پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 27670
سلامت نیوز : مشاوره پزشکی ژنتیک یکی از برنامه های جامع پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک است که جهت دستیابی به هدف کاهش شیوع و بروز معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک طراحی و تدوین شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار وب دا در این دانشگاه با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیکی در بروز و پیشگیری از بیماری ها گفت: بسیاری از معلولیت ها و بیماری های خاص بوسیله انجام مشاوره ژنتیک، قبل از ازدواج و بارداری قابل پیشگیری است و اکثر بیماری های ارثی پس از تولد حتی با صرف هزینه های کلان قابل درمان نیستند، لذا پیشگیری از این امر با مشاوره پزشکی ژنتیک از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد.

دكتر محمد شكاری افزود: در حال حاضر امکانات بسیار خوبی در آزمایشگاه ژنتیک و تشخیص پیش از تولد (PND) موجود است که در آینده نزدیک مرحله دوم آزمایشگاه تشخیص بیماری تالاسمی  به بهره برداری می رسد تا بتواند خدمات را به صورت تخصصی تر ارائه گردد .

وی درباره بهترین زمان برای مشاوره ژنتیک گفت: بهترین زمان برای مشاوره، قبل از ازدواج و قبل از دوران بارداری است و در مشاوره ژنتیک بیماران و خانواده هایی که در معرض یک اختلال ارثی قرار دارند، نسبت به نتایج آن بیماری، احتمال بوجود آمدن یا انتقال بیماری به فرزندان و راه های پیشگیری از آن آگاهی پیدا می کنند.

وی با تاکید بر مراجعه زوجین جوان به مراکز تخصصی جهت مشاوره ژنتیک، خاطر نشان كرد: مشاوره ژنتیک تلاش می کند تا بیمار های ارثی جدی در خانواده ها را شناسایی و راه های پیشگیری را مشخص كند و این امر به هیچ وجه مانع از ازدواج زوجین نخواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان یادآور شد: انجام مشاروه و انجام آزمایشات قبل از تولد برای زوجین ناقل، جهت پیشگیری از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور کمک می کند تا جنین هایی که مبتلا به تالاسمی ماژور هستند شناسایی شوند.

دكتر شكاری با اشاره به اقدامات ممکن در تشخیص تالاسمی ماژور در جنین گفت: بعد از انجام آزمایشات لازم چنانچه جنین مبتلا با تالاسمی ماژور (نوع شدید ) تشخیص داده شود والدین می توانند حداکثر تا 14 هفتگی بارداری با ارائه نتایج آزماشات به پزشکی قانون جهت ختم بارداری به زایشگاه معرفی گردند و در غیر این صورت خود را برای مقابله با مشکلات داشتن یک فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور آماده سازند .

"شکاری" جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور و معلولیت را از اهداف مرکز (PND) دانست و افزود: مراجعه به موقع به آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد تالاسمی راهی قابل اطمنیان برای جلوگیری از تولد یک بیماری تالاسمی ماژور (شدید ) است. /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha