سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 275655

از گذشته‌های دور تا به امروز شاهد فعالیت که به نسبت گسترده برخی عطاری‌ها در سطح شهرها و روستاها هستیم؛ مغازه‌هایی که در آنها می‌توان انواع و اقسام داروها که متاسفانه برخی از مواد شبه‌مخدر را نیز در میان آنها یافت که البته به دلیل عدم نظارت مستقیم وزارت بهداشت شاهد فعالیت برخی مغازه‌های عطاری به‌خصوص در زمان گرانی دارو هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه انتظار می‌رود در شرایط موجود نظارت بیشتری بر نحوه عملکرد این افراد صورت بگیرد.

بدبینی به طب سنتی در سایه فعالیت بدون نظارت

سلامت نیوز: از گذشته‌های دور تا به امروز شاهد فعالیت که به نسبت گسترده برخی عطاری‌ها در سطح شهرها و روستاها هستیم؛ مغازه‌هایی که در آنها می‌توان انواع و اقسام داروها که متاسفانه برخی از مواد شبه‌مخدر را نیز در میان آنها یافت که البته به دلیل عدم نظارت مستقیم وزارت بهداشت شاهد فعالیت برخی مغازه‌های عطاری به‌خصوص در زمان گرانی دارو هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه انتظار می‌رود در شرایط موجود نظارت بیشتری بر نحوه عملکرد این افراد صورت بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نفل از روزنامه آرمان ،گفتنی است از قدیم مردم برای تهیه گیاهان دارویی و مواردی از این دست به عطاری‌ها مراجعه می‌کردند. بنابراین عطاری‌ها را می‌توان جزو لاینفک بسیاری از محله‌ها و جوامع نام برد، به‌گونه‌ای که طبق نظرسنجی‌های به‌عمل آمده برخی از افراد قدیمی تجویزهای عطاری‌ها را بیشتر از تجویزهای پزشکان قبول دارند و تحت هر شرایطی برای درمان بیماری‌های خود طبق نسخه‌های عطاری‌ها عمل می‌کنند.

فروش برخی از گیاهان اعتیادآور

آنچه مسلم است یکی از مهمترین معایب فعالیت بدون نظارت وزارت بهداشت عطاری‌ها را می‌توان فروش برخی از گیاهان اعتیادآور در برخی از عطاری‌ها عنوان کرد، چراکه همان‌گونه که می‌دانیم مصرف بیش از اندازه و مداوم این گیاهان خود می‌تواند اعتیادآور باشد، هرچند در این فرصت باید متذکر شد که متاسفانه در برخی از موارد شاهد فروش برخی دیگر از گیاهان و یا شربت‌های گیاهی اعتیادآور نیز هستیم که خود می‌تواند عاملی برای افزایش آمار معتادان در جامعه شود.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد فروش کپسول‌ها و پودرهای لاغری و چاقی را نیز می‌توان یکی دیگر از ایرادات وارده به فعالیت برخی عطاری‌ها عنوان کرد. طی سال‌های گذشته شاهد این مهم بودیم که متاسفانه در برخی از عطاری‌های فعال در سطح شهرها پودرها و کپسول‌های لاغری و چاقی به فروش می‌رسد که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را برای سلامتی افراد برجای بگذارد، چراکه طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف این قرص‌ها هرچند گیاهی خود می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را بر سلامت افراد برجای بگذارد.

لزوم راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی

بدیهی است که از گذشته تا به امروز متاسفانه بسیاری از افراد برای تهیه گیاهان دارویی به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند، اما این در حالی است که در برخی از مواقع به دلیل عدم‌اطلاع کافی عطاری‌ها و موارد دیگر شاهد تجویز داروهای اشتباه هستیم که این خود می‌تواند باعث بدبینی مردم نسبت به گیاهان دارویی و همچنین مهجورماندن طب سنتی شود. از این‌رو انتظار می‌رود مسئولان هم با راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی اقدام به آشنایی هرچه بیشتر مردم با این گیاهان دارویی و همچنین استفاده هرچه بیشتر آنها نمایند تا از این طریق شاهد کاهش اثرات منفی گیاهان شیمیایی نیز بود.

هرچند در این مجال باید متذکر شد که دریافت گیاهان دارویی از عطاری‌ها می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را به‌همراه داشته باشد. پرواضح است که استفاده از افرادی که علم چندانی نسبت به طب سنتی ندارند در عطاری‌ها نیز می‌تواند یکی دیگر از پیامدهای منفی فعالیت بدون نظارت این مغازه‌ها باشد. بنابراین انتظار می‌رود که از افراد دانش‌آموخته طب سنتی بیشتر استفاده شود تا از این طریق هم بتوان از دانش آنها استفاده کرد و هم اینکه طب سنتی به‌صورت علمی و کارشناسی‌شده در میان مردم رواج پیدا کند که این خود می‌تواند باعث افزایش میزان استقبال مردم از گیاهان دارویی نیز شود.

تجویز داروهای گیاهی برای درمان سرطان

باید در نظر داشت که متاسفانه یکی دیگر از تخلفات برخی عطاری‌ها را می‌توان تجویز داروهای گیاهی برای درمان سرطان عنوان کرد تا جایی که بنا به گفته برخی از پزشکان متاسفانه برخی از افراد به هنگام اطلاع از سرطان خود سعی بر استفاده از گیاه دارویی می‌کنند که این خود می‌تواند باعث پیشرفت هرچه بیشتر توده‌های سرطانی در بدن آنها شود، به‌گونه‌ای که در بسیاری از موارد این افراد زمانی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند که بسیار دیر شده است و دیگر نمی‌توان اقدامات پزشکی مناسبی را برای آنها انجام داد. بنابراین استفاده از تجویزهای گیاهی برای درمان سرطان‌ها پایه علمی ندارد بلکه در بسیاری از موارد خود می‌تواند عاملی برای پیشرفت سرطان نیز باشد. از این‌رو توصیه می‌شود افراد مبتلا به سرطان به‌جای استفاده از گیاهان دارویی از تجویزهای پزشک متخصص استفاده کنند.

نسخه‌پیچی برای درمان انواع بیماری‌ها

با نگاهی گذرا به مغازه‌های عطاری فعال در سطح شهرها به‌راحتی می‌توان با لیست بلندبالای تجویزهای گیاهی برای درمان انواع بیماری‌ها مواجه شد که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش آمار بیماران در سطح جامعه نیز باشد، چراکه بنا به اظهارنظر پزشکان در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده از داروهای گیاهی به‌تنهایی موثر واقع نمی‌شود بلکه شاید خود بتواند عاملی برای گسترش بیماری نیز شود، به‌عنوان مثال روی شیشه برخی مغازه‌های عطاری‌ها با تبلیغات گسترده درمان انواع بیماری‌ها مانند دیابت، کلسترول، چاقی، افزایش وزن و غیره مواجه می‌شویم که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه در صورت نظارت مستمر و دقیق مسئولان نباید شاهد این‌گونه تبلیغات و فعالیت‌های عطاری‌ها می‌بودیم.

به عبارت ساده‌تر عدم‌استقبال عمومی از گیاهان دارویی را می‌توان تنها در سایه فعالیت غیرکارشناسی عطاری‌ها دانست؛ در صورت وجود نظارت دقیق به‌یقین این تخلفات گسترده نیز صورت نمی‌گرفت که این خود می‌تواند هم تاثیرات گسترده‌ای را بر سلامت افراد در جامعه بگذارد و هم اینکه باعث بدبینی مردم نسبت به طب سنتی نشود. به عبارت ساده‌تر امروزه در عطاری‌ها بیشتر افرادی مشغول هستند که دانشی نسبت به طب سنتی ندارند و تنها به‌صورت تجربی مواردی را فرا گرفته‌اند.

در پایان باید خاطرنشان کرد که امروزه در حالی شاهد کسب سودهای به نسبت بالا از سوی برخی عطاری‌ها هستیم که این مهم تبعات منفی گسترده‌ای را بر سلامت جامعه و اعتماد عمومی مردم برجای گذاشته است، چراکه طبق بررسی‌های به عمل آمده متاسفانه بسیاری از افراد دیگر اعتماد خود را نسبت به گیاهان دارویی از دست داده‌اند که این خود می‌تواند باعث مهجورماندن هرچه بیشتر طب سنتی در ایران شود؛ به عبارت بهتر عطاری‌ها فاصله چشمگیری با طب سنتی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha