معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از برنامه ایجاد بانک ذخیره بیماری‌های ژنتیکی در کشور خبر داد.

بانک ذخیره بیماری‌های ژنتیکی در کشور ایجاد می‌شود

سلامت نیوز: معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از برنامه ایجاد بانک ذخیره بیماری‌های ژنتیکی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مجید رضازاده روز سه‌شنبه در حاشیه افتتاح ۲ طرح بهزیستی در شهرستان کاشان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این بانک امسال با اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌های گروه هدف سازمان بهزیستی کشور ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از معلولانی که زیر پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، ناشی از بیماری و اختلالات ژنتیکی است، تصریح کرد: به همین علت سازمان بهزیستی مصمم است علت مشکلات ژنتیکی در این بیماران را بررسی تا ژن‌های معیوب را شناسایی کند و با ایجاد این بانک اطلاعاتی و پیشگیری از تکرار این معلولیت ها در خانواده‌ها جلوگیری کند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون با خانواده‌های دارای سه، چهار و حتی پنج نفره معلول در کشور رو به رو هستیم، بیان کرد: با پیشگیری به‌موقع می‌توان از بروز معلولیت‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، یادآور شد: در اجرای این طرح تمام یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر معلول زیر پوشش سازمان بهزیستی با تکیه بر دانش بومی به لحاظ ژن‌های معیوب غربالگری می شوند.

رضازاده تاکید کرد: از این پس بر اساس بخشنامه سازمان بهزیستی کشور تمام مددکاران این سازمان موظف هستند هر معلولی که به بهزیستی اضافه می شود را از نظر ژن معلولیت برای ازدواج شناسایی و مراقبت کنند.

به گفته وی هم اکنون ۲۷۵ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود داد که در این مرکزها ۲ هزار و ۵۰۰ پزشک متخصص و مجرب فعالیت می کنند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲۰۵ هزار نفر معلول سال گذشته در این مرکزها مشاوره ژنتیک شدند، افزود: یک هزار و ۳۸۲ نفر از این تعداد دارای معلولیت ژنیتکی شناخته شدند.

وی همچین از اجرای طرح پازک (پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان) با هدف کاهش و جلوگیری از اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۵۰۰ محله پرخطر و آسیب پذیر برای زنان و کودکان در کشور شناسایی شده که گروه‌های پرخطر در این محله وجود دارند.

رضازاده یادآور شد: تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر افراد پرخطر در کشور شناسایی شده اند که با معرفی به مرکزهای سرپایی و اقامتی زیر پوشش سازمان بهزیستی از امکانات و خدمات درمانی بهره‌مند شده اند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: این سازمان افزون بر ارائه خدمات لازم برای درمان معتادان، اقدام‌های پس از ترک اعتیاد از جمله مداخلات روانی، توانمندسازی و اشتغال افراد پاک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی اجرای طرح مدارس دوستدار زندگی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان را یادآور شد و گفت: حدود پنج هزار کلاس و محله زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند که مددکاران بهزیستی با همکاری معلمان و اولیای دانش آموزان آموزش های تئوری و عملی را برای کاهش و جلوگیری از آسیب های اجتماعی به جوانان و نوجوانان ارائه می دهند.

رضازاده همچنین از افزایش بیماریRP (رتینیت پیگمانتوزا (نوعی بیماری ژنتیکی چشمی در کاشان خبرداد و بیان کرد: آمار این بیماری در شهرستان کاشان حتی از رقم استاندارد جهانی نیز بالاتر است.

به گفته وی، علائم ژنتیکی این بیماری ممکن در کودکی مشاهده نشود و در سنین بالاتر آشکار شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر طرح بررسی این بیماری و شناخت ژن ایجاد معلولیت آن، تصریح کرد: علت این بیماری به احتمال زیاد ازدواج های فامیلی است اما بررسی های بیشتری برای شناخت بوجود آمدن این بیماری نیاز است تا نتیجه نهایی حاصل می شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور به منظور افتتاح ۲ طرح بهزیستی و شرکت در نشست ستاد امور اجتماعی فرمانداری کاشان به کاشان سفر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha