سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 27587
سلامت نیوز : رئیس پژوهشكده دریای خزر گفت: سالانه 122 هزار و 350 تن آلودگی نفتی وارد دریای خزر می‌شود.

رضا پورغلام امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: دریای خزر از لحاظ آلودگی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی با بیان اینكه سالانه به طور نمونه 304 تن كادمیوم و34 سرب تن وارد دریای خزر می‌شود، گفت: سالانه 122 هزار 350 تن آلودگی‌های نفتی وارد دریا می‌شود.

رئیس پژوهشكده اكولوژی دریای خزر با اعلام اینكه 16 تا از مشتقات مواد نفتی سرطان‌زا است، خاطرنشان كرد: ساحل باكو پر از آلودگی نفتی است كه از طریق نفتكش‌ها، مبادی و وردی و خروجی نفت، چاه‌های اكتشاف و استخراج كه از تكنولوژی پیشرفته استفاده نمیكنند، آلودگی را به دریای خزر تحمیل می‌كنند.

پورغلام با بیان اینكه 95 درصد آلودگی دریای خزر را كشورهای شمالی و شمال غربی شامل روسیه فدراتیو، قزاقستان و جمهوری آذربایجان ایجاد میكنند، اظهار داشت: سهم ایران نیز در این بخش 5 درصد است‌.

وی با اشاره به اینكه آلودگی‌های صنعتی، شهری، خانگی و نفتی اكولوژی دریای خزر را تهدید می‌كند، افزود: آلودگی‌های شهری و خانگی و ورود دترژنت‌ها (مواد شوینده و پاك كننده كه در شستشوی لباس و ظروف استفاده می‌شوند) در بعضی از ایستگاه‌ها بالا است كه باید محیط زیست با ابزارهای كه در اختیار دارد آن را كنترل كند.

رئیس پژوهشكده اكولوژی دریای خزر با اعلاام اینكه هنوز شاهد ورود فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها و نهایت به دریا هستیم، گفت: ده‌ها رودخانه استان با فاضلاب‌های خانگی آلوده شدند و این آلودگی نهایتاً به دریا می‌رسد.

وی با اشاره به اینكه ارزش آب بسیار بالا است، تصریح كرد: ورود دترژنت‌ها (‌مواد شوینده و پاك كننده كه در شستشوی لباس و ظروف استفاده می‌شوند) به منابع آب بسیار خطرآفرین است.
رئیس پژوهشكده اكولوژی دریای خزر در مورد آلودگی‌هایی ناشی از بخش صنعت به دریا اظهار داشت: چون نظارت‌های محیط زیست در این بخش زیاد است بیشتر صنایع رعایت می‌كند.

وی با اشاره به اینكه در بخش آلودگی‌های بخش صنعت ورود فلزات سنگین را به دریا داریم، اظهار داشت: این نوع آلودگی‌ها سرطان‌زا است.

وی در مورد آلودگی‌های بخش كشاورزی به سواحل نیز خاطر‌نشان كرد: سموم كشاورزی كلره و یك نمونه آن كه شامل یك "ددت " و سموم فسفره است از منابع آلوده كننده دریا محسوب می‌شوند.

پورغلام با بیان اینكه سه استان مازندران، گیلان و گلستان با همكاری سازمان‌های جهاد كشاورزی از روش‌های بیولوژیك برای مبارزه با و آفت‌‌ها استفاده كردند، گفت: میزان آلودگی بخش كشاورزی در مازندران در 10 سال اخیر از 10 هزار تن به 4 هزار تن رسیده است كه با این رویه آلودگی بخش كشاورزی به دریا كاهش چشمگیر داشته است.

وی با تاكید بر اینكه كاهش دوز سموم نیز در كاهش آلودگی‌های دریا نقش موثری داشته است، اظهار داشت: در بخش آلودگی‌های ناشی از سموم كشاورزی كشور ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل انجام فعالیت‌های كشاورزی نقش اثرگذار دارند كه ایران با كاهش مصرف سموم شیمیایی نشان داد كه برنامه‌ریزی مناسبی برای كاهش آلودگی دریای خزر داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha