سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی عنوان كرد: زنانی كه با فقرآهن، كمبود روی، اختلالات تغذیه‌ای، كمبود پروتئین و انرژی مواجهند، احتمال اینكه فرزندشان دچار سوء تغذیه شود بیشتر است.

دكتر كلانتری در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در جهان درباره عوامل اصلی ایجاد سوء تغذیه در كودكان اظهار كرد: سوء تغذیه عمدتا به دو دلیل ابتلا به بیماری‌ها و دریافت ناكافی غذا ایجاد می‌شود. بررسی‌های بیشتر در دهه 1970 میلادی مشخص كرد كه اگر بیماری درمان شود و دریافت كافی غذا برای كودك وجود داشته باشد، باز هم سوء تغذیه به طور كامل از بین نخواهد رفت.

وی ادامه داد: سپس، سه عامل زمینه ساز برای پاسخ به این پرسش كه چرا كودكان بیمار می‌شوند و به چه دلیل دریافت ناكافی غذا دارند، مطرح شد. دسترسی ناكافی به خدمات بهداشتی، عدم مراقبت و معاینات ماهانه كودك، كافی نبودن آموزش مادران در امر تغذیه و بهداشت فردی، بهداشت غذا، محیط و نبودن آب سالم در همه مناطق اولین عامل زمین ساز ابتلا به انواع بیماری‌ها در كودكان است.

دكتر كلانتری اضافه كرد: محیط ناسالم زیستی كه از لحاظ آب آشامیدنی، دفع فاضلاب و فضولات انسانی و حیوانی دچار اختلال باشد می‌تواند وضعیت سلامت و بهداشت را به مخاطره بیندازد.

این متخصص كودكان «ناامنی غذایی خانوار» را به عنوان عامل دوم ایجاد بیماری و كمبود غذا معرفی كرد و گفت: به دلایل متعددی ممكن است در یك خانوار غذای كافی فراهم نشود، شرایط اقتصادی نابسامان، نداشتن دانش كافی برای انتخاب مواد غذایی مناسب و ناصحیح بودن فرهنگ مصرفی باعث ایجاد ناامنی غذایی می‌شود.

دكتر كلانتری اضافه كرد: به عنوان نمونه ممكن است دو خانواده در یك وضعیت اقتصادی برابر به دلیل ناآگاهی و فرهنگ مصرف متفاوت محصولات غذایی را از یك مركز تهیه كنند كه كاملا با یكدیگر متمایز باشند. یك خانواده اقدام به خرید لبنیات، حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها كند و دیگری به خرید نوشابه‌های گازدار، تنقلات، غلات پف داده شده نمك آلوده، رنگ آلود و محصولات گوشتی نظیر سوسیس‌ها و كالباس‌ها مبادرت ورزد.

وی همچنین از عامل زمینه ساز سومی نیز در ایجاد بیماریها و كمبود مواد غذایی سخن گفت و تصریح كرد: مراقبت از زنان و كودكان عامل مهم دیگری است كه لزوم توجه به فرهنگ رفتاری درست و روش‌های برخورد و ارتباطات درون یك خانواده را روشن‌تر می‌سازد. از جمله همین داشتن فرهنگ رفتاری صحیح می‌توان به نحوه غذا دادن به كودك اشاره كرد. نشاندن كودك در كنار خود و داشتن رفتار محبت آمیز با او می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از كم دریافتی مواد غذایی او ایفا كند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: رشد ارتباطات، آموزش و اطلاعات در رفع عوامل ذكر شده موثر هستند. آمارهایی كه از نرخ سوء تغذیه ارائه شده است مربوط به 2 سال گذشته است. می‌توان گفت با مقایسه آن با آمارهای ارائه شده در سال 75 با بهبود نسبی 70 درصدی دراكثر شاخص‌ها روبه‌رو هستیم اما مطمئن نیستیم كه بتوانیم با توجه به تحولات اقتصادی اخیر این شرایط بهبود را طی سالهای آینده حفظ كنیم یا اینكه به وضعیت بهتری دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha