سلامت نیوز :  رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت كه گروهی از افرادی كه از نازیبایی‌ خود گلایه می‌كنند مشكل روانی دارند و باید به متخصصان روانشناسی مراجعه كنند

به گزارش  فارس، ایرج خسرونیا در مراسم بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با اشاره به این كه رشته تخصصی بیماری‌های داخلی یكی از قدیمی‌ترین رشته‌های تخصصی موجود در ایران است كه این تخصص در كشور ما از سال 1330 آغاز به كار كرده است، افزود: تا قبل از سال 1357 تنها اندكی از دانشگاهها در این رشته دستیار می‌پذیرفتند ولی با پیروزی انقلاب گسترش آموزش عالی در كشور و همچنین ادغام وزارت بهداری و دانشكده‌های علوم پزشكی و تشكیل وزارت بهداشت تعداد دانشگاههای مجری این برنامه افزایش یافت.

خسرونیا تصریح كرد:‌ در آخرین دوره پذیرش دستیاری توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشكی و تخصصی در سال 89 در 25 دانشگاه بیش از 500 نفر دستیار داخلی پذیرش شده است.

وی ادامه داد: به مرور زمان رشته‌های تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری، نورولوژی، قلب و عروق از این تخصص جدا شدند.

رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی افزود: با راه‌اندازی رشته‌های فوق‌ تخصصی غدد درون‌ریز، گوارش، بیماری‌های ریه، بیماری‌های مفاصل، بیماری‌های خون و اونكولوژی، بیماری‌های قلب و عروق و نبود یك سیستم ارجاع در نظام بهداشتی - درمانی وضعیت نامناسب از نظر آموزش طب داخلی عمومی و جایگاه یك متخصص داخلی در این سیستم ایجاد شده است.

خسرونیا اظهار داشت: ما بر این اعتقادیم كه سلامت حق اساسی تمامی انسانها است و معتقدیم كه متخصص داخلی قادر است با پیشگیری، كنترل و درمان بیماری‌های داخلی در ارتقای كیفیت زندگی مردم و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: توسعه فناوری، تغییرات الگوی زندگی فردی در مواجهه بیشتر با عوامل خطرساز محیطی باعث تغییر در الگوی بروز بیماری‌ها به طور اعم و به ویژه در زمینه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر شده است.

رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت:‌از طرفی گرایش شدید دانش‌آموختگان رشته‌ بیماری‌های داخلی و به مقاطع فوق‌ تخصصی و محدود نمودن فعالیت‌های خود در حیطه‌های خاص، تخصیص یافتن فضای بیمارستانی به حیطه‌های فوق‌ تخصصی، افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی درمانی و توجه تمركز توجهات آموزشی، پژوهشی و درمانی بر روی مقاطع فوق تخصصی، دانشگاهها مسئولین سلامت جامعه رشته‌های بیماری‌های داخلی با یك چالش جدی مواجه ساخته است.

خسرونیا بیان داشت: آموزش تخصصی طب داخلی به عنوان یكی از قدیمی‌ترین رشته‌های تخصصی نزدیك به یك قرن پیش در دنیا راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا یك متخصص داخلی به صورتی تربیت می‌شد كه بتواند با استفاده از توانایی‌های خود مراقبت‌های لازم را برای تمامی بیماری‌های داخلی انجام دهد ولی با پیشرفت بشر در زمینه‌های مختلف پزشكی و پیشرفت علوم و فناوری و وسائل تشخیصی درمانی مختلف بعضی تخصص‌ها درگیر اعصاب، عفونی و قلب و عروق از آن جدا شد و در مجموع طول دوره آموزشی در اكثریت قریب به اتفاق مراكز معتبر دنیا 3 سال است.

رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی در ادامه گفت: با توجه به نقش مهم متخصص داخلی در نظام سلامت و نیاز روزافزون كشور و كشورهای منطقه به این رشته تخصصی و ارتباط تحصیلی این رشته با رشته‌های مختلف قوق تخصصی داخلی به عنوان پیش‌نیاز و تأثیر مهم این رشته در آموزش دانشجویان پزشكی و پزشكان عمومی، بیماری‌های داخلی یك رشته‌ تخصصی بالینی پزشكی است دانش‌آموختگان آن با كسب دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم در جهت پیشگیری، ارزیابی، تشخیص، مراقبت، درمان و پیگیری بیماری‌های داخلی اقدام می‌كنند.

خسرونیا بیان داشت: ما امیدواریم در سال‌های آینده متخصص داخلی در ایران با كمك مسئولین نقش واقعی خود را پیدا كنند و در بالا بردن سطح علمی خود و سایر همكاران حافظ حقوق بیماران بوده و به عنوان مدیر تیم سلامت در ایران همكاری كنند.

وی ادامه داد: پزشك خانواده و طرح نظام ارجاع جزیی از نظام سلامت كشور است كه این دو در جهان نهادینه شده است. در رویكرد نخست به تعبیر سازمان بهداشت جهانی مشتمل بر كاركردها و پیامدهای نظام سلامت است كه كارهای آن شامل تولیت و تأمین مالی است كه منتج به تداركات خدمات سلامت می‌شود.

خسیرونیا تصریح كرد: هر ایرانی در اقصی‌نقاط ایران به حداقل خدمات مورد نیاز برای حفظ و ارتقای سلامتی خود باید دسترسی داشته باشد ولی نقطه قابل توجه این است كه علی‌رغم تلاش دولت‌های مختلف در راستای افزایش سطح بهداشت و درمان همه افراد به طور مساوی صرف‌نظر از جنس، نژاد، سطح تحصیلات و میزان درآمد امكان دستیابی به خدمات درمانی و بهداشتی را ندارد.

وی افزود: برای هر 2 هزار و 500 نفر جمعیت یك تیم سلامت در نظر گرفته شده است كه فقط 30 هزار نفر پزشك عمومی برای فعالیت در این تیم‌ها مورد نیاز است و تكلیف 50 هزار نفر پزشكان عمومی كه در شهر و روستاها مشغول فعالیت می‌باشند روشن نیست.

رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی اظهار داشت: در بررسی آسیب‌شناختی و تعیین علل و عوامل موفقیت یا عدم موفقیت طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع به روشنی تعامل و نقش پزشكان متخصص رابطه مستقیم دارد.

خسرونیا تصریح كرد: یكی از مسائلی كه در رشته داخلی و تمام رشته‌های گروه پزشكی باید به آن توجه كرد مسئله اخلاق پزشكی است كه با شكوفا شدن علم پزشكی و كسب موفقیت‌های علمی و تكنولوژیك احتیاج در زمینه‌های مختلف به اخلاق پزشكی بیشتر حس می‌شود.

وی ادامه داد: بعداز بررسی‌های فراوان متوجه شده‌ایم كه بسیاری افراد از بیماری‌های روانی رنج می‌برند و بیماری جسمی ندارند بعضی دیگر از بیماران كه به جراح پلاستیك مراجع می‌كنند و از نازیبایی خود شكایت دارند ولی در اصل این افراد مشكل روانی دارند و باید به متخصص روانپزشك یا روان‌شناس مراجعه كنند.

خسرونیا افزود:‌ رابطه بیماری‌های روان و بیماری‌های داخلی از موضوعات مورد بررسی كنگره اخیر است تا با نگاهی گذرا به تمام نسخه‌های پزشكان آثاری از داروهای آرامبخش و روانگردان می‌بینیم و بی‌تفكر نیز از كنار آن می‌گذریم به این مسئله رسیدگی كنیم.

وی افزود: متأسفانه رشته‌ بیماری‌های روان هم مانند رشته داخلی از بی‌توجهی و بی‌مهری همكاران و مردم رنج می‌برد. مردم با اینكه سالها از داروهای آرامبخش و روانگردان استفاده می كنند ولی با باورهای غلط از مراجعه به پزشكان روان‌شناس پرهیز می‌كنند.

رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی بیان داشت: سازمان بهداشت جهانی در سال 1990 در یك كار پژوهشی كه در دانشگاه هاروارد انجام شد بار جهانی بیماری‌ها را ارزیابی كرد كه نشان داد بار بیماری‌های ناشی از اختلال روان غیر از آن چیزی است كه تصور می‌رود.

وی افزود:‌ در كشورهایی كه رویكرد مرگ‌نگر دارند و بیشتر توجهات به بیماری‌های كه منجر به مرگ می‌شوند و تمام پژوهش‌ها و بودجه‌های پژوهشی و درمانی صرف آنها می‌گردد نشان می‌دهد كه درصدی از جمعیت ایران به نوعی به بیماری‌های روان دچار هستند كه تعدادی از این افراد اقدام به خودكشی می‌كنند و سرانجام به ورطه‌ای فرو می‌غلتند كه از مرگ نحس نیز منحوس‌تر است.

خسرونیا خاظرنشان‌ كرد: در كنگره امسال علاوه بر موضوعات رشتهه‌ای داخلی نگاهی به سرطان‌ها خواهیم انداخت زیرا این بیماری‌ها روز به روز شیوع گسترده‌تری پیدا می‌كنند و می‌توان علل آن را تغذیه غلط، مصرف فست فودها، مصرف كنسروهای مانده، استعمال دخانیات و امواج مضر در فضا است را بررسی كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha