حذف یارانه شیر با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌های تولید ، واردات بی رویه شیر خشك و كاهش قیمت پایه خرید شیر خام صنعت دامپروری كشور را به نابودی می‌كشاند.

سلامت نیوز : حذف یارانه شیر با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌های تولید ، واردات بی رویه شیر خشك و كاهش قیمت پایه خرید شیر خام صنعت دامپروری كشور را به نابودی می‌كشاند.
به گزارش ایلنا رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران با بیان این مطلب گفت: در حالی كه قیمت نهاده‌های تولید محصولات دامپروری از 3 سال قبل روند صعودی به خود گرفته و قیمت تمام شده هر كیلوگرم شیر خام به 600 تومان افزایش یافته، كاهش قیمت پایه خرید این محصول از 500 به 450 تومان در چند سال اخیر ، واردات بی رویه شیر خشك در قالب مكمل‌های غذایی و ابهام در پرداخت یارانه شیر موجب تعطیلی حدود 30درصدی واحدهای سنتی و نیمه صنعتی دامپروری كشور طی سه سال گذشته شده است.

احمد مقدسی با اشاره به آغاز بحران شیر از ابتدای سال 88 گفت: واردات بی رویه شیر خشك در حالی تشدید شده كه میزان تولید شیر 6 میلیون و700 هزار تن و ظرفیت تولید آن 10 میلیون تن است. همچنین بر اساس استانداردهای جهانی میانگین مصرف لبنیات 240 كیلوگرم ، آمریكا و اروپا 300 كیلوگرم و میانگین مصرف جهانی این محصولات 150 كیلوگرم است اما سرانه مصرف مواد لبنی در كشور 33 كیلوگرم بوده و با حذف یارانه شیر این میزان كاهش خواهد یافت.

وی با بیان این كه اكنون حدود 2 میلیون تن شیر یارانه‌ای جذب كارخانه‌های لبنی شده و به مصرف‌كنندگان عرضه می‌شود، گفت: در صورت حذف یارانه شیر این میزان شیر تولیدی در بازار سرگردان شده و با توجه به كاهش قدرت خرید مردم و سرانه پایین مصرف شیر و لبنیات در كشور، نابودی بیشتر صنعت دامپروری را شاهد خواهیم بود. گرچه اعلام شده كه در صورت تصویب كار‌گروه تحول اقتصادی، یارانه شیر به دامداری‌های پرداخت خواهد شد و حتی خواستار ارایه ضوابط اجرایی آن توسط دامداری‌ها شده‌اند، اما هنوز چیزی مشخص نیست.

مقدسی با بیان این كه دولت باید برای افزایش میزان مصرف شیر و مواد لبنی انگیزه ایجاد كند، افزود: از آنجا كه دامداران قادر به نگهداری شیر خام تولیدی نیستند كاهش خرید شیر توسط كارخانه‌های لبنی زمینه سوء استفاده این كارخانه‌ها برای كاهش بیشتر قیمت را فراهم ساخته و مسئولان نیز راهكاری برای رفع این مشكل ندارند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران با بیان این كه اكنون بی ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها و نبود متولی كارآمد در صنعت دامپروری موجب از بین رفتن تولید‌كنندگان خرد شده است، افزود: خرید شیر خام به نرخ تضمینی راهكار رفع مشكلات كنونی دامپروری‌ها برای خروج از بن بست كنونی است اما با گذشت 3 سال از مطرح شدن، این طرح هنوز اجرایی نشده است طرحی كه در صورت اجرای از سوء استفاده كارخانه‌های لبنی برای كاهش نرخ پایه خرید شیر خام نیز جلوگیری خواهد كرد.

مقدسی واردات بی رویه گوشت قرمز و دام زنده را از دیگر مشكلاتی دانست كه در شكل‌گیری بحران كنونی صنعت دامپروری موثر بوده و افزود: واردات سالیانه 60 تا 90 هزار تن گوشت قرمز در حالی صورت می‌گیرد كه به گفته مسئولان در تولید گوشت قرمز خودكفا شده‌ایم. طی سال گذشته 922 هزار تن گوشت قرمز در كشور تولید شده كه با احتساب سرانه مصرف 13 كیلو و 170 گرمی در كشورمان و استاندارد 12 كیلوگرمی مصرف جهانی، این میزان تولید جوابگوی نیاز بازار داخلی خواهد بود با این وجود انگیزه واردات بی رویه گوشت قرمز و دام زنده مشخص نیست.

وی با اشاره به واردات بی رویه دام زنده و تلیسه به كشور گفت: واردات دام زنده و تلیسه از پاكستان، هند و ... موجب شیوع بیماری تب برفكی در بین جمعیت دامی كشور شده است با این وجود دولت امسال نیز مجوز واردات تلیسه را صادر كرده و با این روند گاوهای موجود كه با شرایط اقلیمی كشورمان سازگار است كشتار و تلیسه‌های وارداتی جایگزین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha