سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 27574
سلامت نیوز : استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد عامل وراثتی و ژنتیکی را علت اصلی  ابتلاء به بیماری تالاسمی اعلام کرد .

از دانشگاه علوم پزشكی مشهد دکتر حسین رحمتی گفت : تالاسمی از جمله بیماری های ژنتیکی است که در اثر آن در خون بیمار تعداد زیادی از گلبولهای قرمز شکل اصلی خود را از دست می دهند و قادر به حمل اکسیژن به سایرقسمتهای بدن نیستند.

متخصص داخلی وفوق تخصص خون وانکولوژی با اشاره به اینکه بر اساس قانون توارث جنین یك ژن از پدر و یك ژن را از مادر دریافت می‌كند گفت : اگر نوزاد هر دو ژن معیوب را از والدین دریافت كند، مبتلا به تالاسمی ماژور  و اگر تنها یك ژن معیوب را دریافت كند مبتلا به تالاسمی نوع مینور می‌شود.

وی انجام مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج ، شناسایی ناقلان این بیماری ،  بررسی شجره فامیلی ، انجام طرحهای غربالگری و انجام آزمایشات جنینی در دوره سه ماهه نخست در صورت ابتلا والدین به بیماری تالاسمی مینور و یا ماژور را بهترین راه پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری برشمرد و گفت: به دلیل اینکه در این بیماری زمینه ژنتیکی موثر است، درمان قطعی تا کنون برای آن یافت نشده و تنها از راه های درمانی مهارکننده استفاده می شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این بیماری ممکن است موجب مرگ در دوران جنینی شده و یا تا زمان بزرگسالی نشانه ای از خود بروز ندهد افزود : نشانه های بروز این بیماری  با توجه به نوع و شدت ابتلا متفاوت است و با انجام آزمایش می توان بیمار تالاسمی را مورد شناسایی قرار داد.

دکتر حسین رحمتی نیاز خونی شدید برای بقاء بیمار ، افزایش حجم شدید مغز استخوان در استخوانهای صورت و جمجمه ، رنگ پریدگی ، بزرگی کبد و طحال ، در سنین بالاتر، علایم ناشی از رسوب آهن در بافتهای مختلف از جمله پانکراس و قلب و غدد جنسی و ایجاد دیابت و نارسایی قلبی و افزایش شکنندگی استخوانها را از جمله عوارض این بیماری برشمرد و افزود: در صورت مراجعه به هنگام به پزشک و رعایت نکات درمانی می توان عوارض ناشی از این بیماری را به حداقل رساند.

وی افزود : بیماری تالاسمی شایع ترین نوع بیماری خونی به شمار می رود به طوری که حدود 200 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند و بیشتر این بیماران در کشورهای آفریقایی و جنوب شرقی آسیا ساکن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha