چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 27649
سلامت نیوز : 90 درصد مرگ مادران باردار با مراقبت قابل پیشگیری است و ماماها به طور مستقیم با سلامت زنان كه نیمی از جمعیت جامعه را تشكیل می‌دهند، در ارتباط هستند.

رئیس دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی اهواز اظهار داشت: یك دختر در زندگی خود از زمان نوزادی و پس از آن در دوران بلوغ، باروری، پیش از ازدواج و در دوران یائسگی به ماما احتیاج دارد و جامعه مامایی می‌تواند خدمات بسیار گسترده‌ای به آنها ارائه دهد.

عابدی با اشاره به این كه كنترل مرگ و میر مادران باردار از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت و توسعه است، افزود: حضور یك مامای آموزش دیده در نظام سلامت می‌تواند در كاهش مرگ و میر مادران باردار بسیار موثر باشد و اگر در دوران بارداری مادران زیر نظر ماما باشند، علاوه بر كنترل سلامتی مادران، می‌توانند آن‌ها را برای زایمان فیزیولوژیك هم آماده كنند و به این ترتیب در كاهش میزان سزارین هم موثر باشند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید مراقبت پیش از زایمان و انجام مشاوره در این دوران را به جامعه مامایی واگذار كند. ماماها نقش بسیار مهمی در تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری دارند و می‌توانند در ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج نیز تاثیرگذار باشند.

عابدی با تاكید بر اهمیت ارائه آموزش‌های مورد نیاز به نوجوانان در سن بلوغ، گفت: حضور ماماها در مدارس بسیار اهمیت دارد و در صورتی كه دختران در سن بلوغ آموزش‌هایی را دریافت كنند، در آینده مادران سالمی خواهند بود.

رئیس دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز افزود: زنان یائسه، قشر فراموش شده جامعه هستند و با آغاز دوران یائسگی كمتر از خدمات مراكز بهداشتی استفاده می‌كنند این در حالی است كه این گروه از زنان در معرض دو بیماری ناراحتی قلبی و عروقی و پوكی استخوان قرار دارند. ماماها در این زمینه نقش مهمی دارند و می‌توانند پیش از این دوران و پس از آن، به زنان مشاوره دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha