عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی گیلان به بیماران قلبی که مستعد آریتمی های قلبی هستند توصیه کرد: با مصرف به موقع داروهای ضدآریتمی، پرهیز از مصرف مواد محرک نظیر سیگار، کافئین، الکل، چای پررنگ، قرص های اکستازی، مواد محرک آمفتامین و کوکائین خطر بروز آریتمی ها را کاهش دهند.

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی گیلان به بیماران قلبی که مستعد آریتمی های قلبی هستند توصیه کرد: با مصرف به موقع داروهای ضدآریتمی، پرهیز از مصرف مواد محرک نظیر سیگار، کافئین، الکل، چای پررنگ، قرص های اکستازی، مواد محرک آمفتامین و کوکائین خطر بروز آریتمی ها را کاهش دهند.

محمد تقی مقدم نیا در گفت و گو با پایگاه نظام پرستاری کشور با بیان اینکه آریتمی های بطنی اعم از تاکی کاردی بطنی(افزایش ضربان قلب) و فیبریلاسیون بطنی خطرناکترین نوع آریتمی ها هستند که با ادامه حیات بیماران قلبی منافات دارند، اظهار کرد: انواع آریتمی ها یا نامنظمی ضربان قلب شامل نوع سینوسی، دهلیزی، جانکشنال و بطنی است. آریتمی های بطنی به علت اثرگذاری بر روی قدرت انقباضی و برون ده قلب خطرناک ترین هستند.

 
وی به وجود 2 نوع آریتمی بطنی اعم از تاکی کاردی و فیبریلاسیون بطنی اشاره کرد و افزود: در تاکی کاردی بطنی ضرباناتی از بطن قلب منشا می گیرد و با تپش قلب میزان ضربان قلب را به 100 تا 240 ضربه در دقیقه می رساند که این افزایش ضربانات سبب افت شدید برون ده و فشارخون بیمار و در نتیجه اختلال خون رسانی به ارگانهای حیاتی چون مغز ، کلیه و قلب می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی گیلان ادامه داد: این آریتمی (تاکی کاردی بطنی) مهم ترین علت مرگ پس از آنفارکتوس (سکته های قلبی) است.

مقدم نیا گفت: فیبریلاسیون بطنی هم دومین آریتمی بطنی شایع و کشنده است که در این آریتمی یکسری فعالیت های الکتریکی نامنظم در بطن ایجاد می شود که این فعالیت های الکتریکی هیچ قدرت انقباضی ندارند در نتیجه میزان برون ده قلب را به صفر و ایست قلبی را منجر می شوند.

وی با بیان اینکه فیبریلاسیون بطنی پس از تاکی کاردی بطنی دومین علت مرگ ناشی از آریتمی های بطنی است، افزود: بهترین روش برای تشخیص زودهنگام مانیتور و گرفتن نوار قلب از بیمار است و افراد عامی از روی علائم قادر به تشخیص آن نیستند.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی گیلان ادامه داد: آریتمی مشکل اولیه نیست بلکه مشکل ثانویه است که بعد از بیماری های عروق کرونر قلب، بیماری های دریچه ای یا روماتیسمی قلب ایجاد می شود و افرادی که سابقه ابتلا به این قبیل بیماری ها را دارند باید برای تشخیص زودهنگام هر 2 ماه یک بار برای کنترل ضربان قلب به مراکز درمانی مراجعه کنند.

مقدم نیا وی یادآور شد: ضربان نرمال قلب دارای ریتم سینوسی است که گره سینوسی تنظیم کننده آن است که سبب می شود شمار ضربان قلب در حالت استراحت از 60 تا 100 ضربه در دقیقه تجاوز نکند اما در مواردی نظیر اختلالات عروق کرونر، آنفارکتوس(سکته قلبی)، بیماری های دریچه ای یا روماتیسمی قلب منشا ضربان قلب نه گره سینوسی بلکه مکان های دیگری نظیر فضاهای داخلی دهلیز و بطن است که ضربانات نابه جایی را ایجاد می کنند که از آن به عنوان آریتمی یاد می شود.

هفدهمین کنگره انجمن قلب و عروق ایران از فردا تا 23 اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود و یک بخش ویژه نیز برای پرستاران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha