یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

شاید در ابتدا به نظر برسد رفع مشکل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا در کلان شهرها با تعریض خیابان‌ها یا ایجاد بزرگراه‌ها حل شود، اما تجربه نشان داده، لااقل در کشور ما که قیمت سوخت بسیار پایین است، ایجاد زیرساخت‌های جدید، صرفا منجر به تشویق بیشتر به استفاده از خودروی شخصی می‌شود.

محدودیت ترافیک در کلان شهرهای دنیا

سلامت نیوز:شاید در ابتدا به نظر برسد رفع مشکل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا در کلان شهرها با تعریض خیابان‌ها یا ایجاد بزرگراه‌ها حل شود، اما تجربه نشان داده، لااقل در کشور ما که قیمت سوخت بسیار پایین است، ایجاد زیرساخت‌های جدید، صرفا منجر به تشویق بیشتر به استفاده از خودروی شخصی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،از این رو، سال‌ها تلاش شهرداری تهران در ایجاد بزرگراه‌ها، نه تنها به کاهش ترافیک نیانجامیده، بلکه هر روز خودروهای بیشتری وارد شهر شده‌اند و در نهایت، در برخی فصول، همان بزرگراه‌ها تبدیل به پارکینگی با خودروهای روشن شده‌اند. در پایتخت، طرح محدودیت عبور و مرور یا طرح ترافیک نیز صرفا مسکنی است که در ساعاتی از شبانه روز، بخش‌هایی از شهر را از هجوم لشگر خودروهای شخصی اندکی مصون ساخته و هیچ وقت به‌عنوان راه حل واقعی نقش آفرینی نکرده است.

هر کلان شهر، با توجه به اقلیم، ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی، قوانین و فرهنگ ترافیکی شهروندان برای گذر از مشکلات خود، نسخه‌ای منحصر به فرد دارد.

اما در کل می‌توان گفت در بیشتر کلان شهرهای دنیا، گسترش و سهل الوصول بودن سامانه‌های حمل و نقل عمومی را گزینه مبنایی برای عبور از آلودگی و ترافیک دانسته‌ و در راستای آن اقدام کرده‌اند. با این حال، محدودیت‌های ترافیکی در برخی شهرهای دنیا، به عنوان مُسکن به مدد طرح‌های جامع آمده‌اند. مروری بر چند نمونه از آنها ممکن است تصور دقیق‌تری از تاثیر محدودیت‌های ترافیکی به ما بدهد.

اسلو: پایتخت نروژ پیش قراول و بهترین نمونه برای محدودیت عبور و مرور خودروهای شخصی است. در این شهر، سال‌ها محدودیت‌های زیادی برای تردد در بخش‌‌هایی از شهر وجود داشت، اما مسئولان این شهر اعلام کرده‌اند به زودی، در پایتخت نروژ هیچ خودروی شخصی دیده نخواهد شد! تناسب جمعیت (۱ و نیم میلیون نفر) با وسعت شهر، سهولت استفاده از سامانه‌های حمل و نقل عمومی ‌و از همه مهتر، فرهنگ صحیح ترافیکی شهروندان، عاملی است که این شهر می‌تواند به زودی نام خود را در تاریخ کلان شهرهای دنیا به عنوان اولین شهر بدون خودروی شخصی ثبت کند.

پاریس: مشکل اصلی در پاریس آلودگی هواست، به طوری که سال گذشته، این شهر ۲۵۵ روز آلودگی بالاتر از میانگین را تجربه کرد. طبق تحقیقات، نفس کشیدن در پاریس معادل دود کردن ۱۸۳ نخ سیگار است. از این رو شهرداری پاریس هم به ایجاد طرح ترافیک دست زده است. در این شهر با توجه به میزان آلایندگی به هر خودرو برچسبی مخصوص ارائه می‌شود. این برچسب‌ها ۶ شماره متفاوت دارند و هر شهروندی با توجه به برچسب خودرو خود متوجه می‌شود که در مکان و زمانی خاص اجازه تردد دارد یا نه.

برلین: پایتخت آلمان، دیگر پایتخت بزرگ اروپا در حال اجرای طرح «ال‌ای‌زد» در منطقه‌ای با وسعتی ۸۸ کیلومتر مربعی است. این طرح از ۱۰ سال پیش در برلین اجرا شده و ۲ سال بعد از آن هم سختگیرانه‌تر شده به طوری که خودروهایی با استانداردی غیر از یورو۴ اجازده تردد در مناطقی خاص از این شهر را ندارند. این موضوع نتایج مثبتی هم در این شهر داشته است. برای مثال میزان انتشار آلاینده‌های نیترات اکسیژن در این شهر ۲۰درصد کاهش پیدا کرده و ۹۰درصد خودروهای این شهر هم دارای استاندارد یورو۴ هستند.

مکزیکوسیتی: «هوی نو سیرکولا» یا «امروز ماشینت تردد نمی‌کند» نام طرحی است که چند سالی است به شیوه‌های مختلف در مکزیکوسیتی یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای دنیا اجرا شده تا میزان تردد خودروها و میزان آلودگی‌هوا کاهش پیدا کند. این طرح شباهت فراوانی با طرح زوج و فرد دارد و خودروها با اراقم شماره پلاک تفکیک شده، در روزهایی اجازه تردد ندارند.

از سویی هر ۶ ماه خودروهای این شهر معاینه فنی می‌شوند و به آنهایی که میزان آلودگی بسیار کم دارند، شماره‌ای خاص تعلق می‌گیرد تا بتوانند روزهای بیشتری در شهر تردد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha