سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 275661

سردرد به تنهایی بیماری نیست ولی می تواند نشانه بروز یک بیماری و زنگ خطری برای سلامت فرد باشد.

سردرد را جدی بگیرید

سلامت نیوز:سردرد به تنهایی بیماری نیست ولی می تواند نشانه بروز یک بیماری و زنگ خطری برای سلامت فرد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،در دهه های اخیر، تغییر سبک زندگی، مشکلات روزمره و عوامل اضطراب آفرین، زمینه ساز افزایش سردردهای تنشی در جامعه بوده است.

تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن زندگی مردم در سال های اخیر زمینه ساز بروز بیماری‌های مغز و اعصاب و سردردهای ناشی از اضطراب و استرس بوده که باید مورد توجه آحاد جامعه قرار بگیرد.

ساده‌ترین تعریف سردرد، احساس درد از ناحیه چشم تا پشت سر است و تاکنون ۹ گونه مختلف آن شناخته شده که سردردهای ناشی از میگرن کلاسیک، عصبی، عفونت پرده‌های مغز، فشار خون بالا، تومورهای مغزی، بیماری‌های چشم، بیماری‌های سینوس، عفونت‌های دندانی و آلرژیک ساز از آن جمله آنهاست.

یک متخصص مغز و اعصاب در اصفهان گفت: هرچند سردرد به تنهایی بیماری نیست ولی معمولاً نشانه‌ای از بیماری بوده و همیشه هشداردهنده محسوب می‌شود و می‌تواند به دلایل مختلف از سرماخوردگی ساده و سینوزیت گرفته تا تومور مغزی ایجاد شود.

دکتر مرضیه رحیمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سردردها به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند که در سردردهای اولیه، مشکلی در سر و جمجمه وجود ندارد مانند: سردرد میگرنی و تنشی ولی در سردرد ثانویه، ایرادی در فضای جمجمه و گردن رُخ می دهد که اغلب ناشی از اختلالات با منشأ تومور، عفونت‌، بیماری‌های عروقی یا آسیب‌های جمجمه است.

وی افزود: رایج‌ترین سردردها در کشور ما، نوع میگرنی و تنشی آن است که مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و عوامل اضطراب آفرین موجود در زندگی روزمره افراد موجب افزایش قابل توجه آمار این گونه سردردهاست که جای تأمل دارد.

رحیمی خاطرنشان کرد: در اکثر جوامع حدود ۱۰ درصد از آقایان و حدود ۲۵ درصد از خانم‌ها به سردردهای میگرنی و تنشی مبتلا هستند ولی این میزان در کشور ما کمی بیشتر است و در سال های اخیر نیز افزایش یافته است.

دارنده بورد تخصصی مغز و اعصاب گفت: سردردهای قدیمی هرچند آزاردهنده است اما اغلب خطرناک نبوده اما سردردهای جدید ممکن است نشانه یک بیماری جدی و زنگ خطر باشد.

این مدرس دانشگاه، سردردهایی را که بیمار در گذشته به مقدار کمی داشته و با گذشت زمان افزایش یافته است را "سردرد با سیر پیش رونده" توصیف کرد که احتیاج به بررسی دقیق دارد.

دکتر رحیمی تاکید کرد: هرچند بخش زیادی از سردردها، عصبی است و تنها ۲ درصد از آنها به دلیل تومور مغزی یا ضایعه مغزی رُخ می دهد اما در باره سردردهای خیلی شدید و ناگهانی که منجر به بیدار شدن فرد از خواب می‌شود و معمولاً با استفراغ همراه است، بیمار حتماً باید با اورژانس مراجعه کند.

وی شایع‌ترین علت سردرد را ناشی از بیماری‌های عصبی، آلودگی هوا، بی‌خوابی، میگرن، سینوزیت، تومور مغزی و یا مننژیت دانست و افزود: سردردهای ثانویه می‌تواند ناشی از افزایش فشار خون، نارسایی تنفسی، اختلال خواب و افسردگی باشد.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: تغییر شیوه زندگی، نوشیدن آب زیاد، ورزش، تغذیه مناسب و مصرف ویتامین‌ها بخصوص ویتامین D در پیشگیری و کاهش سردرد مؤثر است.

رحیمی ادامه داد: گشاد شدن و التهاب و عفونت عروق داخل و خارج جمجمه، انقباض مُمتد عضلات کاسه سر و گردن و تغییر فشار داخل جمجمه از عوامل بروز سردرد محسوب می شود.

به گفته این پزشک متخصص، عیوب انکساری چشم نیز سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی بخصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می‌شود.

رحیمی افزود: سردرد با منشأ تومور مغزی، متناوب بوده و با حرکت سر، عطسه و سرفه تشدید می‌شود و معمولاً در اوایل صبح بیشتر مشاهده می‌شود و این عارضه با اختلالات خواب همراه است بطوریکه گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیدار می‌شود.

وی یکی از مشکلات اساسی در درمان سردرد را بحث "خود درمانی" دانست و افزود: بسیاری از افراد بدون مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب شروع به مصرف مسکن می‌کنند در حالی که التیام سردرد با مسکن به معنی درمان آن نیست و در مواردی مانند سردردهای ناشی از تومور، با مصرف مسکن ظاهراً درد از بین می رود ولی مشکل همچنان باقی است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه اکثر داروهای سردرد حاوی مواد مخدر است، گفت: این داروها در آغاز مصرف باعث التیام درد بیمار می‌شود ولی مصرف بیش از حد آنها اگر در طول ماه بیشتر از ۱۵ عدد باشد، سردرد را به سمت دردهای روزانه وابسته به مُسکن می‌کند.

این پزشک اصفهانی افزود: افرادی که سابقه سردرد ندارند، با وقوع سردرد جدید باید به پزشک نورولوژیست مراجعه کنند و چنانچه علامت‌های دیگری مانند استفراغ، عدم تعادل، دوبینی و تاری دید هم به وجود آید نشان از وقوع اتفاق مهمی در مغز است که حتماً باید زیر نظر پزشک درمان شود.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha