پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تخلفات در برخی از سایت‌های خرید‌ و فروش هستیم که این خود می‌تواند عامل اصلی برای افزایش اعتیاد و گرانی و نیز برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی باشد و از این‌رو کارشناسان بر این باور هستند که نظارت هرچه بیشتر و همچنین اعمال برخی از محدودیت‌ها برای سایت‌های خرید و فروش خود می‌تواند نقش بسزایی در افزایش سلامت جامعه از نظر اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

سلامت نیوز: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تخلفات در برخی از سایت‌های خرید‌ و فروش هستیم که این خود می‌تواند عامل اصلی برای افزایش اعتیاد و گرانی و نیز برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی باشد و از این‌رو کارشناسان بر این باور هستند که نظارت هرچه بیشتر و همچنین اعمال برخی از محدودیت‌ها برای سایت‌های خرید و فروش خود می‌تواند نقش بسزایی در افزایش سلامت جامعه از نظر اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،با نگاهی گذرا به برخی از آگهی‌های موجود در برخی سایت‌های خرید و فروش به‌راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که محتوای برخی از آگهی‌های منتشرشده در این سایت‌ها با شرایط حاکم در جامعه و ارزش‌های آن منافات دارد که این خود می‌تواند یکی از بارزترین تخلفات سایت‌های مورد بحث محسوب شود.

عامل جولان متخلفان در فضای مجازی

آنچه مسلم است امروزه با پیشرفت و توسعه فضای مجازی و همچنین استفاده بیش از اندازه مردم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بعضا شاهد وجود قوانین کهنه هستیم که دیگر در شرایط موجود کارآیی چندانی ندارد که این خود می‌تواند عاملی برای جولان هرچه بیشتر متخلفان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشد.

از این‌رو شاید بتوان با اصلاح و بازنگری قوانین موجود در خصوص فضای مجازی در اینترنت شاهد کاهش چشمگیر تخلفات رایج در سایت‌های خرید و فروش فضای مجازی بود، چراکه همان‌گونه که می‌دانیم امروزه درحالی شاهد افزایش تخلفات برخی از سودجویان به‌واسطه آگهی‌های استخدام، خرید و فروش و غیره در فضای مجازی هستیم که قوانین بازدارنده چندانی برای مقابله با آنها وجود ندارد که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش هرچه بیشتر فعالیت آنها داشته باشد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که فعالیت برخی از سایت‌هایی که ماهیت ایرانی ندارند و از سوی کشور‌های دیگر پشتیبانی می‌شوند خود می‌تواند عامل دیگری برای افزایش هرچه بیشتر افراد سودجو باشد، چراکه بسیاری از این سایت‌ها از قوانین کشور تابعیت نمی‌کند؛ بنابراین جولانگاه مناسبی برای فعالیت هرچه بیشتر دلالان و سودجویان است.

التهاب بازار در سایه سایت‌های اینترنتی

آنچه مسلم است یکی دیگر از معایب فعالیت برخی سایت‌های اینترنتی را می‌توان ایجاد التهاب در بازار عنوان کرد، چراکه طی ماه‌های گذشته شاهد این مهم بودیم که در سایه فعالیت بدون نظارت سایت‌های خرید و فروش التهاب و افزایش قیمت قابل‌توجهی در بسیاری از بازارها رخ داد که این خود می‌تواند تاثیرات منفی بسزایی در اقتصاد کلان بر جای بگذارد تا جایی که برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که شرایط اقتصادی موجود معلول فعالیت بدون نظارت سایت‌های اینترنتی است. بنابراین کارشناسان بر این باور هستند که نظارت دقیق و کامل بر سایت‌های اینترنتی خود می‌تواند عاملی برای کاهش تنش بازار بوده و همچنین مانع از افزایش بی‌رویه و بدون منطق بسیاری از کالاها و خدمات می‌شود.

وجود آگهی‌های نامتعارف

شایان ذکر است که یکی دیگر از معایب اپلیکیشن‌های اینترنتی را می‌توان وجود بیش از اندازه آگهی‌های نامتعارف عنوان کرد، چرا که با نگاهی گذرا به برخی از این اپلیکیشن‌ها به‌راحتی می‌توان با حجم بالای آگهی‌های نامتعارف مواجه شد؛ آگهی‌هایی که بدون نظارت و مسئولیتی منتشر می‌شود که این خود می‌تواند خطرات و مشکلات جدی را برای مردم ایجاد کند، به‌گونه‌ای که طبق بررسی‌های به عمل آمده متأسفانه بسیاری از افراد با اعتمادکردن به این آگهی‌ها سرمایه خود را از دست داده‌اند و یا اینکه در دام برخی از افراد سودجو و بیمار روحی و روانی قرار گرفته‌اند که این خود می‌تواند در زمره مهمترین معایب فعالیت بدون نظارت اپلیکیشن‌های خرید و فروش در فضای مجازی باشد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده متاسفانه برخی از افراد در سایه اعتمادی که به این سایت‌ها داشته‌اند آسیب‌های بسیار جدی دیدند؛ آسیب‌هایی که به‌نوبه خود موجب صدمه به کیان خانواده و بافت‌های اجتماع می‌شود و این خود جای بسی تأمل دارد. بنابراین انتظار می‌رود مسئولان دقت و نظارت بیشتری بر نحوه عملکرد این‌گونه سایت‌ها داشته باشد تا از این طریق بتوان شاهد کاهش چشمگیر آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیز بود.

تائید بی‌دردسر آگهی‌ها در سایت‌ها

باید در نظر داشت که یکی از مهمترین دلایل رواج آگهی‌های خلاف قانون را می‌توان تائید بدون دردسر آن دانست که از سوی سایت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد که این خود می‌تواند عامل اصلی برای افزایش آگهی‌های غیرمجاز در این سایت‌ها باشد، به‌گونه‌ای که با پرسش‌های به عمل آمده از برخی از افرادی که در این سایت آگهی داده بودند به این مهم دست یافتیم که بسیاری از افراد به دلیل تجمع و همچنین راحتی در درج آگهی به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند،

چراکه معتقد هستند درج آگهی و سوءاستفاده با کمترین مبلغ و در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌شود و با توجه به اینکه امروزه بسیاری از مردم نیاز به کار دارند و یا اینکه تمایل دارند خانه خود را به سرعت به فروش برسانند دیگر به‌راحتی به این سایت‌ها اعتماد می‌کنند که این خود می‌تواند باعث افزایش جولان دلالان و سودجویان شود. در خاتمه باید یادآور شد که عدم نظارت کافی بر روند فعالیت سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مجازی خود می‌تواند عاملی برای بروز برخی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در سطح جامعه شود. بنابراین انتظار می‌رود مسئولان امر با اعمال قوانین سختگیرانه و همچنین نظارت بیشتر مانع از افزایش هر چه بیشتر فعالیت دلالان و سودجویان به‌واسطه سایت‌های مجازی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha