شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 276025

مظاهر تیموری، داوطلب اهل یزد: اصلی‌ترین هدفم از اهدای خون کمک به همنوع است حسین طاهونی، داوطلب اهل خراسان‌رضوی: هر فرد می‌تواند دو تا چهار مرتبه در‌ سال خون اهدا کند

سالی چند بار می توان خون اهدا کرد؟

سلامت نیوز: مظاهر تیموری، داوطلب اهل یزد: اصلی‌ترین هدفم از اهدای خون کمک به همنوع است حسین طاهونی، داوطلب اهل خراسان‌رضوی: هر فرد می‌تواند دو تا چهار مرتبه در‌ سال خون اهدا کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، یکی از فعالیت‌های مهم داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در طول سال، اهدای خون است. آنها به بهانه‌های مختلف به صورت فردی یا گروهی خون اهدا می‌کنند تا چشم‌انتظاریِ بیماران نیازمندِ خون طولانی نشود.

آنها آدم‌هایی عادی‌ای هستند که بی‌هیچ ادعایی برای کمک به دیگران قدم برمی‌دارند؛ نه کار خداپسندانه‌شان را در بوق و کرنا می‌کنند و نه شیفته انتشار عکس‌هایشان در حال خون‌دادن هستند.

این افراد به اهدای خون به‌ عنوان یک کار خیر نگاه می‌کنند و برای همین مشتاقانه درحال ترغیب اطرافیان خود به این کار خداپسندانه‌ هستند. اهداکنندگان خون معتقدند تاثیر کار نوعدوستانه خود را در زندگی‌شان دیده‌اند، برای همین با دو داوطلب اهدای خون در استان‌های یزد و خراسان‌رضوی هم‌صحبت شدیم تا از نیت و انگیزه‌شان باخبر شویم.


انگیزه‌هایی برای اهدای خونِ مستمر
نام یکی از افرادی که به‌طور مستمر خون اهدا می‌کند، مظاهر تیموری است. آقای تیموری متولد ‌سال ٦٢ است و ١١سالی می‌شود که با هلال‌احمر به صورت داوطلبانه همکاری می‌کند: «ساکن بهابادم.

از‌ سال ٨٧ با هلال‌احمر در ارتباطم و از همان‌ سال اهدای خونِ مستمر را آغاز کردم.» تیموری به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه چون مشغله ما زیاد است، این کار را در مناسبت‌های مختلف انجام می‌دهیم، چون کارهای زیادی پیش می‌آید و آدم فراموش می‌کند. اما بارها شده که دسته‌جمعی و همراه با همکاران و دوستان خون اهدا کرده‌ایم.»

این داوطلب بهابادی ادامه می‌دهد: «اصلی‌ترین هدف من از اهدای خون کمک به همنوع است. اصلا وقتی آدم خودش را جای بیماران نیازمندِ خون قرار می‌دهد، متوجه ضرورت این اقدام می‌شود.

ممکن است اتفاق برای خود آدم بیفتد و در جایگاه یک نیازمندِ خون قرار گیرد. همه اینها انگیزه‌هایی برای اهدای خون مستمر است. امیدوارم بتوانیم با این کار کمکی به بیماران کرده باشیم، چون نیاز به خون، یک نیاز مبرم است.» او در پایان از فواید اهدای خون برای فرد اهداکننده هم می‌گوید: «اهدای خون برای خود فرد هم می‌تواند مفید باشد. مثلا من خودم دچار غلظت خونم؛ اهداکردن خون به نوعی به خودم هم کمک می‌کند.»


تاثیر اهدای خون را در زندگی‌ام دیده‌ام
دیگر داوطلبی که از پیشگامان اهدای خون مستمر است، حسین طاهونی نام دارد. او ۵۱ساله و اهل خراسان‌رضوی است. طاهونی از ‌سال ۶۸ به‌صورت مستمر خون اهدا می‌کند. او ۱۲سال است که در هلال‌احمر عضو شده و کارهای داوطلبانه و برنامه‌های آموزشیِ مختلفی برگزار کرده است: «هر زمان که نیاز باشد، کاملا داوطلبانه در خدمت آسیب‌دیدگان و نیازمندانیم؛ به روستاها و مناطق محروم می‌رویم و هرچه در توان داریم برایشان می‌گذاریم.»

این داوطلب مشهدی درباره‌ تجربه‌هایش درمورد اهدای خون می‌گوید: «یادم می‌آید که دبیرستانی بودم و خون اهدا کردم.‌ سال ۶۸ بود. آن‌وقت‌ها خون‌گیری این‌قدر زیاد نبود.

من از همان سال‌ها شروع کردم و مرتبا سالی چندمرتبه خون اهدا کردم. تقریبا هرسال دو دفعه این کار را انجام می‌دهم، باید بگویم که تاثیر این کار را در زندگی‌ام دیده‌ام.» او درباره‌ ضرورت اهدای خون در فواصل زمانی مشخص توضیح می‌دهد: «خون یک نیاز همیشگی است. طبیعتا تنها منبع تولید آن هم خون انسان است.

اگر افراد اهدای خون را صرفا در یک روز مشخص خلاصه نکنند و کار خیرِ خود را در فواصل زمانیِ دیگری هم پیگیری کنند، قطعا نتیجه‌ بهتری به‌دست خواهد آمد. در بعضی از روزها حجم خون‌گیری زیاد می‌شود و در یک‌سری از روزها هم ممکن است خبری از این ماجرا نباشد. در آخر هم می‌خواهم بگویم که مَردها هر سه‌ماه یک‌بار و زن‌ها هر ٤ماه یک‌بار می‌توانند خون اهدا کنند. هر فرد می‌تواند دو تا چهار مرتبه در‌ سال خون اهدا کند.»

شرایط اهدای خون
این را هم بگوییم که بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی. همچنین خانم‌های باردار در حین زایمان، نوزادان و به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیاز به خون دارند، از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.

بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یك زندگی نسبتا طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

درمورد شرایط اهدای خون هم باید این موارد را ذکر کنیم: حداقل سن ١٨‌سال تمام و حداكثر ٦٠‌سال باشد؛ حداقل وزن ٥٠ كیلوگرم باشد؛ فواصل اهدای خون هر ٨ هفته یك‌بار مشروط به آن‌كه تعداد دفعات آن در طول یك‌سال برای آقایان از چهار بار و برای خانم‌ها از سه بار تجاوز نکند و در آخر این‌که همراه داشتن اصل كارت شناسایی هم الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha