سلامت نیوز : یک استاد دانشگاه گفت: شیرین بیان در مورد التهاب معده، زخم معده و اثنی عشر اثر درمانی دارد.

دکتر سید محمد معصومی در گفت وگو با ایسنا، اظهار اشت: شیرین بیان با نام علمی Glycyrrhiza glabral از جمله گیاهان دارویی است که کرمانشاه یکی از مکان‌های رشد آن محسوب می‌شود و مصرف آن در موارد التهاب معده، زخم معده اثنی عشر اثر درمانی دارد.

وی افزود: شیرین بیان علاوه بر آن که در صنعت داروسازی جهت محو کردن طعم ناپسند بعضی داروها نظیر سولفات کینین و ... بکار می رود با مسهل‌های قوی نیز که مصرف آنها معمولا پیچش و ناراحتی به وجود می‌آورند، مخلوط می‌شود زیرا مصرف آن موجب کم شدن انقباضات روده می شود.

معصومی ادامه داد: این گیاه دارویی همچنین اثر رفع سرفه‌های عصبی، برونشیت و التهاب نای دارد.

این استاد گیاه شناسی دانشگاه رازی در ادامه به بیان خصوصیات گیاه شناسی شیرین بیان پرداخت و ابراز داشت: شیرین بیان، گیاهی علفی و پایاست که دارای ساقه‌ای به طول نیم تا یک متر است و در محیط‌های مساعد ممکن است تا ارتفاع دو متر هم برسد.

وی افزود: برگ‌های شیرین بیان مرکب از چهار تا هفت زوج برگچه با یک برگچه انتهایی و گل‌های آن به رنگ آبی روشن و غالبا همراه با لکه سفید رنگ است و میوه‌ای بنام و محتوی پنج یا شش دانه (گاهی کمتر) به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای روشن است.

معصومی تصریح کرد: میزان مصرف شیرین بیان باید تحت کنترل قرار گیرد و از مصرف بی رویه آن خودداری شود.

وی گفت: این گیاه دارویی متعلق به تیره papilionaceae است و به صورت جوشانده مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماه‌های بین اردیبهشت تا تیرماه زمان برداشت آن در طبیعت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha