جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 27675

رییس كل سازمان نظام پزشكی گفت: به مناسبت روز جهانی ماما تمام جریمه‌های ماماها بخشیده می‌شود و همچنین هر مامایی كه ۲۴ اردیبهشت برای عضویت در سازمان نظام پزشكی اقدام كند به صورت رایگان عضو سازمان می‌شود.

سلامت نیوز : رییس كل سازمان نظام پزشكی گفت: به مناسبت روز جهانی ماما تمام جریمه‌های ماماها بخشیده می‌شود و همچنین هر مامایی كه ۲۴ اردیبهشت برای عضویت در سازمان نظام پزشكی اقدام كند به صورت رایگان عضو سازمان می‌شود.
دكتر سید شهاب الدین صدر در همایش روز جهانی ماما كه پنجشنبه شب در تالار وزارت كشور برگزار شد با اشاره به اعتبارات حوزه سلامت در بودجه سال90 گفت: برای سال 89 بودجه سلامت حدود 10 هزار میلیارد تومان بود و بودجه سلامت در لایحه دولت در سال 90 حدود 12 هزار و 800 میلیارد تومان بود كه با تلاشهای انجام شده در مجلس این اعتبارات به حدود 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این موضوع خبر خوشی برای حوزه سلامت و وزارت بهداشت است. اگر مسولان وزارت بهداشت تدبیر درستی داشته باشند می‌توانند وضع خدمات بهداشتی درمانی در كشور به نحوی هدایت كنند كه رضایت مردم و همچنین گروه‌های مختلف پزشكی را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: در همه جای دنیا صنعت بیمه برای آن است كه مردم در زمان سلامتی سرمایه‌گذاری داشته باشند و در زمان بیماری از آن بهره لازم را ببرند. در تقویت اعتبارات حوزه سلامت در بودجه سال جاری این موضوع را پیگیر هستیم چرا كه بیمه‌ها باید با وضعیت مناسبتری كار كنند. در حال حاضر بنیه مالی بیمه‌ها ضعیف است و كارآیی لازم را ندارند. امروز سلامت در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یكی از امور زیربنایی تلقی می‌شود. امروز در دنیا علاوه برسلامت جسم، سلامت روان، رفاه اجتماعی و ابعاد روحانی و معنوی نیز در نظر گرفته می‌شود.
رییس كل سازمان نظام پزشكی گفت: پس از حضور وزیر رفاه در جلسه شورای عالی نظام پزشكی در مورد قراردادهایی كه بیمه‌ها باید با ماماها منعقد كنند به نتیجه خوبی رسیدیم و در مجموع این موضوع تا دو هفته آینده تصویب می‌شود. در مورد مشكلات ماماها باید گفت كه تا زمانی كه در مورد این مشكلات به نتیجه عملی نرسیم آنها را دنبال می‌كنیم.
صدر ماماها و همچنین پزشكان عمومی را یكی از پرمشكل‌ترین گروه‌های پزشكی به لحاظ اقتصاد درمان عنوان كرد.
دکتر صدر با بیان اینكه حدود دو سوم جمعیت ماماهای كشور اشتغال مناسبی ندارند، گفت: با توجه به استانداردهای دنیا برای هر هزار تولد 30 تا 50 ماما نیاز است كه به این ترتیب با توجه به میزان تولدهای كشور الان نباید مامای بیكار داشته باشیم. این موضوع نیازمند آن است كه وزارت بهداشت در ساختار نظام شبكه بهداشت و درمان و همچنین در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع با شرح وظایف تصویب شده مامایی جایگاه‌های كاری ماماها را درست درنظر بگیرد. این موضوع با تلاش و برنامه‌ریزی صحیح به نتیجه می‌رسد. نباید امروز در كشور مامای بیكار داشته باشیم.
رییس كل سازمان نظام پزشكی گفت: به مناسبت روز جهانی ماما تمام جریمه‌های ماماها بخشیده می‌شود و همچنین هر مامایی كه ۲۴ اردیبهشت برای عضویت در سازمان نظام پزشكی اقدام كند به صورت رایگان عضو سازمان می‌شود.

عضوشورای عالی نظام پزشكی و نماینده ی ماماها ؛
نظام سلامت سیاست دقیقی برای استفاده ازپتانسیل مامایی ندارد
قبل از دکتر صدر؛دکتر نوشین زنده زبان عضو شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به وجود 35 هزار مامای بیكار در كشور خواستار توجه بیشتر مسولان برای حل مشكلات صنفی و حرفه‌ای جامعه مامایی شد.
این نماینده ی ماماها در شورای عالی نظام پزشکی افزود :نظام آموزشی ماماها را در حد اشباع تربیت می‌كند اما از سوی دیگر نظام سلامت حمایت لازم از ماماها برای ارائه خدمات به زنان و كودكان انجام نمی‌دهند؛ بنابراین برای حل مشكلات صنفی و حرفه‌ای ماماها نیاز به قدمهای موثرتری است.
زنده زبان گفت : در حال حاضر 35 هزار مامای بیكار در كشور وجود دارد. همچنین با وجود استرس كار مامایی و مواجهه با انواع آلودگی‌ها، قانون سختی كار در مورد ماماها اجرا نمی‌شود. از طرف دیگر هرچند بیشترین بار مسوولیت در زایمان‌ها با مامای زایمان است اما پرونده‌ها توسط پزشكان امضا می‌شود و حقوق واقعی ماماها پرداخت نمی‌شود. لزوم اختصاص تخت به ماماهای دارای دفتر كار در بیمارستان‌ها نیز جای تامل دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha