شما احتمالاً ده‌ها و صدها فهرست از غذاهای سالم و مفید برای قلب را دیده‌اید اما تعجب می‌کنید اگر بدانید برخی از گزینه‌های غذایی که شاید ناسالم به نظر می‌رسند، می‌توانند به این فهرست‌ها اضافه شوند.

از غذاهای مفید برای قلب تا ضرر مصرف قهوه با معده خالی

سلامت نیوز: شما احتمالاً ده‌ها و صدها فهرست از غذاهای سالم و مفید برای قلب را دیده‌اید اما تعجب می‌کنید اگر بدانید برخی از گزینه‌های غذایی که شاید ناسالم به نظر می‌رسند، می‌توانند به این فهرست‌ها اضافه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، قهوه یکی از این گزینه‌ها است. مطالعات اخیر نشان داده قهوه باعث افزایش سطح HDL یا همان کلسترول خوب خون می‌شود، ضمن اینکه التهاب را نیز کاهش می‌دهد.

مصرف منظم قهوه کاهنده خطر ابتلا به دیابت نیز هست. مطالعات متعددی ارتباط بین قهوه و نارسایی قلبی را مورد بررسی قرار داده‌اند و مشخص شده نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز برای سلامت قلب مفید است.

اگر نگران سلامت قلب خود هستید، دیگر در مصرف تخم مرغ شک نکنید. بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که تخم مرغ، کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد. جالب توجه است اگر بدانید حتی مصرف روزانه سه عدد تخم مرغ، کلسترول HDL را افزایش می‌دهد نه LDL. تخم مرغ حاوی ویتامین‌های B و D است که هر دو برای سلامت قلب ضروری‌اند.

کره بادام زمینی از جمله گزینه‌های غذایی است که بسیاری به آن می گویند خوشمزه ناسالم. بله، این نوع کره دارای محتوای چربی بالاست اما تحقیقات نشان می‌دهد این چربی‌ها برای قلب عالی هستند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این کره به اندازه مصرف آجیل از سلامت قلب محافظت می‌کند. فقط اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، در میزان مصرف خود دقت کنید چون یک قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی، ۹۴ کیلو کالری دارد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، در میان انواع شکلات، شکلات تیره دارای خواص آنتی اکسیدانی است. فلاونول‌های موجود در این شکلات، سلامت قلب و عروق را با بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون بهبود می‌دهد. هنگام خرید مطمئن شوید که این نوع شکلات حاوی بیش از ۷۰ درصد کاکائوی خالص و بدون شکر باشد.

چرا نباید قهوه را با معده خالی بنوشید؟

از فواید نوشیدن قهوه گفتیم اما نوشیدن آن هم آدابی دارد. با وجود مزایایی که گفته شد نباید این نوشیدنی پرطرفدار را با معده خالی خورد.

مصرف قهوه با معده خالی و در اوایل صبح، قبل از وعده صبحانه، می‌تواند سطح کورتیزول را در بدن شما افزایش دهد. از لحظه‌ای که چشم‌های خود را باز می‌کنید، این هورمون که مسئول تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز و متابولیسم و پاسخ استرس است، در بدن آزار می‌شود. وقتی شما کافئین را با معده خالی مصرف می‌کنید، سطح کورتیزول به اوج خود می‌رسد و بدن را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

به نوشته "Readersdigest" در مطالعه‌ای که تاثیرات مربوط به نوشیدنی‌های کافئین‌دار را در میان دانشجویان پزشکی ارزیابی می‌کرد، نشان داده شد دانشجویانی که این نوشیدنی‌ها را با معده خالی دریافت می‌کردند، بیشتر در معرض تغییرات خلقی و استرس قرار می‌گرفتند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha