با گیاهان زیر از عرق کردن و ایجاد بوی بد بدن تان در بهار و تابستان جلوگیری کنید.

توصیه‌های طب سنتی برای كم كردن عرق و از بین بردن بوی بد بدن

سلامت نیوز: با گیاهان زیر از عرق کردن و ایجاد بوی بد بدن تان در بهار و تابستان جلوگیری کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز، برای مترو سوارها و كسانی كه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌كنند، شش ماه اول سال می‌تواند به یك كابوس شبیه باشد. بوی بد بدن مسافران كه در واگن‌های تنگ مترو و راهروی شلوغ اتوبوس با هم آمیخته می‌شود، می‌تواند خیال ارزان و سریع سفر كردن را از سر شما بیرون كند و به شما برای پیاده شدن در اولین ایستگاه انگیزه دهد. اما مراقب باشید! همیشه بوی عرق دیگر مسافران نیست كه می‌تواند شما را كلافه كند. گاهی خودتان هم بی‌آنكه بدانید بدبو شده و یكی از مسببان تحمل‌ناپذیر شدن وسایل نقلیه عمومی در این فصل می‌شوید. اما نگران نباشید اگر ادامه این مطلب را بخوانید و توصیه‌های طب سنتی برای كم كردن تعریق و بوی بد آن را جدی بگیرید، جایی برای نگرانی در این مورد باقی نخواهد ماند.

چگونه در تابستان بوی بد بدن مان را از بین ببریم؟

چاره‌ای جز پاكسازی بدن خود ندارید. به اعتقاد برخی از درمانگران طب سنتی، نوشیدن یك لیوان عرق كاسنی به‌صورت روزانه در ماه‌ها و روزهای گرم سال تاثیر زیادی در كاهش میزان بوی بد بدن دارد. نوشیدن این عرق گیاهی علاوه بر آنكه به تسكین حرارت بدن كمك می‌كند و از میزان گرمازدگی در روزهای آفتابی تابستان می‌كاهد، می‌تواند به دفع مواد مضر بدن پرداخته و به این ترتیب احتمال بدبو بودن عرق را به صفر نزدیك كند.

درمان بدبویی زیربغل با شاهی

یكی از كاربردی‌ترین شیوه‌های طبیعی برای درمان بدبویی زیربغل، استفاده از سبزی شاهی یا تخم شاهی است. با تهیه این سبزی به‌صورت روزانه و مصرف آن در صبح ناشتا پیش از میل كردن صبحانه می‌توانید به درمان بدبویی عرق خود كمك كنید. درصورتی كه این سبزی را در دسترس ندارید، می‌توانید از تخم این گیاه استفاده كنید. كافی است 10 روز یا دست كم یك هفته از این گیاه یا تخمش به‌صورت ناشتا استفاده كنید.

با سوسن بوی بد پا را فراموش كنید

اگر در گروه افرادی قرار دارید كه پس از پیاده‌روی یا كار روزانه با بوی بد پا روبه‌رو می‌شوند و این مساله برای شما به یك موضوع آزاردهنده تبدیل شده است بهتر است از پودر این گیاه برای از بین بردن بوی بد پا كه ناشی از تعریق زیاد پا درون كفش یا جوراب است، استفاده كنید. بهترین روش برای از بین بردن بوی بد پا این است كه پس از اتمام كارهای روزانه و رسیدن اوقات فراغت پای خود را بشویید و پس از خشك كردنش آن را درون یك كیسه كه پر از برگ پودر شده گیاه سوسن است قرار دهید و اجازه دهید پای‌تان به‌مدت یك شب درون این كیسه باقی بماند. این امر كمك می‌كند تا علاوه بر كاهش تعریق پا از میزان بوی بد آن نیز به مرور كاسته شود.


خمیر تهیه شده از پودر برگ‌های حنا به‌دلیل خاصیت قابض بودن تاثیر زیادی در كنترل و كاهش میزان تعریق بدن دارد. برای تهیه این خمیر تنها كافی است مقدار مناسبی از پودر برگ حنا را با آب مخلوط كرده و خمیر نرمی به دست آورید. پس از تهیه این خمیر آن را روی پوست مرطوب خود در حمام بمالید و اجازه دهید به‌مدت 15 تا 20 دقیقه روی بدن‌تان بماند. این خمیر كمك می‌كند منافذ آزاد پوستی بسته شده و امكان ترشح غدد عرق در سطح پوست كم شود .

كاهش میزان تعریق با حمام گردو

یكی از تكنیك‌های پیشگیری از تعریق زیاد در روزهای تابستان به كار بردن عصاره یا جوشانده برگ درخت گردوست. برای تهیه این عصاره كافی است یك كیلو از برگ تازه این درخت را درون ظرف آبی با گنجایش چهار تا پنج لیتر ریخته و به‌مدت 30 دقیقه بجوشانید. پس از جوش آمدن و سرد شدن مخلوط آن را به كمك صافی یا توری صاف كرده و برای حمام كردن از آن استفاده كنید. استفاده از این عصاره هر روز یا سه تا چهار بار در هفته به كاهش میزان تعریق بدن در فصل تابستان كمك می‌كند.

درمان عرق كف دست با مریم گلی

گیاه مریم‌گلی در كنترل تعریق دست و پا بسیار موثر است. تركیب عصاره این گیاه با گیاه اسطوخودوس تاثیر زیادی در كاهش میزان تعریق دست و پا دارد. برای تهیه این دارو كافی است 100 گرم برگ مریم‌گلی را با 40 گرم برگ اسطوخودوس مخلوط كرده و بجوشانید و دست و پای خود را هر شب 10 تا 15 دقیقه در این محلول قرار دهید.

تاثیر گل رس در میزان تعریق

افرادی كه در فصل تابستان و حتی در فصل‌های دیگر هنگام فعالیت‌های روزانه و ورزش بیشتر در بخش بالاتنه خود دچار تعریق می‌شوند می‌توانند با استفاده از حمام گل رس این مساله را درمان كنند. کافی است خود را با آبی كه در آن خاك رس پودر شده ریخته‌شده شست‌وشو دهند. این كار كمك می‌كند پس از یك هفته از میزان تعرق آنها در بخش بالاتنه كاسته شود و به مرور در شرایط طبیعی قرار گیرند.

برگ مورد به جای مام

یكی از بهترین گیاهانی كه قابلیت جایگزینی با مام‌ها و خوشبوكننده‌های خشك و صابونی را دارد، برگ خشك شده گیاه مورد است. برای استفاده از این گیاه تنها كافی است، برگ گیاه خشك شده مورد را به‌خوبی آسیاب كرده و از پودر آن به عنوان یك مام خشك برای پیشگیری از تعریق زیربغل و بدبو شدن آن استفاده كنید. چند روز این روش را امتحان کنید؛ مطمئن باشید نتیجه دلخواهتان را خواهید گرفت.

الیاف طبیعی بپوشید

با انتخاب لباس درست می‌توانید جلوی بدبو شدن‌تان را بگیرید. لباس‌های نایلونی و لباس‌هایی كه در پارچه‌شان پلی‌استر زیادی به كار رفته است، می‌توانند باعث شدت گرفتن تعریق‌تان شوند اما اگر سراغ لباس‌های نخی و پارچه‌هایی كه به‌خوبی هوا را به خود راه می‌دهند بروید، كمتر عرق می‌كنید و به‌خاطر جریان آزاد هوا، كمتر بدبو می‌شوید.

با سدر بدن‌تان را ماساژ دهید

افرادی كه دوست دارند مقاومت بدن‌شان را در برابر گرما و افزایش دمای هوا بیشتر كنند می‌توانند با كمك سدر این كار را انجام دهند. برای این منظور باید برگ‌های خشك شده گیاه سدر را پودر كنید و با تركیب آن با آب مخلوطی نرم به دست آورید و این مخلوط را در زمان حمام كردن به بدن خود بمالید و آن را ماساژ دهید. فقط دقت كنید پودر این برگ را به‌خوبی صاف كرده باشید تا چوب آن موجب زخمی شدن بدن‌تان نشود. با ماساژ این خمیر به پوست بدن به‌ویژه در ناحیه كف پا، دست‌ها و زیربغل كمك زیادی به افزایش مقاومت بدن‌تان در برابر گرمای هوا می‌كنید.

این خوراكی‌ها را نخورید

افرادی كه در فصل تابستان زیاد عرق می‌كنند و غالبا عرق آنها بدبوست، بهتر است از مصرف غذاها و مواد خوراكی که در ادامه می‌آید پرهیز كنند یا این مواد را كمتر در برنامه غذایی و وعده‌های سه‌گانه غذایی خود قرار دهند. ادویه، زردچوبه، فلفل، سوسیس و كالباس، انواع سس‌، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، روغن سرخ شده و غذاهای كنسرو شده از جمله مواد‌غذایی است كه موجب بدبویی عرق بدن می‌شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha