سلامت نیوز :متن بیانیه جناب آقای دکتر آمبروجیو ماننتی نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران به مناسبت دهه ایمنی جاده ای 1399-1390 به شرح زیر است :
  در روز 21 اردیبهشت ماه جاری، بسیاری از کشورها در سراسر دنیا اولین دهه جهانی ایمنی جاده ای - 1399-1390 را آغاز می کنند. از نیوزلند تا مکزیک و از روسیه تا آفریقای جنوبی، دولتها متعهد می شوند تا قدمهای تازه ای درراستای حفظ جان انسانها در جاده ها بردارند. هدف از این دوره ده ساله جلوگیری از مرگ و میر و جراحات جاده ای است که پیش بینی می شود تا سال 1399 سالانه جان 9/1 میلیون نفر را خواهد گرفت.

 به مناسبت افتتاحیه این دهه، دولت کشورهایی چون استرالیا، کامبوج، اتیوپی، اندونزی، کویت، مالزی، مکزیک، نیجریه، فیلیپین، اسلونی، سری لانکا، ازبکستان و ویتنام میزبان رویدادهای برجسته خواهند بود و طرحهای ملی در راستای تأمین امنیت و ارائه خدمات به قربانیان را منتشر خواهند کرد. تعدادی از بناهای یادبود ملی با نشان امنیت جاده ای، که نمادی جدید برای این دهه است علامت گذاری می شوند. این بناها شامل میدان تایمز در نیویورک، مجسمه حضرت مسیح در ریو دوژانیرو، میدان ترافلگر در لندن، و ژت دو در ژنو در کنار دیگر بناها خواهد بود.

خانم دکتر مارگارت چان مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: "امروزه کشورها و جوامع برای حفظ جان انسانها در خیابان ها و بزرگراهها اقدامات اساسی انجام می دهند". "حوادث جاده ای یکی از نگرانی های رو به رشد سلامت و توسعه است که تمام ملتها را تهدید می کند، و این دهه چارچوبی با واکنشی قوی ارائه می دهد."   

تصادفات جاده ای به عامل اصلی مرگ جوانان 15-29 ساله تبدیل شده است. تقریبا 1،300،000 نفر هر ساله جان خود را در جاده های سراسر دنیا از دست می دهند و نهمین عامل مرگ در سطح جهانی می باشد. علاوه برمرگ، سالانه 20 تا 50 میلیون نفر دچار سانحه منجر به جرح در جاده ها می شوند. در بسیاری از کشورها، مراقبت اورژانس و خدمات حمایتی دیگر برای قربانیان جاده ای ناکافی می باشد. این صدمات قابل پیشگیری، در حال حاضر بار سنگینی بر خدمات بهداشتی و درمانی است.

 به گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران در سال 2010 تعداد مرگ و میر ناشی از تصادف جاده ای 23249 نفر بوده که 79 ٪ آنان مرد بودند. میزان مرگ و میر در سال 2009، 8/32 در هر 100.000 نفر بوده است.

 به گفته آقای دکتر اتین کروگ،  مدیر گروه پیشگیری از خشونت، جراحت و معلولیت سازمان جهانی بهداشت: "هیچ یک از ما نباید غم و اندوه و صدمات ناشی از تصادفات جاده ای را متحمل شود. گام های مشخص شده در طرح جهانی برای این دهه بلافاصله قابل اجراست، و برای کاهش رنج آسیب دیده ها کارهای زیادی می توان انجام داد."

 
این طرح جهانی به تشریح اقدامات لازم جهت بهبود ایمنی جاده ها و وسایل نقلیه؛ بهبود خدمات اورژانس و به طور کلی ایجاد مدیریت ایمنی جاده ای می پردازد. همچنین فراخوانی است برای تدوین و افزایش قوانین و ضمانت اجرایی آن برای استفاده از کلاه ایمنی، کمربند ایمنی، صندلی ایمنی کودک، و اجتناب از سرعت و مصرف نوشیدنی الکلی در رانندگی. امروزه تنها 15 ٪ از کشورها دارای قوانین جامعی می باشند که به همه موارد بالا اشاره دارد.

 پیاده ها، دوچرخه سواران و موتورسواران در مجموع بیش از نیمی از کشته شدگان در جاده های دنیا را تشکیل می دهند. بسیاری از پیشرفت های چند دهه گذشته جهت حفاظت از سرنشینان داخل خودروها بوده است. این برنامه جهانی اقداماتی را پیشنهاد می دهد که به حمایت از این قشر آسیب پذیر بپردازد، مانند ساختن راههای مخصوص دوچرخه و پیاده و خطوط جداگانه موتور سیکلت و یا بهبود دسترسی به حمل و نقل عمومی ایمن.


در صورت اجرای موفق فعالیتهای ذکر شده در طرح جهانی، 5 میلیون زندگی را می توان نجات داد، از 50 میلیون جراحات جدی جلوگیری کرد و در طول دهه منجر به پس انداز شدن پنج هزار میلیارد دلارشد. این دهه همچنین با هدف جذب کمک های مالی از اهدا کنندگان در این راستا تهیه شده است. شهردار نیویورک آقای مایکل بلومبرگ در حال حاضر برای حمایت از طرح ایمنی جاده ای در کشورهای کم درآمد و در حال توسعه 125 میلیون دلار اهدا کرده است​​، که تا کنون بزرگترین کمک مالی انفرادی به ایمنی جاده ها محسوب می شود. اما دیگر مکانیزم های نوآورانه تأمین بودجه نیز در دست بررسی است. به عنوان مثال، در بخش صنعت خودرو طرح داوطلبانه انتخابی اجرا می شود، که در آن  2 دلار در ازای فروش هر خودروی جدید به صندوقی برای حمایت از ایمنی جاده ای در جوامع در حال توسعه در نظر گرفته می شود که می تواند سالانه حداقل 140 میلیون دلار جمع آوری کند.

 سازمان جهانی بهداشت هماهنگ کننده تلاش جهانی در طول دهه می باشد که وظیفه پایش پیشرفت برنامه به سوی دستیابی به اهداف این دهه در سطوح ملی و بین المللی را عهده دار است. این سازمان همچنان به حمایت و پشتیبانی فنی از طرح ایمنی جاده ای در سطح ملی با هدف کاهش مصرف الکل و سرعت هنگام رانندگی، به افزایش استفاده از کلاه ایمنی، کمربند ایمنی و صندلی ایمنی کودک و بهبود خدمات اورژانس خواهد پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha