یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 276111

تنها تصفیه‌خانه آب آشامیدنی اصفهان بزرگ در هر ثانیه 3 متر مکعب کمتر از نیاز مصرف‌کنندگان 5 میلیونی خود آب تصفیه و وارد شبکه خانگی می‌کند. این کمبود در گرم‌ترین روزهای سال، پای بحران آب را به خانه اصفهانی‌ها باز کرده است.

پای کم‌آبی به خانه اصفهانی‌ها باز شد

سلامت نیوز: تنها تصفیه‌خانه آب آشامیدنی اصفهان بزرگ در هر ثانیه 3 متر مکعب کمتر از نیاز مصرف‌کنندگان 5 میلیونی خود آب تصفیه و وارد شبکه خانگی می‌کند. این کمبود در گرم‌ترین روزهای سال، پای بحران آب را به خانه اصفهانی‌ها باز کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  همشهری ،«خانه ما آب ندارد». این گلایه بسیاری از ساکنان محله‌های شمال، شرق، مرکز و حتی شهرهای اطراف اصفهان از افت فشار، قطع و گاهی طعم بد آب است. در یک ماه گذشته از فصل تابستان، اهالی گوشه و کنار اصفهان سعی کرده‌اند چنین جملاتی را به شکل‌های مختلف به گوش مسئولان برسانند، غافل از آن‌که مشکل کمبود آب شرب در کلان‌شهر اصفهان، به دلیل وابستگی زندگی میلیون‌ها نفر به یک تصفیه‌خانه، به سادگی قابل حل نیست.

زخمی که هر تابستان سرباز می‌کند
یکی از ساکنان شهرک ملک‌شهر در شمال اصفهان می‌گوید: دو - سه هفته‌ای است که وضع ما همین است. تابستان سال گذشته هم اهالی این منطقه مشکل قطع آب داشتند و بارها اعتراضمان را با حضور در اداره آب ملک‌شهر نشان دادیم، اما امسال وضع به حدی وخیم است که مجبور شدیم یک بطری از آبی را که آخر شب وارد مخزن‌ها می‌شود برای مسئولان اداره آب ببریم و از آن‌ها بپرسیم آیا کیفیت آبی که برای فروش آن از مردم پول می‌گیرند، باید این باشد؟

فرهاد نثارعلی که در خیابان کاوه و شمال اصفهان زندگی می‌کند هم با اشاره به فشار بسیار ضعیف آب که در ساعت‌های اوج گرما به قطع شدن منتهی می‌شود، می‌افزاید: چند هفته است در طول روز اصلا آب نداریم. افت فشار از 9 صبح شروع می‌شود و تا 5 و 6 عصر ادامه دارد.

شهروند دیگری که در خیابان جابر انصاری ساکن است، می‌گوید: سال‌های قبل گفتند خشکسالی است و باید پمپ و تانکر بخریم تا آب به طبقه‌های بالاتر برسد. اما امسال که بارندگی‌ها هم خوب بود و خیلی جاها سیل جاری شد همین تانکرهای آب هم در طول شبانه‌روز پر نمی‌شوند. این چند هفته، آب برای شست‌وشو و پخت‌وپز و حتی کولرهای آبی نداشته‌ایم.

سعیده درستکار که در یکی از محله‌های غرب اصفهان و خیابان 22 بهمن ساکن است نیز با انتقاد از فشار بسیار کم و قطع آب در فصل تابستان می‌گوید: چهار - پنج سال است که وضع ما در تابستان همین است.

دو بچه سه و شش ساله دارم که حتی گاهی برای حمام کردن آنها، آبی در تانکر آب جمع نمی‌شود. تماس‌های پی در پی بسیاری از ساکنان محله‌های بزرگمهر، برازنده، فروغی، رباط، طوقچی، بهارستان و حتی شهرهای نائین، اردستان، شاهین‌شهر و میمه با رسانه‌ها نیز حکایت از قطع 4 تا 12 ساعته یا افت فشار آب در این مناطق دارد.

آب داریم اما تصفیه‌خانه نه
نزدیک به یک ماه از شروع فصل تابستان و افت فلج‌کننده فشار آب در خانه اصفهانی‌ها و شهرهای اطراف اصفهان می‌گذرد؛ موضوعی که به نیمه‌تمام ماندن یک طرح حیاتی برای تامین آب آشامیدنی جمعیتی چند میلیونی برمی‌گردد، اما امسال به دلیل خالی شدن چاه‌های آب که در روزهای اوج مصرف به شبکه تزریق می‌شدند، کمبود آب در اصفهان بیشتر از همیشه رخ نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان در واکنش به انتقاد شهروندان از افت فشار آب می‌گوید: مخازن شمال، جنوب و شرق شهر رو به تمام شدن هستند و این شرایط نشان می‌دهد که هم مصرف بالاست و هم در بعضی از نقاط شهر افت فشار و حتی قطع آب داریم.

هاشم امینی با اشاره به بارش‌های مناسب در فصل‌های گذشته یادآور می‌شود: آب داریم اما آب خام است و حتما باید تصفیه شود. تاسیسات ما جوابگوی تامین این نیاز آبی نیست. به این دلیل که نیاز آبی استان در شرایط پیک به 15متر مکعب بر ثانیه می‌رسد در حالی که تنها سامانه تصفیه و آب‌رسانی باباشیخ‌علی، توان تامین 8/12 متر مکعب در ثانیه آب آشامیدنی را دارد.

او از پایداری شرایط آبی در بخش‌های کشاورزی و صنعت نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: با تدابیر اندیشیده‌شده، شرق و غرب اصفهان از آب کشاورزی استفاده کردند. در حوزه صنعت هم شرایط پایدار است، اما در حوزه شرب مشکل داریم چون سامانه دوم آب‌رسانی که قرار بوده از سال ۸۶ کمبود آب اصفهان را تأمین و جبران کند، هنوز به اتمام نرسیده و همکاران شرکت آب منطقه‌ای مشغول تکمیل این طرح هستند. تا زمانی که این سامانه وارد مدار نشود، افت فشار و قطع آب در برخی مناطق در زمان پیک مصرف ادامه خواهد یافت.

امینی چاه‌های متفرقه را نیز تامین‌کننده بخشی از نیاز آب شرب می‌داند و می‌افزاید: در سال‌هایی که بارش نرمال بود، آبدهی چاه‌های فلمن به بیش از 3 هزار لیتر بر ثانیه می‌رسید اما به دلیل وقوع خشکسالی طی یک دهه گذشته، آبدهی این چاه‌ها اکنون حدود 300 لیتر بر ثانیه است.

اخطار به مجلس و دولت
نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار نیز درباره افت فشار و قطع آب آشامیدنی در استان به همشهری می‌گوید: چند روز قبل در قالب اخطار و تذکر به رئیس مجلس و دولت، این موضوع را مطرح کردم که مردم اصفهان و شهرها و شهرستان‌های اطراف آن برای تامین آب آشامیدنی خود در فصل تابستان با مشکل روبه‌رو هستند.

جالب است که برخی نمایندگان از شنیدن این موضوع تعجب کردند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت نیرو به تکمیل سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ، یادآور می‌شود: حرف من این است که باید مشکل مردم را به گوش دولت و مجلس برسانیم.

سال‌هاست که ظرفیت تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی تمام شده است و دومین سامانه آب‌رسانی باید 12 سال قبل به بهره‌برداری می‌رسید، اما برخی کوتاهی‌های وزارت نیرو، این طرح حیاتی را تاکنون عقب انداخته و هرگاه قدمی برای به جریان افتادن این طرح برمی‌دارند با مخالفت نمایندگان برخی استان‌ها روبه‌رو می‌شود.

او خواستار توجه بیشتر مسئولان وزارت نیرو به مشکل تامین آب آشامیدنی 5 میلیون نفری که در کلان‌شهر اصفهان و 14 شهرستان و 65 شهر و 300 روستای اطراف آن زندگی می‌کنند، می‌شود و می‌گوید: بارها این هشدار داده شده است که از نظر پدافند غیرعامل هم اگر مشکلی در تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی پیش بیاید و آن را از مدار خارج کنند، تصفیه آب شرب این جمعیت بزرگ با مشکل روبه‌رو می‌شود اما همه این بایدها و ضرورت‌ها تاکنون نادیده گرفته شده است.

مشکل بزرگی که باور نشد
نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار با اشاره به کسری 3 متر مکعب برثانیه آب آشامیدنی در اصفهان تاکید می‌کند: با وجود این‌که گفته می‌شود دلیل عقب افتادن تکمیل سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان، کمبود بودجه بوده اما به نظر من مشکل اصلی اینجاست که وزارت نیرو اهمیت این موضوع را باور نکرده است.

حاجی‌دلیگانی از پیشنهاد ایجاد 70 کیلومتر خط انتقال آب به اصفهان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این مشکل بزرگ نیز قابل حل خواهد بود به شرط این‌که مسئولان اجرایی استان مسئله را دنبال کنند و وزارت نیرو اهمیت موضوع را بپذیرد.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان، هم با بیان این‌که سامانه فعلی آب‌رسانی برای یک میلیون و 300 هزار نفر پیش‌بینی شده است، می‌گوید: در شرایط کنونی ساخت سامانه دوم آب‌رسانی برای جمعیت 5 میلیونی استان ضروری است، چراکه در برخی مناطق شهر اصفهان و چند شهرستان دیگر با مشکل اساسی روبه‌رو هستیم.

  شوری آب صحت ندارد
مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان با بیان این‌که به دلیل محدودیت ظرفیت منابع تامین آب، ناچار به افت فشار و قطع آب در برخی مناطق اصفهان هستیم، می‌گوید: تنها راهکار جلوگیری از قطع آب، تسریع در اتمام سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان است.


سید اکبر بنی‌طبا گرما و دمای ۳۷ درجه را علت اصلی کمبود آب می‌داند و می‌افزاید: حدود یک متر مکعب از آب آشامیدنی اصفهان از چاه آب و حدود 11/5 متر مکعب هم از تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی تامین می‌شود. منابع تامین آب شرب اصفهان بزرگ که جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد با تمام ظرفیت در حال بهره‌برداری است اما در شرایط اوج مصرف پاسخگوی نیاز مشترکان نیست.


او راه‌اندازی سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان را موجب افزودن 6 تا 6/9 متر مکعب آب در ثانیه به ظرفیت شبکه خانگی می‌داند و می‌گوید: اگر گزارشی درباره شوری آب در بعضی مناطق اصفهان داده شده به دلیل تغییر در منابع تامین آب است. استفاده از منابع محلی و چاه‌های متفرقه برای رفع کمبود آبی که از تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی وارد مدار شده تغییر ذائقه مردم را به دنبال دارد که این تغییر ذائقه در بیشتر موارد به شوری تعبیر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha