سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 27578
سلامت نیوز : دبیر علمی پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشكی ایران گفت: متأسفانه استرس دندانپزشكی از سنین پایین توسط والدین به كودكان منتقل می‌شود.

 بهزاد رهسپار در حاشیه مراسم پنجاه‌ و یكمین كنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشكی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل مسائلی از جمله استرس، مراجعه متقاضیان درمان دندانپزشكی نیز كاهش می‌یابد، در این راستا پوسیدگی دندان‌های كوچك به پوسیدگی بزرگ تبدیل می‌شود و در ادامه نیز حتی تومورهای كوچك نیز به دلیل همین استرس داشتن از درمان‌های دندانپزشكی به تومورهای بزرگ و وخیم تبدیل می‌شود.

وی افزود: دندان در فضای بسته قرار دارد و ایجاد تومور نیز به دلیل مشاهده نشدن آن در فصول زمان باعث مشكلات ناهنجاری‌های فك و صورت در افراد می‌شود.

رهسپار تصریح كرد: یك فرد در صورت نداشتن دندان با یك فرد معلول هیچ فرقی ندارد.

وی افزود: در حال حاضر با تكیه بر دانش‌هایی از جمله ایمپلنت، بازسازی دندان‌های بیماران و برگرداندن مسیر زندگی به این افراد محقق شده است ولی با وجود این علوم بیشترین مسائل (روان‌تنی) و افسردگی‌ها بر اثر بیماری‌های دندان صورت می‌پذیرد.

دبیر علمی پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشكی ایران اظهار داشت: مبحث استرس در حوزه دندانپزشكی متأسفانه از طریق والدین در سنین پایین به كودكان منتقل می‌شود و در این زمینه نیز هنوز مكان‌های مخصوص دندانپزشكی اطفال توسعه لازم را پیدا نكرده است.

رهسپار ادامه داد: بحث استرس در بیماری‌ها از جمله دندانپزشكی تنها مختص به ایران نیست بلكه در اكثر كشورهای دنیا این مشكل وجود دارد و فقط مقدار سطح استرس در اجتماع متفاوت است.

وی بیان داشت: در زمینه بحث استرس پنل‌های تخصصی را در پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشكی ایران برای آشنایی و آگاهی هر چه بیشتر دندانپزشكان خواهیم داشت. در این زمینه دندانپزشكان در مبحث استرس و آگاهی بخشی به بیماران در مطب‌ها و كاهش این نوع استرس‌ها در حوزه درمانی دندانپزشكی بیشترین دانش را كسب كنند.

رهسپار به چالش‌های حوزه دندانپزشكی از جمله عدم پوشش بیمه كافی برای درمان‌های دندانپزشكی اشاره كرد و گفت: در حال حاضر كشیدن دندان تحت پوشش است ولی پر كردن و ترمیم آن از موارد پوشش بیمه به حساب نمی‌آید و این یك ضعف است.

وی افزود: افزایش دانشگاه‌ها و در ادامه آن افزایش تعداد دانشجویان حوزه دندانپزشكی نیز از دیگر چالش‌های حوزه سلامت در رشته دندانپزشكی به حساب می‌آید زیرا تعداد زیاد دندانپزشكان باید بر اساس نیاز جامعه شكل گیرد كه آموزش صحیح به این افراد نیز از دیگر شاخص به حساب می‌آید.

رهسپار در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس كه آیا چگونگی پوشش بیمه ترمیمی دندان كودكان در سال 90 مشخص شده است، گفت: خوشبختانه این مسئله كه در حال حاضر كودكان تحت پوشش بیمه ترمیمی دندان قرار گرفته‌اند امری مثبت لحاظ می‌شود و برای گام نخست بسیار مناسب است ولی باید بیمه‌ها در زمینه پیشگیری و ترغیب آحاد جامعه به سلامت دندان فعالیت بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha