دستفروشی یکی از مشاغلی است که امروزه با توجه به افزایش آمار بیکاری شاهد گرایش هرچه بیشتر افراد به آن هستیم که این خود می‌تواند باعث افزایش بی‌نظمی در شهرها و همچنین ایجاد مزاحمت برای افراد پیاده در برخی از خیابان‌های شهر باشد.

مقابله با دستفروشی عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی

سلامت نیوز: دستفروشی یکی از مشاغلی است که امروزه با توجه به افزایش آمار بیکاری شاهد گرایش هرچه بیشتر افراد به آن هستیم که این خود می‌تواند باعث افزایش بی‌نظمی در شهرها و همچنین ایجاد مزاحمت برای افراد پیاده در برخی از خیابان‌های شهر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،گفتنی است از گذشته‌های دور تا به امروز دستفروشی در خیابان‌ها و به‌خصوص خیابان‌هایی که تردد در آنها بسیار زیاد است وجود دارد، به‌گونه‌ای که دستفروشی در برخی از خیابان‌ها چالش‌های خاص و پیچیده خود را دارد.

شکست مداوم طرح‌های جمع‌آوری دستفروشان

متاسفانه طی چندسال گذشته شاهد شکست مداوم طرح‌های جمع‌آوری دستفروشان بودیم که البته علت اصلی این امر را می‌توان در طرح‌های غیرکارشناسی‌شده و همچنین افزایش آمار بیکاری عنوان کرد، چراکه بنا به اظهارنظر کارشناسان در شرایطی که شاهد افزایش فقر در جامعه هستیم و همچنین آمار بیکاران هر روزه بنا به دلایل مختلف رو به گسترش است، اجرای برخی از طرح‌های جمع‌آوری دستفروش‌ها به‌یقین نمی‌تواند چندان موثر واقع شود.

از این‌رو در صورتی می‌توان شاهد جمع‌آوری به‌طور کامل دستفروشان در سطح خیابان‌ها بود که در مرحله اول مکان مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود و سپس اینکه مکان‌های در نظر گرفته شده محل تردد عابران پیاده باشد، در غیر این صورت به‌یقین طرح‌های جمع‌آوری دستفروشان محکوم به شکست خواهد بود.

عدم‌استقبال از فروش در بازارچه‌ها

آنچه مسلم است یکی از راهکارهای ارائه‌شده برای جمع‌آوری دستفروشان استقرار آنها در بازار است که این خود با مخالفت صریح دستفروشان مواجه می‌شود، چراکه همان‌گونه که می‌دانیم دستفروشان تنها تمایل دارند که بساط خود را در محل‌های پرتردد عابران پیاده پهن کنند و بازارچه‌ها خود می‌تواند عاملی برای کاهش چشمگیر درآمد آنها باشد. به عبارت ساده‌تر میزان تردد در بازارچه‌ها به هیچ‌عنوان قابل قیاس با میزان تردد در خیابان‌ها نیست. بنابراین دستفروش‌ها نیز تمایل چندانی برای حضور در بازارچه‌ها و یا مکان‌های به دور از عبور افراد ندارند.

موقعیت‌شناسی دستفروشان

جالب است بدانیم که پس از جمع‌آوری دستفروشان از خیابانی شاهد حضور دوباره آنها در خیابان دیگر هستیم و بنا به گفته دستفروشان این کار شغل آنهاست و برای تأمین معاش خانواده مجبور به انجام این کار هستند. بنابراین پس از جمع‌آوری باید محل دیگری را برای انجام این کار شناسایی کنند تا از این طریق بتوانند از پس مخارج زندگی خود بربیایند. از این‌رو می‌توان به‌صراحت این ادعا را داشت که تا زمانی که این طرز تفکر در میانه دستفروشان وجود دارد، طرح‌های جمع‌آوری آنها چندان موفق نخواهد بود‌.

افزایش زنان دستفروش

متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش زنان دستفروش در سطح خیابان‌ها هستیم که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی شود، به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر کارشناسان زنانه‌شدن دستفروشی خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز برخی از مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه نیز شود اما این در حالی است که بسیاری از زنان دستفروش سرپرست خانواده هستند و مجبور به تامین هزینه‌های زندگی خود می‌باشند، بنابراین چاره‌ای به‌جز دستفروشی در کنار خیابان‌ها ندارند؛ زنانی که بسیار جوان و در بعضی مواقع حتی تحصیلکرده نیز هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب مجبور به دستفروشی در کنار خیابان‌ها هستند که به‌یقین انجام این کار برای آنها نیز بسیار سخت و طاقت‌فرسا است اما به اجبار تنها برای تأمین معاش خانواده خود این کار را انجام می‌دهند.

بنابراین خرده‌گرفتن به این مساله خود کمی به دور از انصاف است. لذا جمع‌آوری و برخورد با زنان دستفروش منصفانه نیست، به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود به هنگام ساماندهی دستفروشان برای آنها نیز در بازارچه‌ها مکان‌های خاصی را مشخص نمایند، چراکه متاسفانه در برخی از موارد شاهد این مهم بودیم که زنان دستفروش در بحث ساماندهی دستفروشان به‌طور کامل نادیده گرفته می‌شدند که این خود می‌تواند امرار معاش را برای آنها بسیار سخت‌تر کند.

دوراهی قانون و اخلاق

شایان ذکر است که بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان مواجهه با پدیده دستفروشی را دوراهی قانون و اخلاق عنوان می‌کنند، چرا که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نمی‌توان به‌طور کامل دستفروش‌ها را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کرد، چراکه بسیاری از مردم توان خرید از مغازه‌ها را ندارند؛ بنابراین شاید دستفروشی در سطح خیابان‌های شهر موجب سد معابر و تضییع حقوق شهروندی شود اما از طرف دیگر برای بسیاری از خانواده‌ها و حتی افرادی که به این کار مشغول هستند می‌تواند مناسب و عاملی برای تامین معاش خانواده باشد، بنابراین مقابله سختگیرانه با دستفروشان نه‌تنها جوابگو نخواهد بود بلکه خود می‌تواند باعث بروز برخی چالش‌های ناخواسته نیز شود.

پرواضح است که افزایش آمار دستفروشان خود می‌تواند مبین افزایش فقر در جامعه باشد، بنابراین در شرایط موجود نمی‌توان اقدام به جمع‌آوری و یا ساماندهی آنها کرد، چراکه در صورت ساماندهی یعنی این شغل از سوی مراکز ذی‌ربط به رسمیت شناخته شده است که این خود می‌تواند بار مسئولیتی را بر دوش سازمان‌های مربوطه قرار دهد و همچنین مقابله و جمع‌آوری دستفروشان نیز در شرایط موجود خود می‌تواند بسیار دردسرساز و حاشیه‌ساز شود. بنابراین باید مشخص شود که طرح‌های پیشنهادشده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط منوط به جمع‌آوری دستفروشان است یا ساماندهی آنها.

دستفروشی؛ عامل کاهش آسیب‌های اجتماعی

باید در نظر داشت که بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باور هستند که دستفروشی خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، چراکه در شرایط موجود افراد با انجام دستفروشی و قبول شرایط سخت آن در تامین هزینه‌های زندگی بیشتر می‌کوشند. همیشه تلاش برای مقابله با مشکلات مانع از بروز ناهنجاری‌ها در سطح جامعه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha