پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 275870

برخی مطالعات نشان داده اند که افزودن ویتامین D به رژیم غذایی می تواند به کنترل بیماری های التهابی، مانند سوریازیس کمک کند.

نسخه خوراکی برای سوریازیس

سلامت نیوز:برخی مطالعات نشان داده اند که افزودن ویتامین D به رژیم غذایی می تواند به کنترل بیماری های التهابی، مانند سوریازیس کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،سوریازیس یک بیماری پوستی است که تقریبا 2 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. علامت اصلی این شرایط وصله های پوستی قرمز و تحریک شده با پلاک ها یا پوسته های سفید است.


به گزارش  "استپ تو هلث"، در حال حاضر، درمان قطعی برای سوریازیس وجود ندارد و در شرایطی که تغییر عادات غذایی نمی توانند به درمان این شرایط کمک کنند، اما می توانند در کاهش علائم نقش داشته باشند.
چگونگی کنترل سوریازیس و ارتباط آن با رژیم غذایی

ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی می تواند به کنترل علائم سوریازیس کمک کند. مطالعه ای که در ماه مه سال 2017 در نشریه Dermatologic Therapy منتشر شد، رژیم غذایی بیش از 1,200 نفر از اعضای بنیاد ملی سوریازیس آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دارد. نتایج نشان داد که برخی غذاها سوریازیس را تشدید می کنند، در شرایطی که برخی دیگر علائم را کاهش می دهند.

به طور کلی، بیشتر افرادی که در این مطالعه حضور داشتند رژیم غذایی زیر را دنبال می کردند:

- فاقد گلوتن

- مصرف الکل کم یا پرهیز کامل از الکل

- افزایش مصرف سبزیجات و ویتامین D

به طور همزمان، درصد زیادی از شرکت کنندگان مدعی بودند که رژیم های غذایی خاص برای کنترل سوریازیس را دنبال کرده و به نتایج خوبی دست یافته اند. پر تکرارترین رژیم هایی که آنها مدعی بودند به بهبود سوریازیس کمک کرده اند شامل رژیم غذایی پاگانو، یک رژیم غذایی وگان، و رژیم غذایی پالئو شده و برخی رژیم های غذایی با تکرر کمتر شامل رژیم های غذایی مدیترانه ای، گیاهخواری، فاقد گلوتن، و کم کربوهیدرات/پر پروتئین بودند.
غذاهای توصیه شده برای کمک به کنترل سوریازیس

در ادامه فهرستی از مواد غذایی بر اساس توصیه های تغذیه ای منتشر شده در نشریه JAMA Dermatology ارائه شده اند.


میوه ها و سبزیجات


مواد غذایی گیاهی که در ادامه به آنها اشاره شده است، برای کنترل سوریازیس مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A، آنتی اکسیدان ها، روی، سلنیم، و منیزیم را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند. از جمله میوه ها و سبزیجاتی که باید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- هویج

- فلفل دلمه ای

- کدو تنبل

- اسفناج

- بروکلی

- آووکادو

- زردآلو

- انبه

- تمشک

- بلوبری

- شاه توت
اسیدهای چرب امگا-3

نسخه خوراکی برای سوریازیس

اسیدهای چرب امگا-3 به واسطه خواص ضد التهاب خود شناخته شده اند. آنها به طور کلی گزینه های خوبی برای افزودن به رژیم غذایی هر فردی هستند. از جمله مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، و خالمخالی

- غذاهای دریایی

- مغزدانه ها

- حبوبات مانند سویا و نخود


غذاهای تهیه شده از غلات کامل


مصرف فیبر و پروبیوتیک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر قصد دارید بدن شما مواد مغذی را به خوبی جذب کند، باید سلامت روده خود را حفظ کنید.

از این رو، مصرف غذاهای تهیه شده از غلات کامل و کاهش مصرف غذاهایی که از آرد سفید تهیه شده اند، توصیه شده است. مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل از محتوای فیبر بیشتر برخوردار هستند و همچنین منبع خوبی برای مواد معدنی محسوب می شوند.

شما می توانید برنج قهوه ای، جو دوسر، و دیگر غلات کامل را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. برای افزایش مصرف پروبیوتیک ها نیز مصرف کفیر و ماست را در برنامه غذایی خود جای دهید.


ویتامین D


برخی مطالعات نشان داده اند که افزودن ویتامین D به رژیم غذایی می تواند به کنترل بیماری های التهابی، مانند سوریازیس کمک کند. در همین راستا، شما می توانید مصرف مواد غذایی مانند ماهی های چرب، تخم مرغ و دانه های آفتابگردان را مد نظر قرار دهید.

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کنید

بیشتر غذاهایی که در ادامه به آنها اشاره شده است نیازی نیست تا به طور کامل از رژیم غذایی شما حذف شوند. برای برخی مواد غذایی کاهش مصرف یا مراقبت بیشتر درباره میزان مصرف توصیه شده است.


الکل


داده های قطعی درباره نیاز به ترک کامل الکل برای افرادی که از سوریازیس رنج می برند، وجود ندارند. با این وجود، برخی مطالعات نشان داده اند که روش های درمان سوریازیس زمانی که با الکل ترکیب می شوند از کارایی کافی برخوردار نیستند.

اگر داروهای مصرفی شما حاوی متوتروکسات یا اسیترتین است، احتمالا باید به طور کامل از مصرف الکل پرهیز کنید.


غذاهای فرآوری شده و قندهای پالایش شده



سوریازیس یک بیماری التهابی است. بر همین اساس، برای کمک به کنترل آن، حذف غذاهای فرآوری شده که ارزش غذایی کمی دارند، مانند مارگارین، سوپ های آماده، نوشابه ها، و سس ها توصیه شده است.


گوشت قرمز


متخصصان معمولا به افراد مبتلا به سوریازیس توصیه می کنند تا گوشت قرمز کمتری از رژیم غذایی خود دریافت کنند و به ویژه، از تکه های چرب گوشت پرهیز کنند. این نوع از گوشت ها می توانند موجب افزایش تعداد سیتوکین ها شوند که موجب تشدید علائم سوریازیس می شود.


قهوه و شیر


همانند گوشت قرمز، این نوشیدنی ها نیز تعداد سیتوکین ها را در بدن افزایش می دهند که پروتئین های سلولی مسئول تنظیم التهاب هستند. از این رو، اگر به سوریازیس مبتلا هستید، بهتر است از مصرف منظم قهوه و شیر پرهیز شود.


آیا رژیم فاقد گلوتن به کنترل سوریازیس کمک می کند؟


برخی مطالعات نشان داده اند که افراد بسیاری که از سوریازیس رنج می برند، ممکن است به گلوتن نیز آلرژی داشته باشند. در شرایطی که برخی مطالعات ارتباط بین این دو را نشان داده اند، اما نتایج مطالعات در این زمینه یکدست نیست.

در شرایطی که برخی متخصصان خواستار حذف گلوتن از رژیم غذایی به عنوان اقدامی پیشگیرانه هستند، برخی پژوهش ها نشان داده اند که در صورت عدم ابتلا به بیماری سلیاک، این می تواند اقدامی منفی باشد. با پزشک خود درباره این که دنبال کردن یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای شما مفید خواهد بود یا خیر مشورت کنید.


چربی ها


یک رژیم غذایی التهاب آفرین یا یک رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع و ترانس می تواند موجب تشدید علائم سوریازیس شود. از این رو، مصرف کم چربی ها توصیه شده است.
سخن پایانی

رژیم غذایی شما نمی تواند سوریازیس را درمان کند، اما می تواند در تسکین علائم این بیماری نقش داشته باشد. با پزشک یا متخصص تغذیه خود درباره بهترین تغییرات غذایی که می توانند به کنترل این شرایط کمک کنند، صحبت کنید.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم همراه با انجام ورزش و دنبال کردن عادات سالم نه تنها می تواند به کنترل علائم سوریازیس کمک کند، بلکه سلامت کلی و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha