سلامت نیوز : در ایران هنوز  بین پزشكان و سازمان‌های بیمه گر بر سر ضروری بودن یا نبودن عمل‌هایی كه تحت عنوان جراحی‌های زیبایی و پلاستیك انجام می‌شود، اختلاف نظر وجود دارد، به‌شكلی كه سازمان‌های بیمه‌گر تاكنون برای زیر پوشش بردن اینگونه عمل‌ها مجاب نشده‌اند.

به گزارش  ایسنا، تداوم این موضوع در حالی است كه بسیاری از عمل‌های زیبایی، جنبه درمانی داشته و انجام آن ضروری است.

دكتر سید‌علی‌رضا مصباحی رئیس كمیته روابط بین الملل انجمن راینولوژی ایران، در این باره به ایسنا گفت: نمی‌توان مدعی بود كه هر كس عمل زیبایی انجام می‌دهد، تنها به‌فكر زیبایی چهره خود بوده است، بخش زیادی از بیماران نیازمند انجام این عمل‌ها هستند.

وی افزود: سلامت همه انسان‌ها دو جنبه دارد، یك جنبه روانی و جنبه دیگر جسمی است، حال وقتی یك انسان از ظاهر خود رضایت نداشته باشد حتی اگر اطرافیان واكنش منفی نشان ندهند، فشارهای روحی روانی قابل توجهی را باید تحمل كند.

عضو جامعه جراحان پلاستیك صورت و بینی اروپا با تصریح اینكه بیماری‌ها و مشكلات روانی تاثیرات فراگیرتری نسبت به بیماری‌های جسمی دارد، خاطرنشان كرد: فردی كه دارای بینی یا فك نازیبایی است، علاوه بر مشكلات تنفسی، گوارشی و كلامی كه ممكن است او را رنج دهد، از نظر روانی نیز دچار مشكل خواهد بود هرچند كه بیان نكند.

دبیر انجمن راینولوژی استان فارس گفت: بخشی از متقاضیان عمل‌های زیبایی تنها برای زیبا یا زیباتر بودن به عمل‌های پلاستیك تن در می‌دهند اما بپذیریم كه اكثریت جامعه پزشكی هیچ زمانی به بیماری كه مشكلی ندارد پیشنهاد انجام عمل‌های زیبایی را نمی‌دهد و حتی در مقابل برخی اصرارها و درخواست‌ها كه بعضا نامعقول و غیرمنطقی است، تسلیم نشده و حاضر به انجام عمل نمی‌شوند.

این عضو جامعه جراحان گوش گلو بینی آمریكا همچنین گفت: در میان بیماران نیازمند به عمل‌های زیبایی، هستند بیمارانی كه براثر حادثه و سانحه‌ای نیازمند به انجام عمل هستند، مانند كسانیكه دچار سوختگی شده یا براثر تصادف اجزای صورتشان حالت طبیعی را از دست داده است.

این پزشك متخصص تصریح كرد: اغلب كسانی كه عمل بینی انجام می‌دهند، از نظر تنفسی دچار مشكل هستند و به دلیل همین مشكل خواب و خوراك آنان تحت‌الشعاع قرار گرفته و مشكلات عدیده‌ای برایشان ایجاد شده است.

مصباحی با یادآوری اینكه هیچ یك از سازمان‌های بیمه‌گر حاضر به قبول هزینه‌های اعمال جراحی زیبایی نیستند، گفت: بخشی از بیماران كه در دوران كودكی و نوجوانی و حتی جوانی دچار ضایعه‌ای در اندام‌های مختلف بدن می‌شوند، برای ترمیم عملكرد اندام خود باید تا بعد از 18 سالگی صبر كنند و این مسئله مشكلاتی را برای بیمار در پی خواهد داشت.

وی اضافه كرد: اگر بیماری برای اصلاح پولیپ و انحراف بینی مورد عمل جراحی قرار گرفته و در حین عمل شكل بینی هم ترمیم شود، بیمه حتی هزینه عمل جرای درمانی را نمی‌پذیرد.

دكتر مصباحی با تاكید بر لزوم بازنگری شیوه‌های بیمه‌گری و پرداخت هزینه‌های برخی اعمال جراحی كه اكنون در لیست بیمه قرار ندارد، گفت: با قاطعیت می‌توان ادعا كرد بخشی از مشكلات روانی در افراد خصوصا دختران و زنان، با انجام عمل‌های زیبایی برطرف خواهد شد، حال آنكه به‌دلیل هزینه‌های بالای این نوع عمل‌های جراحی، اغلب امكان انجام آن را نداشته و سال‌ها با این مشكل زندگی می‌كنند و چه بسا مسیر زندگی آنان تحت‌تاثیر قرار گیرد.

وی با بیان اینكه می‌توان به‌سادگی عمل‌های جراحی پلاستیك كه با هدف درمان بیماری‌های جسمی و روانی انجام می‌شود را از عمل‌های صرفا زیبایی جدا كرد، گفت: ما باید فضای اعتماد را در جامعه گسترش دهیم، اگر این مهم عملی شود، به‌حتم بسیاری از مشكلات به‌سادگی قابل حل خواهد بود.

این پزشك متخصص، همچنین گفت: روش‌هایی كه از طریق ماهواره‌ها و رسانه‌های مختلف به بیماران در خصوص زیبایی توصیه می‌شود، خصوصا داروها و چسب‌های تغییر شكل دهنده بینی و ... به‌هیچ عنوان پایه علمی ندارد و به‌هیچ وجه توصیه و تایید نمی‌شود.

وی تصریح كرد: یك پزشك متخصص تابلو دارد و با داشتن شماره نظام پزشكی و محل كار مشخص، قابل دسترس است بنابراین توصیه‌ها و روش‌های به‌كار رفته از سوی چنین افرادی كه مورد تایید سیستم بهداشت و درمان هستند، به حتم مبتنی بر داشته‌ها و دانش علمی و كاربردی بوده و مرجعی به‌صورت دائم بركار آنان نظارت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha