«معاون شهردار تهران و رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک» با انتقاد نسبت به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، از تخلف 60 میلیارد تومانی یکی از شرکت‌های اینترنتی خبر داد و گفت:«برخی از این استارتاپ‌ها بزرگ شدند و پول، امکانات، رسانه و لابی دارند. به همین علت، براحتی نظارت را قبول نمی‌کنند.

تاکسی‌های اینترنتی زیر بار نظارت شهرداری نمی‌روند

سلامت نیوز:«معاون شهردار تهران و رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک» با انتقاد نسبت به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، از تخلف 60 میلیارد تومانی یکی از شرکت‌های اینترنتی خبر داد و گفت:«برخی از این استارتاپ‌ها بزرگ شدند و پول، امکانات، رسانه و لابی دارند. به همین علت، براحتی نظارت را قبول نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،برخی از آنها حتی در صدد فضا‌سازی علیه شهرداری هستند و به مردم می‌گویند شهرداری می‌خواهد جیب شما را بزند اما این گونه نیست و آنها باید عوارضی را که به شهر تحمیل می‌کند بدهند.»

 «استارتاپ‌ها، نظارت خوب، نظارت بد» عنوان نشستی بود که صبح دیروز در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف برگزار شد. نحوه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی، بیمه راننده‌ها و امنیت مسافران از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این نشست بود که توسط کارشناسان شهری و دانشگاهی به آن پرداخته شد.

به‌طوری که تمام سخنرانان این برنامه، به مسأله نظارت و لزوم قانونگذاری برای این شرکت‌ها تأکید کرده و خواستار ورود جدی مسئولان ذی ربط به این موضوع شدند. مسأله‌ای که به گفته محسن‌پور سید آقایی، کار دشواری است.


معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مسأله اصلی در بحث نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی این است که چه سازمانی باید بر آنها نظارت کند، اظهار داشت: برخی اعتقاد دارند که این نظارت بر عهده شهرداری و وزارت کشور است. در آن سوی ماجرا هم تعدادی می‌گویند این کار را باید به وزارت صنعت و اتحادیه‌ها سپرد. در اینجا، این سؤال مطرح می‌شود که مگر می‌شود اتحادیه‌ای که خودش راننده جذب کرده دست به نظارت و تدوین قوانین بزند؟
وی همچنین از بیمه نبودن راننده‌های شرکت‌های اینترنتی هم انتقاد کرد.


ایران بهشت قانون گریزان
وی ادامه داد: قانون دربسیاری از کشورها در مسأله تاکسی‌های اینترنتی و استارتاپ‌ها حرف اول را می‌زند اما در ایران فعالیت‌ این نوع کسب و کارهای اینترنتی به علت عدم توجه به قوانین و خلأهای قانونی به بهشت قانون گریزانی که از نظارت فرار می‌کنند، تبدیل شده است.


لزوم رعایت معاینه فنی توسط تاکسی‌های اینترنتی
او افزود: ما چند خواسته مشخص و منطقی از این شرکت‌ها داریم. نخست اینکه خودروهای راننده‌های آنها باید همانند تاکسی‌ها معاینه فنی داشته باشند. تاکسی‌هایی که کمتر از 10 سال سن دارند هر 6 ماه یک بار موظف به دریافت معاینه فنی و تاکسی‌هایی که بیش از ۱۰ سال دارند هم باید هر 3 ماه یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، این درحالی است که مسافربرهای اینترنتی خود را معاف از انجام هرگونه معاینه فنی می‌دانند.


پورسیدآقایی ادامه داد: البته منظور ما تنها رانندگانی است که بیش از حد متوسط در طول روز در این شرکت‌ها کار می‌کنند نه رانندگان دیگر.
پدیده ماشین خوابی در تهران پورسیدآقایی از وجود پدیده ماشین خوابی در تهران خبر داد و گفت: جوانان بیکار شهرستانی را می‌بینیم که با کمک یکدیگر ماشین خریده و محلاتی را به‌عنوان پاتوق و گعده در نظر گرفته و ماشین خوابی می‌کنند. اینها از شهرهای مختلف به تهران می‌آیند و در یک محله و استان‌های دیگر در محلات مختلف جمع می‌شوند و در خودروهایشان می‌خوابند.


تردد خودروهای 18 و 20 ساله در تاکسی‌های اینترنتی
معاون شهردار تهران افزود: درحالیکه عمر مفید هر تاکسی 10 سال است و بیشتر از آن باید اسقاط شود، در برخی از شرکت‌های اینترنتی خودروهایی با عمر ۱۸ و ۲۰ سال تردد می‌کنند. همچنین با اینکه شرکت های مسافربر اینترنتی موظف به 2 سوخته بودن ماشین‌های خود هستند تا بیشتر از گاز استفاده کنند، تقریباً صددرصد تاکسی‌های اینترنتی از بنزین برای تردد خود استفاده می‌کنند.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برخی از ما مسئولان کشور به فضای غیر رقابتی ایجاد شده می‌نازند، گفت: سال‌هاست که دیگر اجازه شماره‌گذاری تاکسی‌های پراید را نمی‌دهیم. تاجایی که در تاکسیرانی فعالیت پراید ممنوع است و این تعداد خودروی پرایدی که باقی مانده در نوبت اسقاط هستند اما درصد زیادی از این خودروهای اینترنتی پراید هستند.


دعوت شهرداری از دو شرکت مسافربری اینترنتی
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: سال قبل به دعوت شهرداری مدیران دو شرکت مسافربری اینترنتی را دعوت کردیم و به آنها اعلام کردیم ما می‌خواهیم به آنها کمک کرده و فعالیتشان را آسان‌تر کنیم اما به شرطی که آنها بر خودروهایشان نظارت داشته باشند، اما آنها شرایط‌مان را تاکنون نپذیرفته‌اند.


پور سید‌آقایی با بیان اینکه این شرکت‌ها از مجموع خدمات شهر استفاده می‌کنند و صدها میلیون تومان درآمد دارند اظهار کرد: معتقدیم که باید دو درصد درآمدشان را بابت عوارضی که به شهر وارد می‌کنند به شهرداری بدهند تا صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود، اما تاکنون قبول نکرده‌اند.


وی با بیان اینکه یکی از شرکت‌های مسافربر اینترنتی ۶۰ میلیارد تومان تخلف عوارض دارد اما مسئولیت آن را قبول نکرده خاطرنشان کرد: دادستانی حکم داده است که این خودروهای فعال باید معاینه فنی عادی داشته باشند.


وی با بیان اینکه این شرکت‌های اینترنتی رسانه، پول و قدرت دارند و مردم را علیه شهرداری تحریک می‌کنند، گفت: شهرداری تهران سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه اتوبوس و ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو می‌دهد. آیا این دو درصد که حدود ۸۰ میلیارد تومان می‌شود رقم بالایی است؟


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه متأسفانه نظارت قیمتی نیز بر این شرکت‌ها وجود ندارد و در طول یک روز، دامنه اختلاف قیمت‌هایشان را ۱۰۰ درصد بالا و پایین برده‌اند، افزود: این شرکت‌ها در بستر امکانات شهر تهران درآمد زایی می‌کنند و حالا مصاحبه می‌کنند که شهرداری برای جبران کسری بودجه‌اش برای ما کیسه دوخته است.


کارپینو متعلق به شهرداری نیست
پورسیدآقایی با بیان اینکه لطفاً این شایعه را پخش نکنید که کارپینیو برای شهرداری است گفت: سهام، مدیر و کارکنان کارپینو متعلق به شهرداری نیستند بلکه این شرکت خصوصی مانند اسنپ و تپ سی است که متعلق به بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است اما از آن جایی که از تاکسیرانی مجوز گرفته تا از ناوگان تاکسیرانی استفاده کند، برخی به اشتباه می‌گویند برای تاکسیرانی است.


وی با بیان اینکه برخی‌ها به‌طور ناروا می‌گویند که تاکسیرانی در رقابت با این مسافربرهای اینترنتی شکست خورده و حالا می‌خواهد جبران کند، گفت: این چه تفکر اشتباهی است که برخی‌ها دارند؟ چرا که همه تاکسی‌های تهران متعلق به ۲۲شرکت خصوصی هستند و حتی یک تاکسی هم به شهرداری تعلق ندارد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد سرانجام تدوین آیین نامه برای مسافربرهای اینترنتی نیز گفت: براساس ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل، مدیریت بار و مسافر در داخل شهرها بر عهده شهرداری‌ها است و به استناد همین ماده، فعالیت این شرکت‌ها اکنون غیر قانونی است اما این ماده در حال اصلاح در کمیسیون زیر بنایی هیأت دولت بود و نهایتاً کمیسیون حمل و نقل رأی داد که شرکت‌های حمل ونقل مجوز فعالیتشان را از اتحادیه خود و پروانه و جوازشان را از شهرداری‌ها بگیرند اما به‌دلیل برخی‌ مخالفت‌ها و رفتار‌ها در دولت این مسأله رأی نیاورد.


پورسیدآقایی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تاکسی در کشور مشغول فعالیت است، گفت: در مقابل گروهی به‌نام تاکسیرانی رسمی کشور وجود دارد که نظارت شدیدی روی آنها انجام می‌شود، بنابراین گلایه دارند که چرا بر مسافربرهای اینترنتی مثل آنها نظارت نمی‌شود و این رفتار دو گانه سبب شده که آنها تحریم شوند و از ما و وزارت کشور درخواست کردند که تجمع قانونی برگزار کنند.


شرکت‌های میلیون دلاری نه استارتاپی!

«محمدباقر اصغری»، استاد دانشگاه شهید بهشتی در این نشست به شیوه جذب راننده در برخی از شرکت‌های اینترنتی انتقاد کرد و افزود: این روزها شاهد جذب راننده در گوشه و کنار خیابان از طریق بنر هستیم این اقدام باعث کوچک شمردن شغل شریف رانندگی می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی دیگر استارتاپ محسوب نمی‌شوند و شرکت‌های میلیون دلاری هستند، گفت: شرکتی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی داریم که بعد از دو سال به رسانه تبدیل شده، مسابقه می‌گذارد و حتی در حوزه غذا و سوپرمارکت فعالیت می‌کند.

«حسین میرزاپور»، معاون پژوهشکده سیاستگذاری و راهبر حوزه‌ای تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال هم نسبت به نبود آمار دقیق از عملکرد شرکت‌های اینترنتی انتقاد کرد و ادامه داد: ما برای نظارت بر عملکرد آنها باید بدانیم دقیقاً چه تعداد مسافر، چند راننده و چند سفر در طول روز انجام می‌شود، این درحالی است که هم‌اکنون هیچ آمار دقیقی از فعالیت آنها وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha