اگر معده تان پس از هر وعده غذایی یا خوردن مواد غذایی خاصی نفخ می‌كند، ممكن است به یك پروبیوتیك نیاز داشته باشید. منظور از پروبیوتیك‌ها، باكتری‌هایی هستند كه چند روز پس از تولد در روده یافت می‌شوند، به‌ویژه در نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بهترین شاخص برای سلامت روده هستند.

گوارش سالم به كمك پروبیوتیك‌ها

سلامت نیوز: اگر معده تان پس از هر وعده غذایی یا خوردن مواد غذایی خاصی نفخ می‌كند، ممكن است به یك پروبیوتیك نیاز داشته باشید. منظور از پروبیوتیك‌ها، باكتری‌هایی هستند كه چند روز پس از تولد در روده یافت می‌شوند، به‌ویژه در نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بهترین شاخص برای سلامت روده هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، در واقع پروبیوتیك‌ها به بهبود تحمل گلوكز و چربی خون (غلظت غیرطبیعی بالا از چربی‌ها در خون) كمك می‌كنند و همچنین می‌تواند علائم ناراحت‌كننده سندرم روده تحریك‌پذیر را كاهش دهند. نقش پروبیوتیك‌ها در سلامت دستگاه گوارش آن‌قدر زیاد است كه مبنای گفت‌وگوی ما با دكتر مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، رئیس انجمن پروبیوتیك ایران قرار گرفته است .


پروبیوتیك‌ها از طریق جایگزینی یا مستقر‌شدن در بخشی از بدن میزبان، تغییراتی ایجاد می‌كنند كه باعث اعمال اثرات مفید بر سلامت ما همچون مهار بیماری‌های مختلف، كنترل سرطان و تعدیل سیستم ایمنی می‌شوند. به بیان دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد پروبیوتیك‌ها از طریق مكانیسم‌های مختلف تاثیرات قابل‌‌توجهی بر سلامت دارند.


 لبنیات پروبیوتیك در ایران
امروزه به‌خصوص در كشورهای پیشرفته دامنه تحقیقات روی پروبیوتیك‌ها بسیار متنوع شده و محصولات تجاری با ارزشی با استفاده از پروبیوتیك‌ها در بازارهای جهانی معامله می‌شود. در ایران به علت تنوع بالای محصولات تخمیری سنتی،جداسازی پروبیوتیك‌ها از این محصولات مثل پنیرهای سنتی یا ترخینه بسیار مفید بوده است.


در حال حاضر فرآورده‌های لبنی مثل شیر، انواع پنیر، دوغ، ماست نوشیدنی، ماست سفت و هم‌زده، بستنی، خامه ترش، بهترین گزینه برای افزودن پروبیوتیك هستند. امروزه تولید محصولات غذایی بر پایه غلات به‌خصوص در كشورهای اروپایی و آمریكایی نیز گسترش روزافزونی داشته است.


 نقش باكتری‌ها در سلامت گوارش
روده‌ جایگاه بیش از صد تریلیون باكتری است كه به آنها فلور باكتریایی روده می‌گویند. این باكتری‌ها كه از بدو تولد و با اولین تغذیه از شیر مادر ساكن روده می‌شوند، باكتری‌های هم غذا با ما هستند. به این معنا كه از مواد غذایی روده استفاده می‌كنند و در عوض فواید و سودمندی‌هایی را برای سلامت گوارش و نیز سلامت جسمی و روحی ما به ارمغان می‌آورند.
توجه داشته باشید تفاوت پروبیوتیك‌ها و پری‌بیوتیك‌ها در همین جا مطرح می‌شود. پروبیوتیك‌ها گونه‌های باكتری غیربیماری‌زایی هستند كه وارد بدن می‌شوند، در حالی كه پری‌بیوتیك‌ها باعث تحریك و افزایش فلور روده‌ای می‌شوند كه از قبل در بدن وجود دارد.


 باكتری‌های طبیعی روده‌ات را كشته‌ای!
این ارگانیسم‌های طبیعی با عواملی مثل عادت‌های غذایی ناسالم مثل فست‌فود، شیرینی‌جات مصنوعی، نخوردن میوه و سبزیجات، استشمام هوای آلوده، الكل، سیگار، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیك‌ها و مهم‌تر از همه استرس‌‌های مزمن آسیب‌دیده و از بین می‌روند.
پس تغذیه ناسالم، استرس و استفاده از سیگار از اصلی‌ترین دلایل از بین رفتن باكتری‌های طبیعی روده هستند.


 هجوم بیماری‌ها با مرگ باكتری‌های روده
افزایش فعالیت باكتری‌های مضر روده، افزایش كلسترول بد خون (LDL)، افزایش فشار خون، پوكی استخوان، دیابت، سندرم روده تحریك‌پذیر و انواع بیماری‌های خود ایمنی از عوارض از بین رفتن فلور باكتریایی روده هستند.
به‌‌رغم آن‌كه علت دقیق سندرم روده تحریك‌پذیر مشخص نیست، رایج‌ترین تئوری این است كه این بیماری از نوعی اختلال در فلور روده‌ با دستگاه ایمنی پدید می‌آید. اغلب آغاز این بیماری را به ورود عامل میكروبی بیماری‌زا به روده یا با استرسی مزمن مرتبط می‌دانند كه هر دو از بین رفتن تعادل میكروبی روده را به دنبال خواهد داشت .


 از بیماری روده تا چاقی
از بین رفتن میكروارگانیسم‌های طبیعی روده ابتدا ممكن است فرد را با علائم گوارشی مختلفی روبه‌رو كند. در مرحله بعد با افزایش فعالیت باكتری‌های مضر، آسیب پرزها، نازك‌شدن روده و مشكلات ایمنی اتفاق می‌افتد و نهایتا بروز بیماری‌هایی مثل دیابت، كرون، ام‌اس و پاركینسون را به دنبال خواهد داشت.
عمده فعالیت مفید این میكروارگانیسم‌ها از طریق شكستن كربوهیدرات‌ها، قندها و چربی‌ها صورت می‌پذیرد. در صورت كمبود میكروارگانیسم‌ها در روده، پدیده انباشت این مواد غذایی صورت می‌گیرد كه به مرور زمان بر اثر هضم و جذب ناصحیح آنها چاقی ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha