سلامت نیوز :  وزیر كشور و دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: كاهش میزان اعتیاد به مواد مخدر در كشور، هدف نهایی سند جامع پیشگیری از اعتیاد است.
 
به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصطفی محمد نجارافزود: سند جامع پیشگیری در برنامه پنجم توسعه در كانون‌های هدف مانند خانواده، محیط‌های كاری و آموزشی و محله‌ها اجرا می‌شود و هدف نهایی آن، كاهش میزان اعتیاد به مواد مخدر در كشور است.
محمدنجار تصریح كرد، سند جامع پیشگیری از اعتیاد، هفته گذشته به دستگاه‌های عضو و مرتبط با ستاد در سطوح ملی و استانی ابلاغ شد كه با توجه به بندهای چهارم، نهم و دهم سیاست‌های كلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در امر مبارزه با مواد مخدر،‌ انتظار می‌رود همه دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری در سطح ملی و شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در سطح استانی برای اجرایی كردن مفاد مندرج در این سند،‌ اقدام كنند.
وی افزود: امسال نخستین سال اجرای برنامه پنج ساله پیشگیری اولیه از اعتیاد در سطح كشور است و مقرر است در این دوره زمانی،‌ حداقل 40 درصد از جمعیت كشور، زیر پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از اعتیاد قرار گیرد.
دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تكمیل و توسعه مراكز اقامت اجباری درمان و راه‌اندازی اردوگاه‌هایی با شرایط خاص برای محكومان مواد مخدر از برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال‌جاری است و طبق قانون، این مراكز باید در تمام استان‌های كشور احداث شود.
وی اظهار داشت: تكمیل مراكز اقامت اجباری درمان معتادان در پنج استان كشور در مرحله نهایی است. در حال حاضر امكانات پذیرش مددجویان در این مراكز در شیراز آماده شده و در تهران نیز مراحل پذیرش آغاز شده است.
محمدنجار افزود: در این مراكز، فرد معتاد براساس حكم قاضی نگهداری می‌شود و در كنار حمایت‌های درمانی وی، كار بازتوانی‌ و افزایش توانمندی‌‌های وی نیز صورت می‌گیرد و این موضوع یك تحول اساسی در درمان اعتیاد در كشور ما ایجاد خواهد كرد.
دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس ماده 15 قانون اصلاحیه مبارزه با مواد مخدر، وزارت رفاه و تامین اجتماعی مكلف شده است تا معتادانی كه نیازمند حمایت‌های بیمه‌ای هستند، بیمه كند.
محمدنجار افزود: پیش‌نویس و آیین‌نامه ماده 15 قانون اصلاحیه مبارزه با مواد مخدر آماده شده است و امیدواریم اعتبارات پیش‌بینی شده برای بیمه معتادان در بودجه 90 تصویب و این قانون هر چه زودتر اجرا شود.
وی از برگزاری جشن پاكی ده‌ها ‌هزار نفر از افراد بهبود یافته در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: این افراد به بهبودی كامل در درمان اعتیاد خود رسیده‌اند و با برپایی این جشن معنوی، زندگی بدون مواد مخدر را تجربه خواهند كرد.
محمدنجار در ادامه تاكید كرد، استانداران و فرمانداران سراسر كشور، مسئول ایجاد تحرك و اقدام جهشی در مبارزه همه‌ جانبه با موادمخدر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha