پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 275858

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به اینکه سیگار در کاهش باروری نقش چشمگیری دارد، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد سیگار حدود ۱۰ سال سن باروری زنان را کاهش می‌دهد.

سیگار سن باروری زنان را ۱۰ سال کاهش می‌دهد

سلامت نیوز:عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به اینکه سیگار در کاهش باروری نقش چشمگیری دارد، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد سیگار حدود ۱۰ سال سن باروری زنان را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر سیمین ظفردوست ، سن باروری زنان را از ۲۰ تا ۴۴ سالگی اعلام کرد و افزود: اما مصرف سیگار سبب کاهش چشمگیر سن باروری در زنان می‌شود، همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که زنان سیگاری یک تا ۲ سال زودتر یائسه می‌شوند و حتی پاسخ کمتری به درمان‌های نازایی مانند IVF می‌دهند.

جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه احتمال سقط جنین، در زنان سیگاری بیشتر است، افزود: سقط جنین، زایمان زودرس، مرگ داخل رحمی جنین و مرگ نوزاد از مهمترین خطرات سیگار در دوران بارداری است.

وی با اشاره به اینکه احتمال نازایی در زنان سیگاری بین ۱.۵ تا ۲ برابر سایر زنان است، گفت: مواد سمی سیگار با آسیب به تخمدان‌ها و کاهش چشمگیر تعداد و کیفیت تخمک‌ها نه تنها باروری را کاهش می دهد، بلکه زنان را در معرض یائسگی زودرس قرار می‌دهد.

آسیب‌های سیگار از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود

وی اظهار داشت: حتی بعد از به دنیا آمدن نوزاد، آسیب‌های سیگار از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و نوزاد افراد سیگاری در معرض مشکلات ناشی از مصرف سموم سیگار قرار می‌گیرند.

فوق تخصص نازایی به افزایش مصرف سیگار در بین دختران جوان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در نسل بعدی به علت مصرف سیگار مشکلات زیادی بین دختران خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مواد سمی سیگار به تخمدان دختران آسیب می‌زند هرچند قطع سیگار جلوی برخی از آسیب‌ها را می‌گیرد اما برخی از آسیب‌ها جبران ناپذیر هستند.

ظفردوست افزود: سیگار سبب می‌شود سرعت کاهش ذخیره تخمدانی بیشتر شود و این موضوع زنان را در معرض خطر نازایی قرار می‌دهد.

وی همچنین به عوارض سیگار در مردان اشاره کرد و گفت: کاهش تعداد اسپرم، افزایش اسپرم غیرطبیعی، کاهش کیفیت اسپرم و اختلالات جنسی از جمله عوارض مصرف سیگار در مردان است و کاهش باروری در مردان سیگاری بیشتر مشاهده می‌شود.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا اظهار داشت: کاهش باروری در مردان به دلیل آسیب مواد سمی در سیگار به اسپرم و دستگاه تولید مثلی، صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha