متخصص پوست و مو گفت: تیفوس بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر در فصل پاییز دیده می‌شود.

بیماری عفونی مشترک بین انسان و حیوان +شناخت و راه درمان تیفوس

سلامت نیوز:متخصص پوست و مو گفت: تیفوس بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر در فصل پاییز دیده می‌شود.

ببه گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران،مهرداد مها‌م متخصص پوست و مو اظهار کرد: تیفوس یک بیماری حاد تب‌دار است که علت آن باکتری ریکتزیا منتقله از جای آلوده است. امکان دارد این عفونت پوست، دستگاه عصبی مرکزی، لوله گوارش و عضلات را تحت تاثیر قرار دهد اما  این بیماری قابل سرایت فرد به فرد نیست.

وی در ادامه افزود: تیفوس یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که توسط شپش یا موش به انسان منتقل می‌شود. نوع شپشی که بیشتر در مناطق سرد ممکن است اتفاق بیافتد. مردمی هستند که در شرایط غیر بهداشتی زندگی می‌کنند و شپش هم در آن جا فراوان است.

مهام گفت: تیفوس شپشی در صورت بروز معمولا به صورت اپیدمی یا همه گیری دیده می‌شود. نوع منتقله توسط موش از نوع شپشی خفیف‌تر بوده و به صورت آندمیک است. این نوع از تیفوس بیشتر در مساکن انسانی شایع‌تر است، زیرا موش بیشتری دارد و  بیشتر در اواخر تابستان و فصل پاییز این نوع بیماری دیده می‌شود.

وی درباره انواع این بیماری گفت: به‌طور کلی سه نوع تیفوس داریم؛ تیفوس اپیدمیک یا شپشی که عامل آن ریکتزیا پرووازکی است و شایعترین نوع تیفوس است، تیفوس آندمیک یا تیفوس ککی یا موشی که عامل آن ریکتزیا تیفی است و نوع سوم تیفوس کنه‌ای که عامل  بیماریزا است.

متخصص پوست درباره علل این نوع بیماری متذکر شد: وقتی صحبت از همه گیری تیفوس در گذشته می‌شود، اغلب منظور تیفوس شپشی است. ریکتزیا‌ باکتری‌ کوچک و یک انگل اجباری درون سلولی است و شکل ظاهری آن‌ها به صورت میله‌ای یا کروی است.

وی درباره علائم تیفوس گفت: معمولا تب، لرز، درد عضلانی، سردرد، لاغری شدید، بثورات پوستی (با یا بدون اسکار) است، بنابراین رعایت بهداشت فردی در کنترل همه گیری‌ها بسیار ضروری است.

این متخصص پوست و مو درباره عوامل تشدید کننده این نوع بیماری بیان کرد: فعالیت در محیط‌های باز ، مناطق آلوده و تماس با سگ‌های آلوده  این بیماری را تشدید می‌کند.

وی درباره درمان تیفوس اظهارکرد: بررسی‌های تشخیصی‌ ممکن است شامل آزمایش‌هایی نظیر شمارش سلول‌های خون و آزمون‌های سرم‌شناسی، بررسی سرم، مایع خون بدون سلول‌های آن و نمونه‌برداری پوست باشد. سابقه گزش کنه یا مسافرت به مناطق آلوده به کنه برای تایید تشخیص درست این نوع بیماری کمک خواهد کرد.

این متخصص پوست و مو افزود: بیمارانی که دارای بیماری خفیفی هستند، ممکن است در منزل تحت مراقبت باشند. اما عفونت‌های شدیدتر نیازمند به بستری در بیمارستان است. ممکن است حمایت تنفسی با دستگاه تهویه مکانیکی، تزریق خون، تحت نظر گرفتن دقیق از نظر عوارض بیماری نظیر نارسایی کلیه لازم باشد اما در نهایت  مهم‌ترین نکته، رعایت بهداشت دهانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha