سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: عوارض بالای قلب مصنوعی كامل سبب شده تا به مرور این دستگاه در تمام دنیا كنار گذاشته شده و استفاده از دستگاه‌های كمك قلبی كه در كنار قلب قرار داده می‌شوند، متداول شود.

دكتر سیدسعید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: پیشرفته‌ترین دستگاه كمك قلبی كه اكنون در دنیا استفاده می‌شود، وسیله‌ای است كه در بدن بیمار و دقیقا كنار قلب او قرار داده می‌شود و تنها یك رابط كوچك خارج از بدن بیمار قرار می‌گیرد و دستگاه از طریق این رابط، شارژ می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی كه دستگاه كمك قلبی شارژ است، حتی اگر قلب فرد به هر دلیلی از تپش بازایستد، این دستگاه به راحتی جریان خون را به گردش در می‌آورد.

دبیر اجرایی كنگره هفدهم قلب و عروق ایران افزود: این دستگاه حتی در صورت نزدن قلب، در هر دقیقه پنج لیتر خون را پمپاژ می‌كند و بیمار می‌تواند با استفاده از آن به زندگی خود ادامه دهد.

این جراح قلب و عروق در ادامه با اشاره به اینكه قیمت دستگاه‌های كمك قلبی پیشرفته‌ای كه چنین عملكردی در جریان درمان بیماران قلبی دارد بین 300 تا 200 میلیون تومان است، گفت: در ایران یك طیف از دستگاه‌های كمك قلبی به صورت متداول دربیمارستان‌ها استفاده می‌شود كه می‌توانند برای مدت سه یا چهار روز حیات بیمار را حفظ كنند.

وی افزود: این دستگاه‌ها كه بین 600 هزار تا دو میلیون تومان هزینه دارند درمواردی استفاده می‌شوند كه به عنوان مثال باید منتظر پیوند بمانیم گاهی هم در این مدت كوتاه قلب بیمار برمی‌گردد. خوشبختانه 50 درصد بیماران مورد اشاره به زندگی بازمی‌گردند.

دكتر حسینی توضیح داد: كاربرد این دستگاه در ایران رایج شده است و بیمه هم تقبل كرده است كه این هزینه‌ها را به تدریج پرداخته و این دستگاه‌ها را تحت پوشش بگیرد.

وی در مورد باتری قلبی متداول نیز گفت: باتری‌های قلبی ریتم قلب را كند و تندتر می‌كنند. به عنوان مثال اگر ضربان قلب 30 است، باتری این ضربان را روی 7 تنظیم می‌كنند و قلب 70 بار در دقیقه می‌زند.

وی به دو نوع دیگری از دستگاه‌های مذكور نیز اشاره كرد كه در موردهای فیبرینه كردن یا خراب شدن سریع ریتم قلب و نیز عدم انقباض یكپارچه قلب كاركرد دارند.

به گفته این متخصص جراحی قلب و عروق در هر مقطعی كه ریتم قلب، نامنظم می‌شود، شوك خودبه‌خودی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در صورتی كه به علت ضعیف بودن، عضلات قلب یكسان و با هم منقبض نشوند، دستگاه كمكی دارای این عملكرد، با انقباض دهی یكپارچه، كارایی قلب را بهبود می‌بخشد.

وی در پایان توصیه كرد كه برای كاهش بیماری‌های قلبی باید یاد بگیریم كه اگر قرار است 5 روز در هفته كار پراسترس و اضطراب داشته باشیم، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها را تعطیل كنیم. اگر الگوی زندگی ما به این سمت برود، قلب سالمتری خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha