جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۸
کد خبر: 27678
سلامت نیوز : یک متخصص پوست با اشاره به این که افرادی که دچار ترک پا می‌شوند باید حتی المقدور پوست پای خود را چرب نگه دارند، گفت: وازلین بهترین چرب کننده برای درمان ترک پا است و در صورتی که ترک پا خطرناک باشد می‌توان با نظر پزشک از داروهای ترکیبی استفاده کرد.

دکتر زهرا حلاجی در گفت وگو با  ایسنا  با بیان این که ترک پا بیشتر در افرادی که زمینه اگزما دارند، زنان یائسه و افرادی که تماس زیاد با آب و خاک دارند بروز می‌کند، اظهار داشت: یائسگی از مهمترین عوامل ایجاد ترك پا در زنان است كه به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توضیح این که در صورت از بین رفتن عامل ایجاد، ترک پا از بین خواهد رفت، ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی عادت به پابرهنه راه رفتن دارد یا تماس زیاد با آب و خاک دارد در صورت پرهیز از این عوامل این عارضه بهبود خواهد یافت.

این متخصص پوست با اشاره به این که ترک پا با علامت‌های دیگری همراه نباشد در اغلب موارد خطرناک نیست، گفت: گاهی به تنهایی ترک با قرمزی، پوسته و جوش همراه است که به آن اگزمای کف پا گفته می‌شود و در این موارد باید توسط پزشک متخصص درمان شود.

دکتر حلاجی استفاده از دستکش و چکمه را به منظور پیشگیری از ایجاد ترک پا به کشاورزان و باغبان‌ها توصیه و تصریح کرد: افرادی که دچار ترک پا هستند باید در منزل حتما از جوراب نخی و دمپایی روفرشی استفاده کنند تا از اصطحكاك كف پا با فرش و موكت و ایجاد ترك پا پیشگیری كنند.

این متخصص پوست افزود: برای جلوگیری از ترك‌ خوردگی كف پا باید در پیاده روی‌های طولانی از كفش‌های پشت و جلو بسته استفاده شود.

وی ادامه داد: گاهی ترک پا به حدی زخیم می‌شود که ایجاد مزاحمت می‌کند و عمیق و دردناک می‌شود در این موارد خود بیمار قادر به درمان نیست و باید با یک متخصص پوست مشورت کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: چرب نگه داشتن پوست پا و استفاده از اسید سالیسیك، اوره و گلیسیرن در درمان ترك پا موثر است و همچنین شست و شوی پا با آب گرم و رعایت بهداشت مفید خواهد بود.

دکتر حلاجی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی اگر فردی مراقبتهای لازم را به درستی انجام دهد و درمان دارویی را به مدت یک یا دو ماه پیگیری کند به طور حتم ترکها بهبود می‌یابد. البته توجه به پوست و مراقبت از آنان در فصل سرما ضرورت بیشتری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha