چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 27618
سلامت نیوز :  سند جامع پیشگیری از اعتیاد هفته گذشته به دستگاه‌های عضو و مرتبط با ستاد در سطوح ملی و استانی ابلاغ شد.
مطابق ماده 15 قانون اصلاحیه مبارزه با موادمخدر، وزارت رفاه و تامین اجتماعی مکلف شده است تا معتادانی که نیازمند حمایت‌های بیمه‌ای هستند را بیمه کند.

محمدنجار وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: پیش‌نویس و آیین‌نامه ماده 15 قانون اصلاحیه مبارزه با موادمخدر آماده شده است و امیدواریم اعتبارات پیش‌بینی شده برای بیمه معتادان در بودجه 90 تصویب شوند و این قانون هر چه زودتر اجرا شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، بیان داشت: امسال ستاد، تکالیف پرباری دارد و ما نیز به دنبال ایجاد تحرک جدی در استان‌های کشور هستیم تا با تعامل و همکاری شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌ها، به‌طور جد یک کار جهشی در اجرای برنامه‌های ستاد ایجاد کنیم.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، کاهش میزان اعتیاد به موادمخدر در کشور را هدف نهایی سند جامع پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و گفت: این سند، ‌طی برنامه پنجم توسعه، به‌عنوان نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری در کانون‌های هدف همچون خانواده، محیط‌های کاری و آموزشی و محله‌ها اجرا می‌شود.

وی به تشریح مهمترین برنامه‌های ستاد در سال 90 پرداخت و گفت: سند جامع پیشگیری از اعتیاد هفته گذشته به دستگاه‌های عضو و مرتبط با ستاد در سطوح ملی و استانی ابلاغ شد که با توجه به بندهای چهارم، نهم و دهم سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در امر مبارزه با موادمخدر،‌ انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری در سطح ملی و شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در سطح استانی برای اجرایی کردن مفاد مندرج در این سند،‌ اقدام کنند.

وی افزود: سند جامع پیشگیری از اعتیاد به‌عنوان نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری، ‌طی برنامه پنجم توسعه کشور، در کانون‌های هدف همچون خانواده، محیط‌های کاری و آموزشی و محله‌ها اجرا خواهد شد و هدف نهایی آن کاهش میزان اعتیاد به موادمخدر در کشور است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: امسال نخستین سال اجرای برنامه پنجساله پیشگیری اولیه از اعتیاد در سطح کشور می‌باشد و مقرر است طی این دوره زمانی،‌ حداقل 40 درصد از جمعیت کشور، ‌تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از اعتیاد قرار گیرند.

نجار در ادامه، تکمیل و توسعه مراکز اقامت اجباری درمان (برحسب ماده 16 قانون اصلاحیه) و راه‌اندازی اردوگاه‌هایی با شرایط خاص برای محکومان موادمخدر را از دیگر برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در سال‌جاری مطرح و تاکید کرد: طبق قانون این مراکز باید در تمام استان‌های کشور احداث شوند.

وی اظهار داشت: تکمیل مراکز اقامت اجباری درمان معتادان در 5 استان کشور در مرحله نهایی است و در حال حاضر امکانات پذیرش مددجویان در شیراز آماده شده و در تهران نیز مراحل پذیرش آغاز گردیده است.

محمدنجار افزود: در این مراکز که فرد معتاد براساس حکم قاضی نگهداری می‌شود، در کنار حمایت‌های درمانی وی، کار بازتوانی‌ و افزایش توانمندی‌‌های وی نیز صورت می‌گیرد و این موضوع یک تحول اساسی در درمان اعتیاد در کشور ما ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: دستورالعمل مراکز دولتی و مجاز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (موضوع ماده 16 قانون اصلاحیه) ناظر بر مراکز اقامتی درمان اجباری تا چند روز آتی ابلاغ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha