پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 276497

پژوهشگران دانشگاه سائو پائولو (USP) برزیل، در پژوهش جدیدی تلاش کردند تا رفتار‌های مرتبط با اضافه‌وزن را در بزرگسالان ارزیابی کنند. اضافه‌وزن دوره کودکی می‌تواند امکان ابتلای زودرس به مشکلاتی مانند دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش دهد.

حذف صبحانه ممنوع!

سلامت نیوز: پژوهشگران دانشگاه سائو پائولو (USP) برزیل، در پژوهش جدیدی تلاش کردند تا رفتار‌های مرتبط با اضافه‌وزن را در بزرگسالان ارزیابی کنند. اضافه‌وزن دوره کودکی می‌تواند امکان ابتلای زودرس به مشکلاتی مانند دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این پژوهش جدید نشان داد حذف صبحانه از وعده‌های غذایی که عادتی متداول میان نوجوانان است، با افزایش اندازه دور کمر و شاخص توده بدنی، ارتباط مستقیم دارد. این عادت می‌تواند به یک رژیم نامتعادل و دیگر عادت‌های مضر منجر شود و این افراد را در بزرگسالی، در برابر اضافه وزن آسیب‌پذیر کند.

"السی کاستا دی اولیویرا فورکرت" (Elsie Costa de Oliveira Forkert)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما دریافتیم که به جز محل زندگی، میزان خواب و جنسیت، حذف صبحانه نیز با نشانگر‌های اضافه‌وزن در بزرگسالان ارتباط دارد.

میلیون‌ها کودک و بزرگسال در سراسر جهان، صبحانه که معمولا غذا‌های خانگی شامل لبنیات و دانه‌ها را شامل می‌شود، نادیده می‌گیرند و آن را با فست فود و غذا‌های نامناسب در وعده‌های دیگر جایگزین می‌کنند. مصرف غذا‌هایی مانند فست‌فود، غذا‌های سرخ‌شده و نوشابه که کالری بالا و ارزش غذایی کمی دارند، با اضافه‌وزن ارتباط مستقیم دارد.

دانشمندان با تحلیل داده‌های دو بررسی مهم که در اروپا و برزیل انجام شده بودند، ارتباط میان رفتار‌های مرتبط با تعادل انرژی را در بزرگسالان و نشانگر‌های چاقی کلی و چاقی شکمی ارزیابی کردند.

داده‌های پژوهش اروپایی، از بررسی ۳۵۲۸ بزرگسال در ۱۰ شهر بزرگ به دست آمده بود. شرکت‌کنندگان بر اساس سن، جنسیت، محل زندگی و شرایط اقتصادی طبقه‌بندی شده بودند. ۴۷.۷ درصد شرکت‌کنندگان مرد و ۵۲.۳ درصد آن‌ها زن بودند. این پژوهش، به سرپرستی "لوئیس آلبرتو مورنو" (Luis Alberto Moreno)، استاد "دانشگاه زاراگزا" (University of Zaragoza) اسپانیا صورت گرفت.

داده‌های پژوهش برزیلی، با استفاده از یک روش مشابه گردآوری شده بودند که در سال ۲۰۰۷، در شهر مارینگا صورت گرفته بود. در این پژوهش، ۹۹۱ بزرگسال شرکت داشتند که ۴۵.۵ درصد آن‌ها مرد و ۵۴.۵ آن‌ها زن بودند. پژوهشگران، شرکت‌کنندگان را برای کشف خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و عادت‌های مرتبط با سلامتی مورد ارزیابی قرار دادند. این پژوهش، به سرپرستی "آگوستو سزار فریرا دی موراس" (Augusto Cesar Ferreira de Moraes)، استاد دانشگاه سائو پائولو انجام شد.

در پژوهش جدید دانشگاه سائوپائولو علاوه بر نشانگر‌های اضافه وزن کلی و اندازه دور کمر، عواملی مانند وزن، قد و شاخص توده بدنی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

فورکرت افزود: عادت‌های مرتبط با انرژی، به کمک یک پرسشنامه در مورد سطح فعالیت فیزیکی مدرسه و خانه، بررسی شدند. در این بررسی مشخص شد که فعالیت فیزیکی به مدت تقریبا ۶۰ دقیقه یا بیشتر برای هر نفر کافی است.

در این پژوهش، عادت‌های رفتاری مانند نگاه کردن به صفحه تلویزیون، رایانه و بازی‌های ویدئویی نیز ارزیابی شدند و دانشمندان از شرکت‌کنندگان خواستند ساعات خواب خود را طی روز‌های هفته و آخر هفته‌ها مشخص کنند.

در یک پرسش‌نامه جداگانه، عاداتی مانند غذا‌های مورد علاقه، عادات سالم غذایی و سبک زندگی نیز مورد بررسی قرار گرفتند. در این پرسش‌نامه، یک سوال خاص نیز در مورد موافقت یا مخالفت شرکت‌کنندگان با صبحانه از آن‌ها پرسیده شد.

دانشمندان از داده‌های این پژوهش، برای بررسی اضافه‌وزن در بزرگسالانی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند، استفاده کردند.فورکرت ادامه داد: محکم‌ترین ارتباط در میان همه عادت‌های مرتبط با انرژی، ارتباط میان صبحانه و سطح افزایش شاخص‌های مرتبط با اضافه وزن بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha