پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 27667
سلامت نیوز : هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است كه مصرف آن در فصل تابستان به دلیل آنکه باعث رفع تشنگی می شود تشدید می گردد و بر این اساس آشنایی با فواید بی شمار آن با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما می تواند مفید واقع شود.

دکتر کیومرث دانشور فوق تخصص تغذیه در گفت‌وگو با  ایسنا درخصوص فواید مصرف هندوانه، اظهار داشت: هندوانه منبع غنی بتاكاروتن و ویتامین C و ماده آنتی اکسیدانی موسوم به لیكوپن است که همه این آنتی اکسیدانها می توانند رادیکالهای آزاد را خنثی کنند.رادیكال های آزاد مولكول‌هایی هستند كه باعث تخریب بسیاری از بافت های بدن می شوند و زمینه را برای ابتلا به انواع سرطان فراهم می نمایند.

وی افزود: ویتامین C و بتاكاروتن بعنوان آنتی اكسیدان های قوی رادیكال های آزاد را به دام انداخته و از اثرات مخرب آنها در بدن جلوگیری می كنند.

وی گفت: بیش از 90 درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد و با دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی مغذی می توان این میوه را دارای ارزش غذایی بالا تلقی کرد.

دکتر دانشور عنوان کرد: هندوانه شوینده کلیه‌هاست و در دفع سموم بدن نقش چشمگیری دارد.

یک فوق تخصص تغذیه در خاتمه همچنین خوردن تخمه هندوانه را از بین برنده کرم‌های معده و روده عنوان کرد.

 اسرار شگفت‌انگیز هندوانه

همچنین بر اساس گزارش ایسنا- منطقه خراسان،‌ هندوانه فواید بسیار زیادی دارد و سرشار از منابع طبیعی آنتی‌اكسیدان است كه به طور طبیعی به وجود می‌آید.

این میوه منبع خوب آنتی‌اكسیدان، ویتامین C و A و مخصوصا بتاكاروتن است كه از ابتلا به امراض مختلفی جلوگیری می‌كند.

هندوانه قرمز شامل منبع موثری از آنتی‌اكسیدان "كاروتن" است كه آن را "ایكوپن" می‌نامند. این آنتی‌اكسیدان‌ها در سرتاسر بدن حركت می‌كنند و رادیكال‌های آزاد را خنثی می‌كنند. آنها قادرند كلسترول را اكسید بكنند. "ایكوپن" كه رنگ قرمز جذاب میوه‌ها به خاطر آن است می‌تواند به كاهش خطر سرطان پرستات كمك می‌كند.

حقیقت شگفت‌انگیزی است كه هندوانه تنها میوه‌ای است كه تراكم بالای لیكوپن را نسبت به دیگر میوه‌ها و سبزیجات تازه داراست.

هندوانه میوه‌ای است كه منبع غنی الكترولیت سدیم و پتاسیمی است كه بدن در طول تعریق از دست می‌دهد.

این میوه منبع غنی ویتامین‌های B برای تولید انرژی لازم بدن است. كارشناسان تغذیه هندوانه را منبع خوبی از ویتامین B6، B1 و منیزیم معرفی می‌كنند؛ همچنین به خاطر میزان بالای آب موجود درهندوانه( تقریبا 90 درصد) از نظر ارزش، كالری خیلی بالایی نسبت به میوه‌های دیگر دارد.

هندوانه تاثیر خنك‌كننده‌ خاصی دارد و سیترولین و اسید آمینه فوق‌العاده بالایی دارد كه بدن آن را برای ساختن اسید آمینه‌های ضروری دیگر مثل آرژنین استفاده می‌كند كه در چرخه اوره برای دفع آمونیاك بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین آنتی‌اكسیدان این میوه تابستانی به كاهش شدت آسم كمك می‌كند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، امراض قلبی،‌ آرتریت روماتوئید و سرطان پرستات را كاهش می‌دهد.

هندوانه عاری از چربی است اما به تولید انرژی لازم بدن كمك می‌كند و از بدن در مقابل از بین رفتن ماكولا حفاظت می‌كند. در اوج گرمای تابستان هندوانه تشنگی را برطرف می‌كند و نوشیدنی بسیار خوبی برای گرفتن انرژی است و می‌تواند آب از دست رفته بدن را تامین كند در حالی كه نوشیدنی‌های دیگر حاوی كافئین پر انرژیی هستند كه می‌تواند به آسانی باعث كمبود آب بدن شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha