مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: شیر نایلونی پاستوریزه با شرایط نگهداری یخچال سرد، باید تا زمان مصرف، حفظ شود اما نگهداری آن در فروشگاه‌ها مشکل ساز است.

نگهداری شیرهای نایلونی در فروشگاه‌ها مشکل ساز است

سلامت نیوز: مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: شیر نایلونی پاستوریزه با شرایط نگهداری یخچال سرد، باید تا زمان مصرف، حفظ شود اما نگهداری آن در فروشگاه‌ها مشکل ساز است.

وحید مفید روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیرهای نایلونی به خاطر شکلِ بالشتکی که دارند قابل چیدمان توی یخچال نیستند و گاهی بیرون از مغازه ها نگهداری می شوند.

وی اضافه کرد: دمای بالای محیط باعث افزایش بار میکروبی شیرهای نایلونی می شود و میزان اسیدیته آن بالا می رود، حالت ماست پیدا می کند یا ترش می شود.

مفید ادامه داد: مشکل حالت ماست پیدا کردن شیرهای نایلونی ناشی از شرایط نگهداری فروشگاه‌ها است و این محصولات از کارخانه دارای پروانه ساخت هستند و توسط آزمایشگاه فنی کارخانه کنترل می شوند. از کارخانه مشکلی ندارند بنابراین فروشگاه ها باید به شرایط نگهداری آن توجه کنند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: کارشناسان سلامت محیط و کار وزارت بهداشت این نوع شیرها را در سطح عرضه بررسی می کنند و در صورت مشاهده تخلف در شرایط نگهداری، تذکر می دهند اما این چالش را داریم.

مفید درباره نوع بسته بدی شیرهای نایلونی گفت: این بسته بندی ها از نوع بسته بندی های اقتصادی به شمار می رود و این نوع شیرها از انواع دیگر شیرها که به شکل بطری هستند، ارزان ترند.

وی ادامه داد: این نوع بسته بندی ها به این علت انجام می شود تا خانواده‌ها بهای کمتری به خاطر بسته بندی بپردازند و فقط باید شرایط نگهداری رعایت شود. 

سرعت فروش محصولات لبنی کم شد

مفید در پاسخ به این سئوال که چرا مدت زمان نگهداری (تاریخ انقضای) محصولات لبنی این روزها کمتر شده است، گفت: به علت شرایط نگهداری، مدت انقضای محصولات لبنی در تابستان‌ها کمتر می شود یعنی اگر در زمستان برخی شرکت‌ها تا 7 روز برای یک محصول لبنی، مدت نگهداری  روی بسته بندی درج می کردند اما این مدت در تابستان به چهار تا پنج روز ماندگاری از زمان تولید در کارخانه تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده، کاهش می یابد.

وی درباره زیاد شدن محصولات لبنی تاریخ گذشته در فروشگاه ها نیز گفت: به علت افزایش قیمت، ماندگاری محصولات در مغازه ها بیشتر شده و و به فروش نمی رود، اگر قبلا شیرها زود به فروش می رفت امروز دیگر ممکن است حتی شیر ۲ روز قبل نیز بلافاصله به  فروش نرود و کم شدن سرعت فروش در مساله تاریخ گذشته شدن آن‌ها  تاثیر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha