پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 275877

در پی اعلام تخلفات ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: کل گردش ارزی که برای حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۹۷ دریافت و تامین شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و از این مبلغ، حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلارش ترخیص و وارد چرخه درمان شده است.

جزییات گردش ارزی «تجهیزات پزشکی» در سال ۹۷

سلامت نیوز: در پی اعلام تخلفات ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: کل گردش ارزی که برای حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۹۷ دریافت و تامین شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و از این مبلغ، حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلارش ترخیص و وارد چرخه درمان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،سید حسین صفوی افزود: این مبلغ عمدتا در حوزه‌های مصرفی پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی و برخی از آنها هم در حوزه تجهیزات سرمایه‌ای بوده است که در سال گذشته وارد و در چرخه درمان توزیع شده‌اند.

باقی‌مانده ارز تخصیص داده شده به حوزه تجهیزات پزشکی نیز به تدریج وارد می‌شود. ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم. بنابراین اگر ارزی خارج شود، هم سیستم بانکی پیگیری می‌کند و هم خودمان پیگیر هستیم که مابه‌ازای آن کالا وارد کشور شود.

او با اشاره به تاکید وزیر بهداشت درباره شفاف بودن روند فعالیت شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، بیان کرد: آنچه وزیر در این باره مطرح کرده‌اند، شفاف‌سازی فرآیند ورود تجهیزات و ملزومات پزشکی از ابتدا تا انتها بوده است که در این راستا نیز ما شروع به انتشار فهرست‌ شرکت‌ها و اقدامات‌شان کرده‌ایم. قاعدتا در این حجم از تخصیص ارز برای واردات کالاها و تجهیزات، تعداد معدودی هم تخلف وجود داشته که آنها هم در حال رسیدگی است.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو بیان کرد: کل تجهیزات و ملزومات پزشکی که ارز رسمی دریافت می‌کنند شامل قیمت‌گذاری هستند و توزیع آنها تحت نظر یک سامانه توزیعی است که باید از ابتدای فرآیند تا زمان توزیع در بین مصرف‌کننده نهایی، در آن درج شود، بر اساس این سامانه موجودی انبارهای شرکت‌ها مشخص است، کالایی که توزیع شده مشخص است و می‌دانیم که این کالا با چه قیمتی توزیع شده است و این موارد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با موارد تخلف هم با جدیت برخورد و به آنها رسیدگی می‌شود.

صفوی با بیان اینکه این سامانه در حال حاضر هم وجود دارد و فرآیندها را کنترل می‌کند،  در ادامه کار سامانه باید دقیق‌ و دقیق‌تر شده و بهتر عمل کند.

همچنین در حال توسعه سامانه کدینگ تجهیزات پزشکی هستیم تا بتوانیم واردات تجهیزات پزشکی را با جزییات بیشتری کنترل‌ کنیم. در عین حال باید توجه کرد که عمده وارد‌کنندگان و تولیدکنندگانی که در زمینه تجهیزات پزشکی کار می‌کنند، سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌اند و عمدتا هم شرکت‌ها و مجموعه‌های سالمی هستند، اما به هر صورت ممکن است تخلف در شبکه توزیع اتفاق افتد. بر همین اساس وظیفه‌ ما این است که به دقت نظارت و رصد کنیم.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت تخصیص ارز نیمایی در حوزه تجهیزات پزشکی نیز گفت: باید توجه کرد که بخشی از تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول ارز نیمایی می‌شوند و واقعیت این است که تامین ارز نیمایی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان سخت‌تر از ارز رسمی است. به هر حال در حال پیگیری این موضوع از طریق بانک مرکزی هستیم که امیدواریم با ما همکاری کرده و تامین ارز نیمایی را برای واردکنندگان و تولیدکنندگانی که می‌خواهند از این نوع ارز استفاده کنند، تسهیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha