 10 هزار داروخانه كشور به دلیل تاخیر در دریافت مطالبات از سازمان بیمه گر، تقریباً ورشكسته شده‌اند و حتی برخی از آن ها، نسخ بیمه تامین اجتماعی را از بیماران قبول نمی‌كنند.
وی اظهار داشت: مطالبات داروخانه ها در سراسر كشور، موجب تحمیل خسارت های جدی به داروخانه‌ها شده است به طوری كه بسیاری از آن ها را به مرز ورشكستگی كشانده است.
مژدهی آذر گفت: هر داروخانه كشور به طور متوسط، ماهانه حدود یك میلیون تومان نسخه تامین اجتماعی داشته كه البته رقم این نسخه برای برخی از داروخانه‌ها به 20 تا 50 میلیون تومان می رسد بنابر این در این مدت، در مجموع داروخانه ها ده‌ها میلیاردها تومان از صندوق تامین اجتماعی طلب دارند.
وی گفت: مشكلات مالی داروخانه های كشور، بسیار جدی است بطوری كه بسیاری از آن ها در تامین هزینه كاركنان خود با مشكل مواجه شده اند.
مژدهی آذر به مهلت پرداخت صورت حساب های سهم سازمان های بیمه گر در قانون اشاره كرد و افزود: براساس قانون بیمه خدمات درمانی، بیمه ها باید 60 درصد مطالبات را هنگام ارائه صورت حساب های طرف قرارداد مراكز درمانی، پاراكلینیكی، پیراپزشكی و داروخانه ها بپردازند و 40 درصد بقیه آن را حداكثر تا 2 ماه به این مراكز پرداخت كنند.
وی خاطر نشان كرد، این قانون تا كنون مورد بی توجهی سازمان های بیمه گر قرار گرفته و پرداخت مطالبات، همواره با تاخیرهای 6 تا 7 ماهه روبه رو بوده است.
رئیس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این با اشاره به نامه انجمن داروسازان به مجلس شورای اسلامی برای پیگیری وضعیت نابسامان پرداخت مطالبات داروخانه ها، گفته بود: متاسفانه عمل نكردن به تعهدات از سوی بیمه ها، یكی از موارد گلایه مجلس به بیمه ها و عملكرد نامناسب آن ها است.
حسین علی شهریاری  افزود: بررسی ها حاكی از آن است كه پرداخت های برخی از سازمان های بیمه گر نسبت به گذشته، بهتر شده است اما همواره به طور متوسط 3 تا 4 ماه در پرداخت این مطالبات تاخیر وجود دارد و این مساله باعث ایجاد مشكلات متعدد برای داروخانه ها و سایر مراكز درمانی شده است.
این درحالی است كه صندوق تامین اجتماعی نیز 31 فروردین ماه امسال اعلام كرد، رقم مبالغ همه اسناد واصله از داروخانه‌های طرف قرارداد تامین‌اجتماعی در سال 89 تاكنون 416 میلیارد تومان بوده است.
این صندوق اعلام كرد، از این میزان مبلغ 228 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و همچنین 188 میلیارد تومان از اسناد نیز آماده پرداخت و درحال رسیدگی است.
در این گزارش آمده است: مبلغ یك هزار میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت مطالبات به مراكز طرف قرارداد اختصاص یافته كه به منظور پرداخت به مدیریت درمان استان ها ابلاغ شده است.
این صندوق همچنین اعلام كرد، علاوه بر اعتبار اختصاص یافته اخیر، مبلغ 20 هزار میلیارد ریال نیز در سال گذشته به منظور پرداخت به مراكز درمانی طرف قرارداد اعم از بیمارستان های دانشگاهی، داروخانه ها، موسسات پاراكلینیك ،پزشكان، دندانپزشكان و بیمارستان های خصوصی طرف قرار داد تأمین ‌اجتماعی پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha