رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: بسیاری از بیمارانی كه به بیمارستان‌های دولتی برای انجام تصویربرداری مراجعه می‌كنند مجبور می‌شوند دوباره این تصویربرداری‌ها را بیرون از بیمارستان دولتی و در مركز خصوصی تكرار كنند.

سلامت نیوز :  رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: بسیاری از بیمارانی كه به بیمارستان‌های دولتی برای انجام تصویربرداری مراجعه می‌كنند مجبور می‌شوند دوباره این تصویربرداری‌ها را بیرون از بیمارستان دولتی و در مركز خصوصی تكرار كنند.

عبدالرسول صداقت در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: واگذاری بخش‌های پاراكلینیكی بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی علت خاصی دارد زیرا دولت واقعاً توانایی گرداندن آنها را ندارد و باید پرسید چرا بخش‌هایی مانند داخلی، روانپزشكی و جراحی بیمارستانهای دولتی را واگذار نمی‌كنند؟

وی افزود: واقعیت این است كه به دلیل غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، دولت از هزینه یك رادیوگرافی 10 هزار تومانی 7 هزار تومان را بپردازد و مجبور است برای جبران كمبود آن از برداشت ذخیره ارزی استفاده كند لذا دولت به بخش‌های پاراكلینیك یارانه بالایی می‌دهد.

صداقت تصریح كرد: چون دولت به تنهایی نمی‌تواند بخش‌های پاركلینیك را بگرداند و به دلیل بالا بودن هزینه‌ها آنها را اجاره می‌دهد و اولین مشكل اجاره‌كنندگان این است كه باید تعرفه دولتی در نظر بگیرند یعنی همان مشكلی كه برای دولت وجود داشت.

وی گفت: در این بین چه اتفاقی باید بیفتد كه بخش بگردد و ضرری هم نبیند كه متأسفانه مسائل دیگر مانند اینكه تعداد زیادی بیمار به این بخش‌ها اعزام شوند و كارها ناقص انجام گیرد و در نهایت خیلی از بیماران مجبور شوند رادیوگرافی خود را یكبار دیگر بیرون از بیمارستان و در مركز خصوصی تكرار كنند.

صداقت خاطر نشان كرد: تا زمانی كه تعرفه‌ها واقعی نشود این واگذاری‌ها مشكلی را حل نمی‌كند. این موضوع در حال حاضر لطمه‌ بزرگی به آموزش زده است چرا كه دانشجو باید در بخش‌های تصویربرداری آموزش ببیند ولی وقتی این بخش‌ها به بخش خصوصی اجاره داده شده است آنها با حضور انترن و رزیدنت كه دست و پا گیر هستند مخالف می‌شوند و مجبورند هر چند در قرارداد نوشته شده است در آموزش كم بگذارند.

وی گفت: تا زمانی كه تعرفه‌ها واقعی نشود این واگذاری‌ها عبث و بیهوده است و معتقدم این مسئله باید به طور اساسی و در مجلس حل شود.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: در كنار موضوع تعرفه،نظارت نیز باید اعمال شود و این طور نباشد كه اگر تعرفه بالا می‌رود نظارت كم شود كه در این هنگام خسارت سنگینی به بیت‌المال زده می‌شود.

وی اضافه كرد: سازمان‌های بیمه‌گر خوشحال نباشند كه تعداد زیادی از بیمارانشان به مراكز دولتی مراجعه می‌كنند چرا كه واقعیت این است كه به دلیل نبود دقت نتایج رادیوگرافی در مراكز دولتی و ناقص بودن این خدمات كه به ناچار اتفاق می‌افتد تعدادی از این بیماران دوباره به بخش خصوصی مراجعه می‌كنند و سازمان‌های بیمه باید 2 برابر هزینه كنند.

صداقت تصریح كرد: این طرح با ساز و كار اساسی شروع نشده است و عواقبی را برای حوزه درمان و اعتبارات ملی در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha