پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 27666
سلامت نیوز : همزمان با سپری شدن فصل بهار، برای بسیاری از افراد موضوعی با عنوان حساسیت یا آلژیك كه یك نوع واكنش ایمنی در بدن افراد است مطرح می‌شود و می‌توان گفت با آن انس می‌گیرند كه ممكن است این افراد را از تماس با گل و گیاه و به طور كلی بهره‌مندی از طبیعت‌ بهاری تا حدی دور كند؛ علائمی چون عطسه و سرفه‌های مكرر، سوزش چشم ها، و حتی گاهی مواقع تنگی نفس و خس خس سینه در این فصل در افراد مبتلا به حساسیت، ‌آزار دهنده و كلافه كننده است.

بر همین اساس، آشنایی بیشتر با آلرژی و نوع شایع آن، آسم و شناخت عوامل محرك و تشدید كننده آن و راهكارهای پیشگیری، درمان و كنترل آن قطعا كمك شایانی به افراد مبتلا به این بیماری خواهد كرد تا راحت‌تر بتوانند با سختی‌های آن كنار بیایند.

آسم یا تنگی نفس نوع شایع آلرژی محسوب می‌شود كه دكتر ابوالحسنی حلوانی در گفت‌وگو باایسنا، بیشترین نشانه‌های فرد مبتلا به آسم را حملات سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه دانست.

وی گفت: اینگونه نیست ‌كه فرد مبتلا به آسم همه این نشانه‌ها را یكجا داشته باشد مثلا ممكن است فرد تنها با سرفه مزمن یا فقط تنگی نفس یا گاهی اوقات با خس خس سنیه به پزشك مراجعه كند، البته این علائم می‌تواند به صورت دوره‌ای و گاهی در مواقع كنترل نشده به صورت دائم باشد در صورتی كه كه سه عامل همزمان و مخصوصا دوره ای باشند می‌توان به حدس ‌وجود آسم در فرد نزدیكتر شد.

وی افزود: امروزه بیماری آسم و آلرژی بیماریهای شایع دنیا هستند به طوری كه در حال حاضر 5 تا 10 درصد افراد جامعه مبتلا به آسم هستند كه حتی در برخی از كشورها به 15 تا 20 درصد نیز رسیده است.

وی در خصوص آلرژی‌های دوران كودكی و آسم در بزرگسالی و رابطه تنگاتنگ این دو گفت: آسم و آلرژی طیف یك بیماری هستند و ممكن است علائم حساسیت‌های دوران كودكی كه به صورت آلرژیهای پوستی‌، چشمی و آلرژیهای ناحیه بینی و سینوس در فرد ظاهر می‌شود در بزرگسالی این حساسیت‌ها را به صورت علائم آسم آشكار كند اما این طور نیست كه آلرژی منجر به آسم شود و نمی‌توان مرز جداگانه‌ای بین این دو قائل شد چرا كه این دو تقریبا طیف یك بیماری هستند به گونه‌ای كه آسم آلرژیك یكی از تظاهرات طیف آلرژیك است.

به گفته این فوق تخصص ریه، در آسم محیطی كه ناشی از عوامل مختلف محیطی، عفونت‌های ویروسی دوران كودكی و آلاینده‌های محیطی است، نقش ژنتیك و انتقال آسم از والدین به فرزندان كمرنگ تر است اما در نوع دوم یعنی آسم آلرژیك سابقه خانوادگی نقش زیادی دارد.

وی افزود: اگر یكی از والدین مبتلا به آسم باشد خطر بروز آن در هر یك از كودكان 25 درصد است. همچنین اگر هر دو والد مبتلا باشند خطر بروز بیماری و انتقال آن در هر یك از فرزندان تا 60 درصد افزایش می‌یابد.

دكتر حلوانی در خصوص درمان قطعی برای این بیماری افزود: بیماری آسم با درمان دارویی كاملا كنترل می‌شود اما این بدین معنا نیست كه روش درمانی خاصی كشف شده باشد كه بتواند آسم را ریشه كن كند. در هر صورت بیمار با وجود این مسئله در خصوص درمان آسم باید برای درمان پیگیر باشد و با آن كنار بیاید چرا كه از یك طرف با درمان دارویی و از سوی دیگر با حذف عامل آلرژن و محرك محیطی می توان بیماری را كاملا كنترل كرد.

وی هشدار داد:‌ در صورت جدی نگرفتن و تحت نظر پزشك نبودن، انسدادهای آسمی كه در حالت طبیعی قابل برگشت است به تدریج با پیشرفت علائم بیماری غیرقابل بازگشت خواهند شد.

وی، گرده گیاهان و گلها در فصل بهار، حیوانات خانگی، گرد و غبار منازل، همچنین كپكها و قارچها و بعضا موادغذایی را از عوامل شناخته شده تشدیدكننده بیماری آسم عنوان كرد و از جمله عوامل محرك این بیماری را آلاینده‌های هوا، هوای سرد، استرس، مشكلات هیجانی و روانی و ورزش در هوای سرد دانست.

وی یادآور شد: عامل مهمی كه در این رابطه باید به آن توجه چشمگیر نمود مصرف سیگار و دخانیات می‌باشد.

این فوق تخصص ریه با بیان اینكه طبق آمار 15 درصد از عوامل آسم، عامل شغلی است، به افراد مبتلا به این نوع حساسیت توصیه نمود: از انتخاب مشاغلی كه طی آن فرد به مدت طولانی با مواد شیمیایی و آلاینده‌های محیطی محرك سر و كار دارد تا حد امكان صرفنظر كنند. همچنین در صورتی كه در محیطهای شغلی نظیر مراكز ‌آزمایشگاهی یا كارخانجات شیمیایی فعالیت می كنند حتما از ماسك استفاده كرده و تهویه محیطی مناسب را فراموش نكنند.

وی افراد مبتلا به آسم را به كنترل،‌ پیشگیری و كاهش علائم آزاردهنده بیماری خود توصیه كرد.

وی در ادامه گفت: بیمار تحت نظر پزشك داروهای خود را مرتب مصرف كند و از قرار گرفتن در محیط های آلوده و تماس با اسپری، مواد شوینده، استریل كننده‌های خانگی و خوشبو كننده‌ها خودداری كند. همچنین تعداد دفعات غبارزدایی و تمیز كردن منزل را افزایش داده و از نگهداری حیوانات در منزل پرهیز كند.

وی توصیه كرد: این افراد به دلیل گرده افشانی ‌درختان و گیاهان در این فصل در و پنجره‌ها را بسته نگهدارند.

همچنین جهت پوشش رختخواب های خود از مواد پلاستیكی غیرقابل نفوذ استفاده كنند و روكش آنها را حتما هفته‌ای یك تا دو مرتبه با آب گرم شستشو دهند.

وی تصریح كرد: برخلاف عقیده بسیاری از مردم مواد غذایی در تحریك بیماری آسم نسبت به سایر عوامل ذكر شده نقش كمتری دارد اما فرد باید در مصرف از فست فودها، خوراكی‌های دارای مواد نگهدارنده و میوه‌های خشك شده برای بهبود وضعیت خود محدودیت قائل ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha